Evi van Lanschot is de eerste online beleggingscoach van Nederland

evi-beleggen-sparen-beheer-van-lanschot-finno.png

Ik kende Evy al als coach, die met een prettig Vlaams accent hardlopers helpt hun hardloopambities te realiseren. Nu is er Evi, de beleggingscoach van Private Bank Van Lanschot, die je helpt met je ambitie om je geld te laten groeien.

Evi helpt je zowel bij sparen als het beleggen in beleggingsfondsen. Ze doet dat online, maar als het nodig is ook persoonlijk via telefoon, tekstchat, live videochat of e-mail. Zou Evi dat beter doen dan haar ‘mannelijke collega’s’ Alex en Binck en de andere banken?

Ik ben Evi

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan. Van Lanschot heeft veel reclameminuten ingekocht om (aspirant) beleggers kennis te laten maken met Evi, de online beleggingscoach van Van Lanschot. Ik sprak in het statige hoofdkantoor van Van Lanschot in ‘s-Hertogenbosch met Bart Horsten (Directeur Beleggen), Andries van Luijk (Directeur Van Lanschot Online) en Etienne te Brake (Manager Corporate Communication).

Laten we beginnen met de naam Evi. Omdat Van Lanschot met de online beleggingscoach een andere doelgroep aanspreekt is er gekozen voor een nieuwe naam, maar wel met een duidelijke link naar Van Lanschot: Evi van Lanschot. Ze hebben de naam zelf verzonnen. “Er is geen bureau aan te pas gekomen”, vertelt Andries. “We zaten op een gegeven moment met allerlei magazines uitgespreid op een tafel. We wilden beelden verzamelen om de sfeer te vangen voor de online beleggingscoach. Al snel kwamen er verschillende vrouwelijke kenmerken naar boven, zoals zorg, aandacht en persoonlijk en bedachten we dat onze online beleggingscoach een vrouw zou worden.”

Vele namen passeerden de revue, maar het werd Evi, die het gaat opnemen tegen de de ‘mannelijke’ aanbieders Alex en Binck en de andere banken.

Inhaalslag op online gebied

Van Lanschot positioneert zich als gespecialiseerde, onafhankelijk wealth manager die zich als doel stelt het vermogen van haar klanten minimaal te behouden en op te bouwen. Met de opvolging van Floris Deckers door Karl Guha heeft van Lanschot haar strategie tegen het licht gehouden en is er een Strategische Review geformuleerd. De realisatie van het de online beleggingscoach past bij de ambitie om te groeien in Private Banking. Een state-of-the-art online dienstverlening voor vermogensbeheer, beleggingsadvies en sparen, in combinatie met persoonlijke aandacht en specialistische kennis van bankers is één van de pijlers van deze ambitie.

“We willen naar een breder wealth managment en ons ook richten op starters op de beleggingsmarkt. We hebben de kennis in huis, maar hadden nooit een goede oplossing voor het brede publiek,” licht Bart toe. “We zien ook een toename van ‘ver-onlinisering’ . Daarnaast moesten we ten opzichte van de andere banken ook een inhaalslag maken.”

Niet allen de duidelijke klantbehoefte heeft geleidt tot Evi, maar ook de ontwikkelingen in de markt waren een belangrijke drijfveer. Vooral het provisieverbod voor beleggingsdiensten heeft een grote impact op de beleggingsmarkt. In het kort komt het erop neer dat beleggers moeten betalen voor het advies dat ze krijgen en de bank zich niet meer mag laten betalen door de kick-back fees van de aanbieders van beleggingsfondsen.

De online beleggingscoach moet ook voorkomen dat klanten, die niet (veel) willen betalen voor advies, hun vermogen overhevelen naar andere, goedkopere aanbieders.

Evi combineert online met aandacht en kennis

Evi helpt beleggers die liever zelf de regie houden over hun beleggingen en beleggers weinig tijd of zin hebben om zich bezig te houden met hun beleggingen. Kortom, Evi adviseert of beheert.

Andries ziet een duidelijk onderscheidend vermogen: “Via het online beleggingsplatform kunnen we zowel de self-directed en delegates bedienen. Daarbij combineren we de online dienstverlening met onze persoonlijke touch, inhoudelijke kennis en ruim 275 jaar ervaring. Daarin onderscheiden we ons van de andere Private Banks en beleggingsplatformen, zoals Alex, Binck en Robeco One.

vergelijking-evi-alex-binck-abn-amro-ing-robeco-one-en-rabobank-finno.png

Klik op afbeelding voor vergroting. Bron: eigen onderzoek Van Lanschot.

De heren van Van Lanschot benadrukken dat Evi geen vervanging is van de huidige dienstverlening. “Evi sluit nadrukkelijk aan op de activiteiten die we al heel lang doen, nog steeds doen en blijven doen,” benadrukt Bart. “Met de online beleggingscoach verwachten we niet alleen nieuwe klanten aan te trekken, maar bieden we ook onze bestaande klanten een interessante, innovatieve aanvulling op de bestaande dienstverlening. De eerste reacties van onze klanten zijn zeer positief.”

Van Lanschot heeft haar klanten ook betrokken bij de creatie van Evi. “Onze klanten zijn tevreden over het beheer van hun vermogen, maar ondervonden soms ook een bepaalde starheid. Ze willen ons beleggingbeleid graag volgen maar niet meegaan in alle calls (red. voorstellen tot mutaties in de portefeuille)”, licht Andries toe. “Execution only (red. je beslist als belegger zelf en geeft alleen de opdracht aan de financiële dienstverlener) is de tegenpool van beheer, maar dat willen ze ook niet. Dus hebben we een hybride model gemaakt waar zowel elementen van beheer zitten als elementen van advies en execution only zitten. Het is voor Nederland een uniek beleggingsconcept. Er bestond nog geen aanbieder, waarbij klanten zelf kunnen beleggen, maar wel begeleid worden.

De begeleiding bestaat uit persoonlijke aandacht en expertise van beleggingsspecialisten. Evi is van 8.30 uur tot 21.00 uur telefonisch te bereiken en ook per e-mail. Via het ‘digitale kantoor’ kan de belegger ook (video)chatten met beleggingsspecialisten. Ze kunnen videopresentaties geven en de klant laten ‘meekijken’ (co-browsing) op hun eigen computerschermen. De klant kan zijn beleggingsportefeuille zowel op zijn desktop/laptop als ook op zijn iPad bekijken.

 

evi-app-dashboard-finno.png

Klik op afbeelding voor vergroting.

Bijna 100% online

Je kun online in drie stappen een rekening openen voor Evi Advies of Evi Beheer. Allereerst doorloop je een vragenlijst met 23 vragen, waarmee Evi je (risico)profiel vaststelt. Er rolt vervolgens één van de vijf risicoprofielen uit.

Bij Evi Beheer leidt je risicoprofiel tot een portefeuille van beleggingsfondsen waar Evi mee aan de slag gaat. Bij Evi Advies krijg je op basis van dat risicoprofiel een voorstel voor een portefeuille met beleggingsfondsen. Je kunt deze accepteren of aanpassen. Jaarlijks wordt je risicoprofiel opnieuw vastgesteld. Als je het als klant van Evi Advies qua resultaten constant slechter doet dan de modelportefeuille, doordat je bijvoorbeeld zelf andere beleggingen hebt gekozen, dan neemt de bank contact met je op. Ze zullen je dan vragen of het niet verstandig is om je portefeuille voortaan door Evi te laten beheren.Tot slot vul je nog enkele persoonsgegevens in en kan de aanvraag afgerond worden. De aanvraag is niet 100% online, want Evi houdt ook TNT Post nog aan het werk: de documenten wordt per post verstuurd en moeten nog ondertekend worden. Bij de andere aanbieders is dat overigens niet anders.

“Uiteraard willen we in de nabije toekomst een digitale handtekening, zodat het aanvraagproces 100% digitaal is”, legt Bart uit. “Ook de onboarding kan nog efficienter.” Andries vult aan: “Dit is een begin. Het self servicing-concept willen we verder ontwikkelen. Ook het gedrag van klanten willen we meer teruglaten komen in het platform. We willen inspelen op dit gedrag.”


Screenshots Evi van Lanschot.

Wat vindt [finno]?

Evi maakt het online beleggen in beleggingsfondsen nog toegankelijker en eenvoudiger. Maar hoe nieuw is Evi? Een beetje kenner herkent VIPinvest in Evi. VIPinvest was het online vermogensbeheer- en vermogensadviesplatform van Van Lanschot, dat oorspronkelijk door Kempen & Co was ontwikkeld. Desgevraagd laat Etienne te Brake, Manager Corporate Communication, weten dat Evi voortborduurt op VIPinvest: “De beheervariant bestond al geruime tijd onder de naam VIPinvest Beheer. Ook de adviesvariant bestond al onder de naam VIPinvest Advies.  Deze is ruim een jaar ‘getest’ onder onze klanten om ervaring op te doen met deze propositie. Onder de nieuwe naam Evi is het voormalige VIPinvest Advies nu aangepast om de propositie toegankelijker te maken voor een breder publiek en prospects. In dit kader is een aantal functionaliteiten verbeterd waaronder het aanmeldingsproces, maar ook de support door fysieke bankers en specialisten.”

Van Lanschot heeft zelf de vergelijking gemaakt met andere aanbieders. Het is echter al snel appels met peren vergelijken. De aanbieders verschillen op vele punten. Ook op prijs zijn de verschillen groot. Als ik de vergelijkingssite Beleggingsmatch mag geloven dan is Van Lanschot de duurste in de categorieën advies en beheer. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn als de hogere prijs maar gerechtvaardigd wordt door een beter advies,  toegang tot adviseurs en betere tools. Van Lanschot onderscheidt zich vooral door de verschillende mogelijkheden om persoonlijk contact met een beleggingsadviseur te hebben. Een beetje menselijke maat kost nu eenmaal geld.

Met Evi zet Van Lanschot een belangrijke stap in het realiseren van haar groeiambitie. Ze wil immers groeien en ook klanten met lagere vermogens aanspreken. Het is ook een belangrijke stap in de ontwikkeling van online wealth management. In wealth management kan je simpelweg twee groepen klanten onderscheiden: high-end cliënten en low-end cliënten. Zie hieronder de uitleg.

wealth-management-high-end-low-end-clients-klanten-finno-evi-van-lanschot.png

Met Evi wil Van Lanschot zich niet alleen richten op de high-end beleggers, maar vooral op de low-end cliënten en dan met name op ‘starters’ om die te begeleiden van geld naar vermogen. Had Van Lanschot niet ingezet op de verdere ontwikkeling van haar online beleggingscoach, dan zou ze wellicht in de toekomst de boot missen.  In het buitenland zijn er al namelijk al tal van online wealth management platformen, die illustreren dat dit een beweging is die niet meer is te stoppen. Denk aan ondernemingen zoals FutureAdvisor, Personal Capital, MeDirectWealthfront, rplan en SigFig.

Evi is een goede toevoeging aan het beleggingslandschap in Nederland. Wordt het een succes? Het gelijk is aan de zijde van de klant. Zij zullen uitwijzen of Evi voorziet in een behoefte.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.