Nu kan iedere ondernemer zijn klanten laten pinnen met Rabobank’s SmartPin

Leestijd: 3 minuten

Rabobank SmartPin finno

In 2010 introduceerde het Amerikaanse Square een handig apparaatje dat van je smartphone of tablet een mobiele kassa (mPOS) maakte. Je plugde het apparaatje in de koptelefoonuitgang van je iPhone of iPad en in combinatie met een contract bij Square kon je vervolgens creditcardbetalingen accepteren. Ideaal voor de kleinere ondernemer, die niet wilde of kon investeren in een duur kassasysteem of de ambulante ondernemer die overal en altijd betalingen wilde kunnen accepteren.

Zoals het wel vaker gaat creëren startups nieuwe oplossingen en zetten ze service standaarden neer die later door traditionele spelers worden overgenomen. Ongeveer vijf jaar later introduceert de Rabobank SmartPin, een handzaam apparaatje dat nagenoeg hetzelfde doet als de Square Reader. Is dit Rabobank’s antwoord op de in Nederland beschikbare varianten van Square, zoals Payleven, SumUp, iZettle, PinMobile?

Eenvoudig, efficiënt en goedkoop

Deze week lanceerde de Rabobank voor haar zakelijke klanten SmartPin, een zogeheten mobiele Point-of-Sale (mPos), waarmee de klant pinbetalingen kan accepteren op hun smartphone of tablet (iOS en Android). Rabo SmartPin is vooral een uitkomst voor kleine (ambulante) ondernemers die hun klanten graag de mogelijkheid willen geven om te pinnen, maar voor wie de gewone betaalterminal te complex, niet efficiënt of te duur is. De app werkt in combinatie met een gecertificeerde kaartlezer en accepteert pinnen via (contactloze) pas en telefoon.

Rabo SmartPin sluit aan bij de behoefte van consumenten om op meer plaatsen met pas of telefoon te kunnen betalen. Niet alleen neemt het aantal pinbetalingen ten opzichte van cashbetalingen nog altijd toe. Uit onderzoek in opdracht van de Rabobank blijkt ook dat tweederde van de consumenten het lastig vindt als zij ergens alleen met cash geld kan betalen. In datzelfde onderzoek gaf 86 procent aan grotere bedragen bij voorkeur te willen pinnen.

Altijd een ‘kassa’ bij je

De Rabobank heeft veel kleine zakelijke klanten die graag (incidenteel) pinbetalingen willen ontvangen. Vaak gaat het om ondernemers die te maken hebben met een gering aantal betalingen per dag of om ondernemers die al een gevarieerd betaalaanbod hebben, maar nog geen (mobiele) pinmogelijkheid. Kortom, een betaaloplossing die interessant is voor thuiskappers, monteurs, webwinkels met afhaalfaciliteit, koeriers, et cetera. Volgens de Rabobank zijn er tienduizenden ondernemers die profijt kunnen hebben van SmartPin.

Marco Bosma, directeur Financiële Logistiek Rabobank: “Met Rabo SmartPin maken we pinnen toegankelijk in situaties waar klanten nu nog veelal met cash geld betalen. Rabo SmartPin is méér dan pinnen via een smartphone of tablet alleen. In feite is het de kassa op je mobiel.”

Nederlandse mPOS-mogelijkheden vergeleken

Met de gratis app van SmartPin kan de ondernemer pinbetalingen accepteren en per e-mail een kassabon sturen. Daarnaast kan de ondernemer de totale dagomzet inzien en die vervolgens overbrengen naar zijn boekhouding. Ook is het mogelijk de BTW die met de verkopen gemoeid is, vast te leggen en op dagbasis af te wikkelen. Overigens kan de app ook contante betalingen verwerken.

Nadat Square in 2010 de Amerikaanse markt betrad volgden er veel startups, die een Europees alternatief boden. Inmiddels zijn er in Nederland meerdere partijen actief op het vlak van de mobiele kassa op de smartphone en tablet: iZettle, PinMobile, Payleven en SumUp. In onderstaand overzicht zet [finno] de verschillende aanbieders op een rijtje.

vergelijking mPOS Rabobank SmartPin, iZettle, PinMobile, Payleven, Sumup finno 1.2

Qua prijs heeft de Rabobank verreweg de beste oplossing. [finno] maakte een berekening met respectievelijk een maandomzet van EUR 2.000,- (75 transacties), EUR 5.000 (175 transacties) en EUR 15.000,- (600 transacties). In alle gevallen kwam de Rabobank als goedkoopste uit de bus.

Rabo SmartPin wordt verder doorontwikkeld

De komende tijd wordt Rabo SmartPin, die samen met Wincor Nixdorf en MyOrder werd ontwikkeld, nog verder verbeterd. Zo zal de Rabobank de app onder andere voor meerdere gebruikers geschikt maken (multi-user) en ook kan de ondernemer naar verwachting na de zomer een eigen applicatie aan de app koppelen.

In juni komen er kaartlezers die geschikt zijn voor het accepteren van NFC-betalingen. Ondernemers die voor die tijd een kaartlezer hebben gekregen, kunnen deze te zijner tijd gratis omruilen.

De Rabobank gaat de strijd aan met de concurrentie

Eerder kon je op [finno] lezen dat de rol van traditionele banken in de waardeketen, door de opkomst van allerlei Fintech startups, verandert. Deze bedreiging zal minder groot zijn als traditionele banken leren van de Fintech startups en met vergelijkbare oplossingen en vergelijkbare service standaarden komen en een vergelijkbare customer experience weten te realiseren.

Met SmartPin kan de Rabobank eenvoudig de concurrentie aan met iZettle, PinMobile, Payleven en SumUp. De Rabobank is er in geslaagd een gelijkwaardig, maar goedkoper alternatief te realiseren voor deze mPOS-startups.

4 antwoorden
  1. baszwart@hotmail.com'
    Bas zegt:

    Dit aparaatje is handig voor (kleine) ondernemers die alleen B2C en nationaal werken. Zodra je met zakelijke partijen te maken hebt of voor internationale klanten, zal je ook creditcard moeten kunnen accepteren. Hiervoor heb je dan een tweede aparaat nodig en ben je uiteindelijk veel duurder uit.

    Ik kan mij dus ook niet vinden in de eindconclusie, want het product is NIET gelijkwaardig. Het artikel doet je denken dat Rabobank de tekst heeft aangeleverd.

    Beantwoorden
    • pascal.@spelier.nl'
      Pascal Spelier zegt:

      Beste Bas, laat ik heel duidelijk zijn over je laatste opmerking ‘het artikel doet je denken dat Rabobank de tekst heeft aangeleverd’. Dit is pertinent niet juist. Een deel van het artikel is gebaseerd op het persbericht van de Rabobank, maar de conclusie is mijn, onafhankelijke, beargumenteerde conclusie.

      Dat de Rabobank SmartPin (nog) niet geschikt is voor creditcardbetalingen is natuurlijk een wezenlijk verschil met de andere aanbieders, maar als ik het goed begrijp is de SmartPin vooral gericht op betalingen van consumenten aan kleine bedrijven in Nederland en dus moet je in dat licht het aantal creditcardbetalingen niet overschatten. Mocht er vanuit de doelgroep veel vraag komen naar de acceptatie van creditcardbetalingen, dan is het volgens mij een relatief kleine aanpassing, niet aan de kaartlezer, maar in het systeem (software) op de achtergrond.

      Beantwoorden
  2. info@pinmobile.nl'
    Joost zegt:

    Beste Pascal, Prima stuk al vergeet je wel te duidelijke te vermelden dat Rabo voor smartpin een zakelijke rekening van Rabo verplicht stelt en dat je direct voor een jaar gebonden bent aan een contract. Pinmobile werkt bankonafhankelijk en het abonnement is maandelijks opzegbaar. We zien overigens een behoorlijk volume aan creditcard betalingen onder onze klanten dus dat is wel degelijk relevant voor kleine ondernemers en hun klanten.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.