CreditClick biedt gespreide betaling voor online aankopen

Voordat online shoppen echt ingeburgerd was werd je als consument in het straatbeeld geconfronteerd met ‘koop nu, betaal later’-acties. Ieder zichzelf respecterende elektronicazaak, meubel- en beddenspeciaalzaak probeerde hun potentiële klanten te verleiden om toch vooral de aankoop niet uit te stellen.

Dit beeld zie je in Nederland nog niet bij online winkels. Procentueel groeit de online omzet nog steeds met dubbele cijfers en gaat inmiddels een vierde van de omzet in de detailhandel via het virtuele winkelwagentje. Maar het gespreid betalen bij online aankopen is zeker nog niet gemeengoed. [finno] sprak met CreditClick, één van de weinige aanbieders in de Nederlandse markt voor gespreid betalen van online aankopen. Hebben zij de oplossing die zowel consumenten als winkeliers over de streep trekken?

Betaalmethoden op een rijtje

Grofweg zijn er een maar een paar betaalmethoden. Je kunt direct betalen met bijvoorbeeld iDEAL of Paypal. Of uitgesteld betalen met onder andere een acceptgiro (wie kent deze nog?), creditcard of AfterPay of in termijnen gespreid betalen. De laatste methode wordt nog maar weinig toegepast. In Nederland zijn o.a. Capayable, SprayPay en Betaalplan actief als aanbieders van gespreid betalen.Sinds kort kunnen we CreditClick toevoegen het lijstje van aanbieders van gespreid betalen. Als online winkelier kan je hun betaalmethode toevoegen aan je kassa.

Ook bij bijvoorbeeld de Mediamarkt kan je online gespreid betalen. De achterliggende financier daarbij is Santander. En natuurlijk kan je bij ‘postorders’ zoals Wehkamp, de online winkels avant le lettre, gespreid betalen.

‘Iets disruptiefs doen met payments’

Een jaar geleden zaten een groep ervaren payment specialisten bij elkaar, waaronder Michael Tailleur en Jeroen Mulder, beide gepokt en gemazeld in de payments industrie, om tafel. Ze hadden het over de marges van betaalschema’s zoals VISA en Mastercard. “We dachten, kunnen we hier niet iets disruptiefs mee doen”, legt Jeroen Mulder, de CCO uit. “In het verleden had je in winkels veel mogelijkheden voor uitgesteld betalen, maar dit zie je het nauwelijks online. Zo ontstond bij ons het idee voor gespreid betalen bij online aankopen.”

Michael Tailleur, verantwoordelijk voor de global partnerships, voegt daar aan toe: “En als we dan iets bedenken dan moet het wel een probleem voor de consument oplossen en mag het de merchant (red.: online winkelier) niets kosten, zoals dat wel bij credit cards het geval is. En de integratie moet soepel verlopen”

Het idee en de belangrijke genoemde randvoorwaarden vormden de basis voor de ontwikkeling van CreditClick. Met CreditClick kan een consument eenvoudig zijn aankoop gespreid betalen. Met andere woorden, de consument leent geld om zijn aankoop te financieren en betaalt het in termijnen terug. Bij het afrekenen van zijn winkelwagentje kiest de consument voor betalen met CreditClick. De consument kan dan kiezen tussen ‘krediet op maat’ (een limiet van EUR 500,- of EUR 1.000,-) of ‘betalen in termijnen’. Met de laatste keuze krijgt hij een persoonlijke lening. Met de eerste keuze een doorlopend krediet. De aanvraag voor het krediet neemt minder dan vijf minuten in beslag, waarna de aankoop afgerond wordt. Als de consument kiest voor een doorlopend krediet, dan zijn bij CreditClick de tweede en volgende transacties bijzonder simpel. Bij een volgende transactie kan de consument eenvoudig met gebruikersnaam en wachtwoord de betaling doen ten laste van zijn doorlopend krediet. 

De consument kan maximaal EUR 1.000,- lenen. Bedragen daarboven zijn theoretisch mogelijk, maar dan moet er ook een controle plaatsvinden van de salarisstrook.

Afbeelding: proces CreditClick voor aanvraag in 5 stappen en 5 minuten (bron: www.creditclick.eu)

CreditClick is de eerste achteraf betaalmethode die geheel gratis is voor de online winkelier. De online winkelier ontvangt het volledige aankoopbedrag. Het is een gegarandeerde betaling net als iDEAL. Er zijn ook geen transactiekosten voor de online winkelier.

Er zijn nog meer verschillen met Capayable, SprayPay en Mijnbetaalplan. Zie hiervoor onderstaand overzicht.

Afbeelding: vergelijkend overzicht gespreid betalen (klik op afbeelding voor vergroting)

Samenwerking met ICS

Ruim een jaar geleden ontwikkelde CreditClick zijn kredietoplossing voor online winkelen. Deze presenteerde ze bij diverse Payment Service Providers (PSP’s) en online winkels, die overwegend enthousiast reageerden. CreditClick verstrekt zelf geen krediet, dus ging ze op zoek naar een kredietverstrekker. Er volgde meerdere gesprekken en het was uiteindelijk ICS die besloot in Nederland een exclusieve samenwerking aan te gaan met CreditClick. ICS, een dochteronderneming van ABN AMRO, is marktleider in het uitgeven van creditcards in Nederland en verstrekt consumptieve kredieten. ICS verzorgt al ruim 30 jaar de uitgifte, promotie, administratie en transactieverwerking van creditcards van Visa en Mastercard. ICS is in bezit van bankvergunning.

Afbeelding: betaalschema CreditClick (bron: CreditClick)

Voor ICS is de innovatieve propositie van CreditClick een perfecte fit met hun eigen digitale ambitie. “ICS heeft veel energie gestoken in de achterliggende processen”, aldus Jeroen Mulder. ““In zes maanden zijn de processen voor CreditClick vanaf de grond af volledig digitaal opgebouwd. Dat is heel erg knap.”

Nu en de toekomst

CreditClick heeft internationale ambities en zal per land een exclusieve samenwerking aangaan met een kredietverstrekker. “We denken dat de consument in de nabije toekomst steeds vaker over de grens gaat shoppen. Daarom willen we nu al vooruitlopen op deze verwachte ontwikkeling en onze vleugels naar het buitenland uitslaan”, aldus Michael Tailleur. “We gaan eind dit jaar starten in Duitsland en België. En volgend jaar willen we verder uitbreiden naar andere landen. Ook Groot-Brittannië kan voor ons een interessante markt zijn.”

In Groot-Brittannië zijn PayPal en Klarna al actief met gespreid betalen met respectievelijk PayPal Credit en Klarna Slice it. Het is vooralsnog onduidelijk of CreditClick in de nabije toekomst concurrentie krijgt van PayPal en Klarna als het gaat om gespreid betalen. “We zullen competitief moeten blijven door steeds iets sneller te vernieuwen dan anderen. We moeten blijven investeren. Momenteel zijn we bezig met een Series A Funding voor het realiseren van onze ambities”, licht Jeroen Mulder toe.

Desgevraagd laat de woordvoerder van Klarna weten dat ze wel naar de Nederlandse markt kijken, maar dat de Nederlandse wetgeving rondom kredietverstrekking complex is. De wijze waarop Klarna online krediet verstrekt vereist dat de online winkelier als zogeheten verbonden bemiddelaar vergunningplichting is. In het geval van CreditClick is dat niet nodig en is CreditClick de verbonden bemiddelaar van ICS.

Inmiddels zijn er in Nederland meerdere, kleinere PSP’s, zoals ICEPAY en Magnius die het betaalschema van CreditClick aanbieden en de eerste online winkels worden inmiddels aangesloten. Michael Tailleur: “Naast dat we PSP’s proberen te overtuigen van onze oplossing, voeren we momenteel ook gesprekken met grotere merchants.”

Afbeelding: voorbeeldschermen aanvraagproces gespreide betaling CreditClick (klik op afbeelding voor vergroting) (bron: CreditClick)

Wat vindt [finno]?

Hoewel gespreid betalen gemeengoed is in de offline wereld, heeft het lang geduurd voordat gespreid betalen online mogelijk werd. Dit heeft ongetwijfeld te maken gehad met het feit dat de achterliggende processen bij kredietverstrekkers, nog niet volledig realtime en geautomatiseerd waren. Langzamerhand zijn ook kredietverstrekkers begonnen aan hun digitale transformatie, waarvan ICS in dit artikel een goed voorbeeld is.

Mijns inzien is gespreid betalen bij online winkelen ook alleen succesvol als de financieringsaanvraag naadloos in het online bestelproces geïntegreerd is en vooral eenvoudig is. Dat is dan ook de kracht van CreditClick. Het proces zou nog eenvoudiger kunnen worden als je als consument iDIN kunt gebruiken voor de online identificatie. Maar nog niet iedere Nederlandse bank is aangesloten bij dit gezamenlijke initiatief en iDIN heeft niet de mogelijkheid om het rekeningnummer van de consument (IBAN) uit te wisselen.

CreditClick is volgens mij geen oplossing voor iedere Nederlander, maar vooral voor de consument die niet de financiële middelen heeft om te sparen voor bijvoorbeeld de vervanging van een wasmachine of voor de consument die een aankoop wil doen, maar daar (nog) geen geld voor heeft. Zie het als een vorm van ‘achteraf sparen’. Het is ook niet goedkoop. De rente bij CreditClick is weliswaar lager dan die van haar concurrenten, maar circa 9% rente is nog steeds heel veel. Gespreid betalen tegen 0% is veel aantrekkelijker, maar dan draait ongetwijfeld de online winkelier op voor de kosten. Voor niets gaat de zon op.

Photo credits: CreditClick

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *