Het Chinese CareVoice lanceert een stemgestuurde, virtuele gezondheidsassistent voor verzekeraars

Gister lanceerde het Chinese CareVoice tijdens de Digital Insurance Agenda (DIA) in Amsterdam een stemgestuurde, virtuele gezondheidsassistent voor verzekeraars in China. De virtuele assistent luistert naar de gezondheidsklachten van een klant, stelt een eerste diagnose vast, geeft advies en verwijst indien nodig door naar een specialist in een bepaald ziekenhuis.

In China werkt CareVoice al langer samen met de verzekeraars AXA-TianPing en Ping An Health en ze verwachten de virtuele assistent snel te integreren in de mobiele apps van deze verzekeraars. Ik sprak tijdens de DIA met Sebastien Gaudin, de CEO en medeoprichter van CareVoice.

Herdefiniëren gezondheidszorg en verzekeringen

CareVoice, opgericht in 2014 en gevestigd in Shanghai, noemt zichzelf een ‘consumer-centric health InsurTech’. Ze willen de gezondheidszorg en de klantbeleving rondom bijbehorende verzekeringen herdefiniëren. Ze richten zich daarbij op de Chinese markt. De Chinese markt is een opkomende markt als het gaat om gezondheidszorg, waardoor CareVoice voldoende kansen ziet om te innoveren. Ze ontwikkelde al een onafhankelijk platform voor de gezondheidszorg waar je als klant op basis van reviews een passende arts, specialist of ziekenhuis kunt vinden. Het laat zich enigszins vergelijken met ZorgkaartNederland.

CareVoice werkt al langer samen met verzekeraars in China, waaronder AXA-TianPing en Ping An Health. “We are very glad that we have already partnered with two insurers, AXA-TianPing and Ping An Health, to launch this consumer-centric innovation to the Chinese market”, aldus Sebastien Gaudin.

Diagnose stellen met kunstmatige intelligentie

De virtuele assistent, die met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) op basis van symptomen een diagnose kan stellen, wordt nu toegevoegd aan het CareVoice platform. CareVoice werkt samen met het Amerikaanse Sensely, propriëtair eigenaar van de onderliggende AI-technologie. Sensely werkt al samen met toonaangevende instellingen in de gezondheidszorg, zoals de National Health Service in Groot-Brittannië en Texas Medical Center.

Ik sprak met Sebastien over de virtual assistant, de problemen die de virtuele assistent oplost voor de Chinese markt, de toepassing van kunstmatige intelligentie en de ambities voor de toekomst. Bekijk het interview hieronder.

Een ‘end-to-end’ journey in de gezondheidszorg

Met de CareVoice virtuele gezondheidsassistent kunnen verzekerden op basis van symptomen een diagnose stellen, toegang krijgen tot content waarmee ze zichzelf kunnen helpen of doorverwezen worden naar relevante, medisch specialisten. Onderstaande video geeft een goed beeld van de virtuele gezondheidsassistent.

Maar CareVoice gaat verder. Ze kunnen een volledig ‘Software as a Service’-oplossing (SaaS) bieden voor verzekeraars waarbij de hele ‘end-to-end’ customer journey voor de gezondheidszorg wordt vormgegeven:

  • Voor de consument begint de customer journey met een ziektebeeld. De app helpt je de diagnose vaststellen. Afhankelijk van de ernst van de diagnose krijg je informatie om zelf aan de slag te gaan met de symptomen of wordt je doorverwezen naar een medisch specialist. Je kan ook meteen zien of jouw verzekeraar de kosten van die specialist in een bepaald ziekenhuis vergoed.
  • De consument krijgt hulp bij het vinden van de juiste specialist. Je kunt een specialist kiezen op basis van reviews, en prijs. Voor de Chinese markt is de prijs relevant, omdat je op jaarbasis maar een maximum aan zorgnota’s via je verzekeraar vergoed krijgt.
  • In een app ziet de consument zijn ‘health plan’ (polis), zijn overzicht van betaald zorgnota’s  en heeft hij de mogelijkheid om zorgnota’s in te dienen.

Kortom, van ziektebeeld tot behandeling en betaling door je verzekeraar zit in één oplossing en in één app.

Screenshots van de wijze waarop CareVoice een ‘health plan’ weergeeft binnen haar SaaS-oplossing (klik op afbeeldingen voor vergrotingen)

Wat vindt [finno]?

De wijze waarop CareVoice innoveert in de gezondheidszorg zou een inspiratie kunnen zijn voor Nederlandse zorgverzekeraars. Tel een Nederlandse versie van de virtuele gezondheidsassistent, ZorgkaartNederland en een declaratieapp bij elkaar op en je hebt als zorgverzekeraar een vergelijkbare ‘end-to-end’ customer journey voor jouw klanten. Wie pakt de handschoen op? Wellicht kunnen zorgverzekeraars besparen op zorgkosten als een virtuele gezondheidsassistent in staat is een snelle gang naar de huisarts te voorkomen. Uiteraard moet de kwaliteit van de diagnose dan wel zeer goed zijn.

De voice assistant is een belangrijk onderdeel van de nieuwe toepassing van CareVoice. We staan aan de vooravond van een bredere toepassing van voice assistants. Of ze nu in een app zitten, in je smartphone (Siri, Cortana, Google Assistant) of in een ‘praatpaal’ (Google Home, Amazon Dot (Alexa), Apple HomePod. Ook in de gezondheidszorg is de voice assistant een duidelijke trend. CareVoice claimt in China als eerste een ‘AI voice-based virtual health assistant’ te lanceren. Maar er is een veelheid aan initiatieven wereldwijd, waarbij AI en stembesturing gecombineerd wordt. Als je naar de eerste hulp wilt van een Northwell ziekenhuis dan vraag je eerst Alexa naar de dichtstbijzijnde met de kortste wachttijd. Farmaceut Merck heeft het StayWell-platform dat erop gericht is gebruikers gezonder te maken en beter te informeren. Worrell Design, die zich onder andere richt op digital health, testte de haalbaarheid van voice assistants die patiënten leren omgaan met de symptomen van diabetes en de farmaceut allerlei inzichten over de patiënten oplevert. Pillio is een voice assistant, die meer kan dan een gesprek voeren. De assistent is tevens een dispenser voor je medicatie. ElliQ zorgt ervoor dat ouderen actief blijven, eenvoudig kunnen communiceren met familieleden, op tijd hun medicijnen nemen en allerlei suggesties krijgen.

Binnen een paar zijn voice assistants alom vertegenwoordigd in onze samenleving. Het is aan verzekeraars om na te denken over de mogelijke toepassingen. Het is niet meer dan logisch dat de oudste vorm van communiceren namelijk spraak, de minder oude vormen van interactie gaat vervangen (touch is ca. 24 jaar oud, toetsenborden zijn ca. 150 jaar oud). Spraak is de interactievorm van de toekomst.

Photo credits: Unsplash, Zhang Kaiyv

Video credits: Pascal Spelier, CareVoice

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *