Data, data en nog eens data

Leestijd: 3 minuten

Tijdens het ‘Digital Insurance Agenda’-event in München eind november vorig jaar werd maar weer eens duidelijk dat data een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de verzekeringswereld. Tal van InsurTechs hebben een niet stillende honger naar klantgegevens met als doel een betere klantbeleving te bieden en risico’s beter in te schatten of te voorkomen.

Ook FinTechs kunnen binnenkort dankzij PSD2 en de AVG – als de klant het wil – over steeds meer data beschikken en hun klanten beter inzicht geven in hun financiële situatie en het advies hierop afstemmen. ING stoeit al een beetje met PSD2 met haar eigen FinTech Yolt.com. Maar begin volgend jaar gaan we pas echt merken welke invloed PSD2 op de financiële sector heeft.

Voorkomen is beter dan genezen

Terug naar verzekeren. Veel beter dan schades uitbetalen is schades voorkomen. In toenemende mate zien we daardoor InsurTechs en andere startups die door sensors te gebruiken, proberen te voorkomen dat risico’s zich voordoen of door tijdig ingrijpen schades proberen te voorkomen of verminderen. Zo maar een greep uit ondernemingen die sensoren maken om risico’s te voorkomen.

Het Amerikaanse Roost heeft sensoren die waterlekkage en bevriezing van leidingen kan voorkomen. Ook hebben ze speciale batterijen, die van ‘domme’ rookmelders slimme rookmelders maakt en ze verbindt met de smartphone van de klant.

Homies, een initiatief van Achmea, biedt haar klanten een slim alarm dat bij brand en inbraak niet alleen een sirene laat afgaan, maar ook de klant, familie, vrienden en buren waarschuwt met een appje.

Het Amerikaanse Notion heeft een alles-in-één sensor voor beweging, lekkage, rook, glasbreuk, et cetera. Natuurlijk krijgt de klant op zijn smartphone een melding als er iets aan de hand is.

De context van de klant

Ook gedragsdata wordt steeds belangrijker. Het Nederlandse InsurApp, een initiatief van RISK Ventures, heeft met behulp van technologie van de Belgische onderneming Sentiance, een app gemaakt, die de context van de klant en patronen vaststelt. Zelflerende algoritmes voorspellen de situatie van de klant en laten de app relevante berichten sturen of suggesties voor verzekeringen.

Het Australische Boundlss biedt een op kunstmatige intelligentie gebaseerde ‘health coach’, een chatbot die interessant is voor zorgverzekeraars of levensverzekeraars. Ze hebben een integratie met meer dan 250 ‘wearables’ en gezondheidsapps en gaan op basis van de verzamelde data een ‘gesprek’ met de gebruiker aan over zijn of haar gezondheid.

Inmiddels zijn er ook al meerdere apps die als ‘digitale verzekeringsadviseur in jouw broekzak’ fungeren. Denk aan Knip, Clark en Brolly. Ze verzamelen alle data van bestaande verzekeringen en slimme algoritmen checken of je nog steeds goed verzekerd bent. Knab lanceerde in Nederland een vergelijkbaar initiatief.

Al langer zien we ‘pay how you drive’-initiatieven in de verzekeringswereld. Tijdens de DIA stond Drivies op het podium, de zoveelste InsurTech die het rijgedrag van bestuurders koppelt aan de premiebetaling voor de autoverzekering. Het ook aanwezige Carvi gaat nog iets verder. Met een slimme dashcam van nog geen USD 300,- krijg je toegang tot functionaliteit die doorgaans enkel op dure auto’s zit. Carvi analyseert razendsnel videobeelden en waarschuwt de automobilist bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook en voor botsingsgevaar. Carvi analyseert ook jouw rijgedrag, hetgeen interessant kan zijn voor verzekeraars. Ook de videobeelden kunnen interessant zijn voor verzekeraars in geval van een ongeluk.

Bij ruim de helft van de InsurTechs die zichzelf presenteerde tijdens de DIA speelt data een centrale rol in de dienstverlening. Het is tekenend voor het belang van data voor de toekomst van verzekeren. Verzekeraars die toegang hebben de (gedrags)data van klanten, hier slim mee omgaan en hun verzekeringen en risicobeleid hierop aanpassen, zijn het best voorgesorteerd op de toekomst. Wat is uw strategie met betrekking tot het verzamelen van (gedrags)data?

Bovenstaand artikel verscheen als column in het decembernummer van VVP, een magazine met kennis en inspiratie voor financieel adviseurs

Photo credits: DIA

1 antwoord
  1. koppeladvies@writeme.com'
    Gerard zegt:

    Internet of things wordt steeds belangrijker. Apparaten worden slimmer en dit heeft twee kanten. Aan de ene kant is dit er gunstig. Steeds meer apparaten meten en verzamelen gegevens. Hierdoor kan er schade voorkomen worden en kunnen de gegevens nuttig gebruikt worden. Maar wanneer er meer data is, kan er ook meer data gestolen worden. Al deze apparaten moeten beveiligd zijn tegen hackers die interesse hebben in de data van slimme apparaten.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.