Wallets: het nieuwe marketingkanaal?

In de kern zijn digital wallets bedoeld als betaaloplossing. Ze slaan echter vooral aan als marketingkanaal. Hoe maken we de betaalfunctie aantrekkelijker?

Al jaren zou ik het liefst mijn portemonnee thuis willen laten. De belofte van digital wallets is dat dit kan. De praktijk valt echter nog steeds tegen. Zo laat de introductie van Apple Pay in Nederland lang op zich wachten. En dus beperkt contactloos betalen zich voor mij – als Apple adept – nog tot de contactloze betaalpas. Ook in de Verenigde Staten en Groot Brittannië, waar de markt al volwassener is, loopt het met wallet-betalingen niet storm. De digitale portemonnees blijken vooral gebruikt te worden voor loyaliteitspunten, kortingscoupons en het ontvangen van updates over (online) orders.

Cheques

Toch hebben we in ons land een goede voedingsbodem: driekwart van de betaalautomaten is geschikt voor contactloos betalen en ongeveer een derde van de pintransacties wordt op die manier voldaan. Met een maandelijkse groei van zo’n vijf tot tien procent. Dat de adoptie van wallets desondanks moeizaam verloopt, ligt onder andere aan de ‘wet van de remmende voorsprong’. Omdat het ouderwetse pinnen al heel snel en gemakkelijk is, lost contactloos betalen geen wezenlijk probleem op. De betaaltransactie neemt wellicht een paar seconden minder tijd in beslag, maar dat is geen wereld van verschil. In de VS, waar men in tegenstelling tot in ons land tot de dag van vandaag nog cheques accepteert, ligt dit anders.

Kansen in ons land liggen in het herontwerpen van de koop- en bestelprocessen als geheel. En naadloze integratie in de customer journey. Wachten in de rij voor een kassa is één van de grootste ergernissen van consumenten. En dus kun je daar een werkelijk probleem oplossen, door betalen zonder wachttijd en zonder fysiek contact mogelijk te maken.

Bonnetjes

Zoals Amazon met haar ‘line free grocery store’ in Seattle. Of dichter bij huis de samenwerking tussen Rabobanks MyOrder en tankstationketen Tamoil. Automobilisten hoeven na het tanken niet langer de tankstationshop in te lopen voor de betaling. Bij een onlangs aangekondigde pilot met kentekenherkenning zal dit zelfs volledig geautomatiseerd verlopen. Al is het de vraag of de tankstationhouders hier blij van worden, een belangrijk deel van de winst wordt immers gerealiseerd in de shop.

Door koppeling met andere betaalwijzen, het opslaan van bonnetjes en loyaliteitskaarten zal de consument er vervolgens echt voordeel aan hebben. Een voorwaarde voor succes is wel dat banken gezamenlijk ook meer bekendheid geven aan de mogelijkheden. Onbekend maakt immers onbemind. Terwijl de grote groep consumenten die nu al contactloos betaalt, snel over is te halen.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#161)

Photo credits: Amazon.com

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.