Maakt de Mastercard biometrische credit card een eind aan de wachtrij aan de kassa?

Vandaag kondigde Mastercard zijn nieuwe biometrische credit card aan. De consument authenticeert een betaling met zijn vingerafdruk in plaats van de bekende viercijferige pincode. Maar draagt deze innovatieve oplossing daadwerkelijk bij aan een betere koopbeleving? Lost het eigenlijk een probleem op? Deze laatste vraag is cruciaal als je een nieuwe oplossing zoals de Mastercard biometrische card valideert.

Hoe werkt het?

De consument kan in de toekomst de credit card aanvragen bij zijn bank. Tijdens de registratie wordt de vingerafdruk vertaald naar een versleutelde, digitale afdruk, die op de credit card wordt opgeslagen. Eenmaal geregistreerd kan de card wereldwijd gebruikt worden bij iedere EMV-betaalterminal. Onderstaande video laat zien hoe de consument eenvoudig kan betalen.

‘Busting the line’

Waar consumenten in winkels doorgaans een probleem mee hebben is de lange wachtrij bij de kassa. Dus als de betaling minder tijd in beslag neemt, dan neemt ook de wachttijd af. Maar maakt het de wachttijd werkelijk korter of zoals de Amerikanen dit zo mooi kunnen zeggen ‘Will it bust the line?’. En is dit wat de klant daadwerkelijk wil?

Mijns inziens willen consumenten eigenlijk nooit meer in de rij staan om af te rekenen. In de toekomst zal betalen zonder wachttijd en zonder fysiek contact met een betaalterminal de ultieme oplossing zijn. Denk daarbij aan de oplossing die Uber biedt voor het betalen van een taxiritje of betalen voor je boodschappen in Amazon’s ‘line free grocery store’ in Seattle. Ook de samenwerking tussen Rabobank’s MyOrder en Tamoil hoort in dit rijtje thuis. Samen met Tamoil biedt MyOrder voor het eerst in Europa een oplossing voor mobiel betalen bij het tanken, waarbij je als consument niet meer naar de tankstationshop hoeft te lopen voor de betaling. Nog iets verder gaat MyOrder met de vorige maand aangekondigde pilot met kentekenherkenning. De consument rijdt naar de pomp, tankt brandstof en rijdt weer weg. Het betalen gebeurt volledig automatisch, door kentekenherkenning. Het is maar de vraag of de tankstationhouder blij van wordt van deze oplossingen, omdat een belangrijk deel van zijn winst gerealiseerd wordt in de shop.

Hoeveel gemak bied deze oplossing eigenlijk?

In het persbericht van Mastercard tekenen we het volgende op uit de mond van Ajay Bhalla, president enterprise risk and security bij  Mastercard “Consumers are increasingly experiencing the convenience and security of biometrics. Whether unlocking a smartphone or shopping online, the fingerprint is helping to deliver additional convenience and security. It’s not something that can be taken or replicated and will help our cardholders get on with their lives knowing their payments are protected.”

Wellicht bespaart de Mastercard biometrisch card de consument kostbare tijd. Maar reduceert het de betaaltijd met seconden? En wat is de responstijd van een transactie met deze card? Bespaart het de consument daadwerkelijk significant tijd vergeleken met een pintransactie of een contactloze EMV-betaling? Ik betwijfel het. Daarnaast is het verkorten van de duur van de betaling waarschijnlijk niet het grootste probleem van de winkelende consument.

De trage adoptie van Apple Pay, de mobiele betaaloplossing waarvan gezegd werd dat deze het afrekenen aan de kassa bespoedigt, krijgt vooralsnog weinig tractie in de Verenigde Staten. Blijkbaar is het probleem van lang wachten bij betalen nog niet zo’n groot probleem

Veilig is het wel

Echter, vanuit een veiligheid en fraude persperctief het het vervangen van de pincode voor een biometrische identificatie en authenticatie een goede oplossing. Zolang bedrijven zoals Mastercard, Apple en Samsung maar serieus werk (blijven) maken van de encryptie van de biometrische data. Zoals Richard Verbrugge, Sr. Account Manager Information Security Risk Management bij ABN AMRO, al een keer eerder op [finno] zei: “Een hacker die een bestand met duizenden duimafdrukken of irisscans weet te stelen, kan die informatie straks voor malafide doeleinden (bijv. identiteitsfraude) gebruiken. Een pincode is eenvoudig te vervangen door een nieuwe, maar een gehackt bestand met jouw duimafdruk or irisscan betekent dat je “hacked for life” bent, want je iris of duim kun je niet vervangen.”.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *