Augmented Ecosysteem in de financiële dienstverlening

vr-bril-augmented-reality-virtual-reality-financial-services-finno

Virtual Reality (VR) ontwikkelt zich snel. Recent trof ik zelfs op een Hypothekenvakbeurs een stand met VR-brillen. Gaaf om even in een andere wereld te stappen via zo’n VR-beleving. Maar wat gaat deze technische ontwikkeling ons brengen en wat is de volgende stap in de financiële dienstverlening?

Virtuele Beleving

Laten we eerst even de verschillen tussen Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) onderscheiden:

  • Bij VR stappen we in een andere wereld. In deze virtuele omgeving krijgen we het gevoel echt aanwezig te zijn. We kunnen zelfs interacteren in die virtuele wereld. We kunnen om ons heen kijken, rondlopen en in acties meedoen. Een goedkope manier om VR te beleven is mogelijk via een Google Cardboard. Hierin kan je een smartphone schuiven en krijg je vervolgens via een app een aardige beleving in bijvoorbeeld een rollercoaster of op het podium naast Paul McCartney. Meestal moet je een VR-bril of helm op of een Oculus Rift.  Met VR kunnen we realiteit, bezit, afstand, dus beleving beïnvloeden. Denk niet dat VR nieuw is. Al in de 1995 lanceerde Nintendo de spelcomputer Virtual Boy. Dit werd een commerciële flop en Nintendo ontwikkelde haar techniek niet door op dat moment.

virtual-reality-nintentdo

  • AR combineert de virtuele wereld met de echte wereld. Software laat beelden en informatie verschijnen in de echte wereld. Al jaren heb ik de app Layar op mijn smartphone, maar vooral ongebruikt omdat ik geen omgevingen en momenten tegenkom waarbij ik deze kan gebruiken. Toch vind je op de Layar website wat voorbeelden om een indruk te krijgen. AR geeft de mogelijkheid te interacteren in de echte wereld via virtuele content waarbij het onderscheid tussen de echte en virtuele intact blijft.

Wie zet zijn kaarten op VR en AR?

Pokémon GO en Snapchat met zijn filters maken succesvol gebruik van AR. Apple’s Tim Cook heeft de investeringen in een zelfrijdende Apple auto stopgezet en zet nu waarschijnlijk in op AR. Microsofts’ HoloLens ontwikkelt zich bijzonder interessant binnen de AR.

Technologische partijen zullen de VR-producten snel verbeteren en in de markt zetten. In o.a. de game industrie, muziek-en eventbranche en onderwijs zal de VR verdere succesvolle ontwikkelingen laten zien.

Waar VR zich isoleert in een niet bestaande virtuele wereld, heeft AR een veel bredere scope om zich succesvol (commercieel) te ontwikkelen.

AR in de financiële dienstverlening

Als een partij, bijvoorbeeld Apple, inzet op een eigen Augmented Reality Ecosysteem, dan zie ik bijzonder veel potentie om diensten en services te vermarkten.

Stel je voor dat wij allemaal ons eigen beveiligde profiel beschikbaar hebben. Als we dit koppelen aan een AR omnichannel Ecosysteem, dan is in één stap het huidige execution only distributieconcept een onzinnig artefact.

Stel je voor: je loopt langs een woning die te koop staat. Je persoonlijke data is beschikbaar, inclusief IB-belastinggegevens, credit score, etc. Binnen hetzelfde technologisch AR Ecosysteem is de makelaar, hypotheekverstrekker, kadaster en notaris aangesloten. Via AR bekijk je op dat moment de huidige indeling en inrichting van de woning op je display. Op basis van je smaak kan je overigens ook gelijk de woning in jouw stijl bekijken met daarbij een prijsindicatie door de eveneens bij het Ecosysteem aangesloten leverancier.

future-of-social-networking-financial-services-finno

Hoe lang denk je dat het duurt voordat je op je display exact kan lezen of je de woning kan kopen tegen welke maandlasten? Met een hypotheek die nauwkeurig is afgestemd op jouw profiel met wensen en persoonlijke risicoprofiel. Dat profiel heb je namelijk met behulp van de slimme software net nog geüpdatet nadat je partner twee maanden geleden van baan is veranderd.

Ik zou een geprogrammeerde emotie-afkoel periode van een nachtje slapen kunnen voorstellen voordat je de afspraak maakt bij de notaris in zijn AR-ruimte.

Binnen dit AR Ecosysteem is het natuurlijk net zo gemakkelijk om een spaarplan te starten voor een object dat je onderweg tegenkomt en wilt hebben. Zodra je via de AR-app op je smartphone naar het object kijkt, verschijnt alle informatie daarvan, inclusief de mogelijkheden om het aan te schaffen en de korting bij de binnen het AR-Ecosysteem aangesloten leveranciers. De bank en leverancier in het AR Ecosysteem laten je direct zien wanneer je de trotse bezitter kan zijn.

Ook hier moeten we de technologische oplossing niet zien als alternatief voor de persoonlijke financieel adviseur. De financieel adviseur van vlees en bloed doet er goed aan deze ontwikkelingen te omarmen en zich alvast aan te melden voor het AR Ecosysteem als business partner.

Bovenstaande schets is slechts een klein voorbeeld van de potentie in een AR Ecosysteem. Het vraagt nog flink wat technologische doorontwikkeling, maar het AR Ecosysteem heeft de aandacht en ik denk grote toekomst.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.