Adviseur, ‘connect’ de klant(data)!

customer data klant data datarente privacy as a currency finno

We zijn zover dat de eerste persoonlijke data rechtstreeks vanuit de bronnen zoals Belastingdienst, mijnpensioenoverzicht en UWV in financiële (advies)software worden geladen. Ontsluiting van brondata is daarmee een feit. Dit bespaart veel zoek- en invulwerk. En is daardoor een bijzonder waardevolle stap in procesoptimalisatie. Voor wie? Voor de consument én voor de leverancier van diensten en producten. Wat is meer waard? De data van de consument of de dienst of product van de leverancier? Gaan leveranciers ‘datarente’ betalen?

Klantdata zijn goud waard

Al tientallen jaren wordt door leveranciers grof geld betaald voor klantinformatie. Aanvankelijk voor naam- en adresgegevens, later voor meer specifieke gegevens die worden vertaald in lifestyle klanttypes en -profielen. Klantdata zijn goud waard voor marketingdoeleinden. Maar de klant accepteert het niet langer dat er ongevraagd tal van aanbiedingen worden gedaan. Of het moet op de juiste plek en het juiste moment gebeuren en bij zijn interesses passen. We zijn geëvolueerd van multi-channel via cross-channel naar omni-channel. De klant is in regie gekomen en bepaalt zijn moment en kanaal.

De Apple Beacon biedt mogelijkheid tot real time interactieve precieuze marketing- en informatie-interactie. De device bezitter beslist of en wat er binnenkomt (opt-in). Waar vroeger de leverancier bepaalde wat hij de wereld en mailboxen inpompte, is nu de consument in charge gekomen. En de leverancier faciliteert.

Digitale brondata redding voor intermediairs en banken

Met de ontsluiting van de persoonlijke databronnen bepaalt de klant wat hij wil prijsgeven aan informatie. Bij het aanvragen van een financiële dienst zoals een hypotheek, ontvangt de klant al een prijskorting als hij het proces sneller helpt maken door de benodigde informatie digitaal en compleet aan te leveren. Door dit proces efficiënt en snel te maken zijn veel intermediairs en geldverstrekkers in staat te overleven. Overheadmonsters zoals dure kantoren, reizen naar klanten, administratief beheer en handmatig invoeren van data zijn door een online proces immers verleden tijd is. Leverancier en klant hebben er allebei baat bij verlost te zijn van veel administratieve processen die geen klantwaarde toevoegen. En niet te vergeten, zijn data vanuit de bronsystemen correct en bovendien lastig te frauderen.

Eenmalig of continu klantdata-toegang?

Bij een aanvraag van een hypotheek stelt de klant eenmalig zijn actuele digitale gegevens beschikbaar aan de intermediair of geldverstrekker. Terwijl de hypotheekadviseur en geldverstrekker een relatie met de klant aangaan voor de gehele looptijd van de hypotheek (30 jaar!).

Steeds als de klantsituatie gedurende deze periode wijzigt zou de hypotheekadviseur hiervan in kennis gesteld moeten worden. Alleen dan kan getoetst worden of het advies en product nog past bij wijzigingen in de inkomensgegevens, pensioenopbouw of fiscale situatie, woningwaarde etc. . Een continu open lijn met de databronnen lijkt hier dan ook gewenst.

Businessmodel wijzigt

De werkzaamheden van de hypotheekadviseur worden steeds transparanter. Alle relevante data stelt de klant, als eigenaar daarvan, zelf digitaal beschikbaar. Deze persoonlijke data worden direct geladen in de advies- en administratiesystemen. De adviseur is nu echt alleen nog de vertaler van deze actuele klantdata. Vanuit een creatieve en specifieke benadering moet de adviseur zich zien te onderscheiden van ingeregelde, automatische adviessoftware. De klant moet: zien, voelen en waarderen waar hij zijn adviseur voor betaalt. De tijd van een ondoorzichtig en complex administratief proces is echt voorbij.

De adviseur die zijn inkomsten uit advies genereert moet van goeden huize komen om een passend tarief te blijven rekenen waar zijn business op kan worden geëxploiteerd.

Datarente %

Omdat de klantdata specifieker en actueler zijn dan vroeger is deze nog meer waard geworden voor leveranciers. De klant heeft daarmee dus zijn eigen commerciële goud achter zijn inlogcodes.

Waar nu nog wordt bemiddeld in de producten en diensten, ontstaat ruimte voor data-bemiddeling. De leverancier die op basis van vertrouwen en aantoonbare meerwaarde de consument kan bewegen zijn persoonlijke databronnen te gebruiken, kan een real time en altijd ‘klant-passend’ advies en aanbod doen. Als de consument waardevolle data beschikbaar stelt, krijgt hij nu bij productaanvragen eenmalig korting. Waarom zou de klant geen vergoeding (‘data-rente’) vragen over zijn beschikbaar gestelde actuele persoonlijke data.

privacy-as-a-currency-finno

Actuele data en langetermijnrelatie

Nog steeds zijn de verdienmodellen in de hypotheek advisering en -verstrekking hoofdzakelijk gebaseerd en geaccepteerd op het aangaan van een hypotheek. Althans voor de adviseur en bemiddelaar. De geldverstrekker geniet natuurlijk gedurende de looptijd iedere maand rente-inkomsten. Nu de ontsluiting van de brondata mogelijk is, hebben we toegang tot een realtime actuele datastroom per klant. Het beheer tijdens de looptijd is eindelijk procesmatig te automatiseren op klantrelevant niveau. Niet minimaal één keer per drie jaar contact, maar zodra daartoe vanwege een relevante verandering in het leven van de klant aanleiding toe is. Als de adviseur de brondata combineert met gedragssignalen vanuit internetgebruik en Apps (algoritmes) kan de adviseur breder en dieper adviseren dan voorheen. Waarom alleen nog hypotheken en niet andere producten of diensten in het leven van de klant waaraan beheer- en advies zijn verbonden?

Op dit moment wordt een adviesabonnement al meer relevant dan voorheen. Omdat nu relevante en actuele meerwaarde geleverd kan worden door de adviseur. Op voorwaarde dat de klant zijn actuele persoonlijke data continu beschikbaar stelt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *