Meer of minder verzekeringen?

meer of minder verzekeren Trov AM column finno pascal spelier

Nederlanders worden weleens gezien als het meest verzekerde volkje in de wereld, maar als we het Verbond van Verzekeraars mogen geloven behoren wij eerder tot de middenmoot. De Amerikanen betalen per hoofd van de bevolking meer aan verzekeringspremies dan Nederlanders. Nu moet ik ervoor waken geen appels met peren te vergelijken, maar duidelijk is dat in de VS het bedrag aan verzekeringspremies de laatste 10 jaar alleen maar is gestegen en dit bedrag in Nederland daalt.

Zou de stijging in de VS soms veroorzaakt worden door de toename van zogeheten ‘on demand’- of microverzekeringen? In Nederland is er steeds meer aandacht voor het fenomeen ‘oververzekering’ en vertelt Interpolis ons dat ‘alles verzekeren geen oplossing is’, maar in de de VS komen er alleen maar nieuwe verzekeringsproducten bij.

‘On demand’-verzekeringen zijn populair in de VS. In ieder geval in de hoek van InsurTech. De afgelopen week kreeg de InsurTech startup Trov ruim 25 miljoen dollar van investeerders en kondigde ze onder andere een samenwerking met AXA aan in Groot-Brittannië. Bij Trov kan je eenvoudig met je smartphone items verzekeren of het nu je laptop, fotocamera, mountainbike of gitaar is.

Trov is niet de enige ‘on demand’ verzekeraar. In Groot-Brittannië kan je bij Cuvva met je smartphone een autoverzekering afsluiten voor een paar uur; voor het geval je de auto van je buurman leent. In de Verenigde Staten kan je bij Sure een reis-/levensverzekering kopen voordat je het vliegtuig instapt. Wellicht een geruststellende gedachte dat je geliefden goed verzorgd achterblijven mocht je de vlucht niet overleven.

Bij Apple zeiden ze ooit, in relatie tot de iPhone, there’s an app for that. Nu kan je blijkbaar met ‘on demand’ of micro-verzekeringen alles verzekeren: there’s an insurance for that.

De technologische vooruitgang maakt ‘on demand’ verzekeringen mogelijk. Vroeger was het ondenkbaar, omdat de verzekeringsprocessen inefficiënt waren en de distributie van micro-verzekeringen lastig te realiseren was. Nu zijn deze barrières zo goed als weg genomen en voorzien marktvorsers een fors groeiende markt voor microverzekeringen. Maar zit de klant daar wel op te wachten?

Vaak wordt het argument gebruikt dat een ‘on demand’-verzekering de klant een beter inzicht geeft in wat hij verzekert. De dekking van bijvoorbeeld inboedelverzekeringen kunnen namelijk nogal ondoorzichtig zijn. Daar valt iets voor te zeggen.

Persoonlijk hoop ik niet dat de Nederlandse verzekeraars, in navolging van de Amerikanen, zich gaan storten op ‘on demand’-verzekeringen. Volgens mij willen consumenten niet meer verzekeringen. Het fenomeen micro-verzekeringen zorgt ervoor dat je als consument meer bezig bent met je verzekeringen. Je moet jezelf immers steeds de vraag stellen of je het specifieke item wilt verzekeren of niet. Kortom, je bent als consument meer tijd kwijt aan een product dat je eigenlijk helemaal niet leuk vindt. Verzekeringen zijn en blijven een noodzakelijk kwaad.

Dus dames en heren verzekeraars, het antwoord op de vraag meer of minder verzekeringen is eenvoudig. De klant wil minder verzekeringen, maar meer gemak en eenvoud en vooral de geruststelling dat de risico’s die ze niet zelf kunnen dragen goed zijn verzekerd.

Noot: bovenstaand artikel verscheen in het meinummer van am: inspiratie en achtergronden voor de verzekeringsprofessional.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *