FinTech Bubble staat op springen…

Fintech Bubble staat op springen finno

Door Harry Smorenberg

Dat er broodnodige variatie gewenst was in de ontwikkeling van de financiële dienstverlening staat buiten kijf. Bestaande bastions in de financiële sector zaten al langer gevangen in hun ICT-silo’s en lange termijn planning. Echte innovatie moest wel ‘van buiten’ komen…

Intussen ervaren wij een lawine aan “innovatie en ontwikkelingen” en is FinTech een ware hype geworden. Het lijkt wel of elke initiatief dat zich “FinTech” noemt ook direct omarmt wordt door vele Venture Capitalists  en investeerders. FinTech bedrijfjes bestaan vaak uit kleine intelligente teams die vaak op een ‘niche’ producten en diensten ontwikkelen. Daarbij is de focus vaak ook niet primair het hoger doel van “verbeteren van de financiële dienstverlening” maar veel meer het realiseren van marktmomentum om ‘gekocht te kunnen worden’ en zo te ‘cashen’ op de eerste gedachte of een half concept. Zo wordt er veel geld ‘verbrand’ en uit onderzoek blijkt dat alleen al in het afgelopen half jaar wereldwijd meer dan 5 Miljard Euro in FinTech is geïnvesteerd! FinTech is dus met recht hot!

Natuurlijk is dit wel een goede zaak. Immers deze push maakt het dat banken, verzekeraars en pensioenproviders meer dan ooit open staan voor innovatie en verandering. Ook Toezichthouders erkennen dit en zijn meer en meer bereid te anticiperen door hun vaak (te) strakke teugels ietwat te laten vieren. Toch zien wij ook al de keerzijde van deze positieve impuls. De veelheid en diversiteit in de ontwikkelingen overspoelt de markt. Deze fragmentatie maakt het lastig voor toezichthouders ‘control’ te houden en voor een AFM ook het belang van de consument en markpartijen te beschermen. Het betreft niet alleen de veelheid vanuit het eigen land. Ook internationaal zien we steeds meer providers met financiële oplossingen de markt bestormen. Wie controleert; wie beschermt de klant? Veel van de zogenaamde FinTech oplossingen blijken ook variaties op het zelfde thema te zijn. Ik noem dat ‘overlay’ producten en diensten. Deze apps en tools zijn variaties op reeds bestaande opties. Dit zie je veel in het betalingsverkeer waarbij aanbieders naast de bestaande bankrelaties nieuwe structuren biedt waarbij de functionaliteit bijna identiek is, maar net in een leuker, sportiever jasje. Bunq is zo’n product. Toch moeten consumenten ook daar weer klant worden, een saldo aanhouden, voor diensten betalen en dus versnippert de markt meer en meer.

Ik voorzie dan ook op termijn een geweldige implosie van al deze ontwikkelingen. Rationalisme en een ‘shake-out’ deels door regelgeving maar voornamelijk vanuit investeerders die ‘wiser and sadder’ kijken naar hun Return on Investments. De markt heeft haar werk gedaan. Vernieuwing heeft plaatsgevonden en de gevestigde financiële aanbieders, aangevuld met een beperkt aantal nieuwkomers bieden de ‘state-of-the-art’ oplossingen.

De echte concurrentie komt naar mijn mening niet uit de schil van FinTech opties maar vanuit die partijen die de data en informatie van burgers en bedrijven beter kunnen en zullen gaan ‘managen’ dan de bestaande aanbieders in de financiële sector.  Het bankieren, de executie van de transacties, laten zij graag over aan de uitvoerders (banken en verzekeraars) maar het echte spel speelt zich af in de informatiewaarde van en over de klanten. Dat is waar Google en andere spelers zich nu al op voorsorteren.

Noot: bovenstaand artikel is geschreven door Harry Smorenberg, zelfstandig (positionering) strateeg in de internationale financiele sector en CEO van Smorenberg Corporate Consultancy. Hij is ook oprichter en dagvoorzitter van het World Pension Summit en het European Payment Summit.

Photo credits: Flickr.com, zacktionman 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.