ING-pilot is opmaat naar grootschalige introductie van mobiel betalen

In juni van dit jaar kondigde de ING bank het al aan: “Deze zomer introduceert ING mobiel betalen: contactloos betalen met de mobiele telefoon.” Ongeveer twee weken week geleden was het zover. ING nodigde haar klanten uit om deel te nemen aan een pilot mobiel betalen. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd. Binnen no-time hadden zich de 5.000 testers die ING zocht gemeld.[/caption]

Een half jaar na de introductie van de Rabo Wallet, brengt ook ING contactloos betalen naar Android telefoons. Hoe verhoudt ING’s oplossing voor mobiel betalen zich ten opzichte van de Rabo Wallet? Ik sprak met Jeroen Losekoot, Manager Marketing Internet & Mobiel bij ING, over ING’s visie op mobiel betalen.

Geslaagde pilot in Leiden

Na een succesvolle pilot in Leiden, waaraan ABN AMRO, ING en de Rabobank deelnamen, gingen de genoemde banken op het gebied van techniek ieder hun eigen weg. ING ging in gesprek met MasterCard, die ook mee deed aan de pilot in Leiden.

MasterCard kondigde kort na de pilot in Leiden haar Host Card Emulation (HCE)-oplossing aan voor Near Field Communication (NFC) betalingen. De specificaties voor de HCE-oplossing ontwikkelde MasterCard samen met het Amerikaanse Capital One en de Spaanse bank BancoSabadell.

Deze HCE-oplossing sprak ING in Nederland zeer aan en de introductie daarvan was het startsein voor ING om mobiel betalen te ontwikkelen. “De pilot in Leiden was onze tweede stap in contactloos betalen”, vertelt Jeroen Losekoot, Manager Marketing Internet & Mobiel bij ING. “In het voorjaar van 2013 kondigde we al contactloos betalen met de bankpas aan. Met mobiel betalen zetten we onze derde stap op het vlak van contactloos betalen, maar nu met je smartphone.”

Contactloos betalen met de bankpas was voor ING de opmaat naar mobiel betalen. Door het gebrek aan met NFC-chips uitgeruste smartphones maakten ze destijds nog niet de stap naar mobiel betalen. “Feitelijk vullen we het mobiel NFC-gat voorlopig met de contactloze pas”, vertelde Michel Drupsteen, Senior Business Consultant bij ING in 2014 op het Online Betaalcongres.

Mobiel betalen voor iedereen

Er zijn meerdere technologische oplossingen mogelijk voor mobiel betalen. ING koos voor de HCE-oplossing en niet zonder reden. Grof weg zijn er drie mogelijkheden: 1) mobiel betalen waarbij de SIM-kaart als zogeheten secure element wordt gebruikt, 2) mobiel betalen waarbij de fabrikant van de smartphone een secure element in de hardware van de smartphone beschikbaar stelt en 3) de Host Card Emulated-oplossing, waarbij het secure element zich in de cloud bevindt.

Op een secure element staat persoonlijke informatie van de rekeninghouder (bijv. rekeningnummer). Google integreerde de HCE-technologie een paar jaar geleden al in haar smartphone besturingssysteem Android KitKat 4.4. Deze technologie is een softwareoplossing in plaats van een hardware oplossing (chip).

Niet afhankelijk van een telecom operator

Mobiel betalen waarbij de SIM-kaart als secure element wordt gebruikt vereist samenwerking met de telecomoperators. Deze oplossing werd ook gebruikt bij de proef in Leiden, waarbij KPN als telecomoperator was betrokken.

Deze oplossing vereist dat je afspraken maakt met de telecom operators. Wil je al je klanten in Nederland mobiel betalen kunnen bieden, dan zal je contracten moeten sluiten met KPN, Vodafone, T-Mobile, Telfort, et cetera.

“Wij willen mobiel betalen geschikt maken voor de massa. We wilden dus een oplossing waarbij het enrollment eenvoudig gaat”, legt Jeroen Losekoot uit. “De oplossing van de pilot in Leiden was niet geschikt voor de massa. Onze oplossing moest ons dus niet afhankelijk maken van de telecom operators”.

Niet afhankelijk van een smartphonefabrikant

Mobiel betalen waarbij er een chip op de smartphone als secure element wordt gebruikt was voor ING eveneens niet geschikt. “We wilden ook niet afhankelijk zijn van de smartphonefabrikanten. Deze variant zou betekenen dat we een  ‘kluisje’ moeten huren op iedere smartphone. Ook dit stond een grootschalige uitrol in de weg.”

Lees ook:  ‘Mobiel betalen met de Rabo Wallet, binnen een paar maanden kan het

De Rabo Wallet maakt gebruik van deze oplossing en biedt mobiel betalen slechts op twee mobile devices: de Samsung Galaxy S4 en Galaxy Note3. Eerder zei de Rabobank daarover: “Iedere smartphone wordt eerst uitgebreid op veiligheid getest, omdat de toestellen “net zo veilig” moeten zijn als een reguliere bankpas.

Zie daar meteen de beperking. De Rabo Wallet is begin dit jaar gelanceerd en er zijn nog geen nieuwe smartphones geschikt voor de mobiel betalen. Ook niet de nieuwere Samsung Galaxy S5 of Samsung Galaxy S6. [update]: vanaf 7 oktober is de Rabo Wallet ook beschikbaar de Samsung Galaxy S6.

Iedereen moet eenvoudig mobiel kunnen betalen

Zoals gezegd heeft ING dus gekozen voor de HCE-oplossing voor smartphones die met het Android-besturingsysteem werken. Deze cloud-based oplossing zorgt ervoor dat iedere ING-klant met een Android smartphone (vanaf versie KitKat) en een NFC-chip naar verwachting aan het eind van het jaar mobiel kan betalen. Dat zijn circa. 650.000 ING-klanten.

Maar voor het zover is wordt de oplossing nog uitvoerig getest. De HCE-oplossing is al getest door medewerkers op een grote variëteit smartphones en een paar weken geleden is er een pilot gestart onder 5.000 klanten. Jeroen Losekoot: “We gaan nu actief feedback ophalen. In de mobiel betalen app zit een feedback-knop waarmee de testers eenvoudig feedback kunnen geven. Waar lopen ze tegen aan en wat moeten we verbeteren? Voor het eind van het jaar verwachten we mobiel betalen te kunnen introduceren bij het grote publiek.”

Jeroen Losekoot benadrukt ook dat klanten zich eenvoudig moeten kunnen registreren voor mobiel betalen. “We hebben een seamless journey gecreëerd, waarbij een klant die in de rij staat bij de kassa en er achter komt dat hij zijn portemonnee is vergeten, maar wel zijn smartphone bij zich heeft, ter plekke de mobiel betalen app kan installeren en meteen gebruiken.” Onderstaande video laat zien hoe eenvoudig het gaat.

De cloudbased HCE-oplossing doet vermoeden dat je altijd een internetverbinding nodig hebt voor het doen van een betaling met je smartphone. “Onze oplossing werkt ook als er even geen verbinding met de cloud is. Er is namelijk ook een softwarematig ‘kluisje’ op de smartphone met de benodigde veiligheidssleutels, die regelmatig ververst wordt als er een verbinding is.”

Na Android-smartphones de iPhone?

Vooralsnog zal ING mobiel betalen alleen toegankelijk zijn voor klanten met een Android-smartphone (vanaf besturingssysteemversie KitKat met NFC). Uiteraard stelde ik de vraag wanneer ook iPhone-bezitters met hun smartphone kunnen betalen.

“We willen graag mobiel betalen geschikt maken voor de iPhone, maar Apple’s iOS werpt barrières op”, legt Jeroen Losekoot uit. “De NFC-chip op de iPhone is via de Software Developers Kit (SDK) nog niet toegankelijk gemaakt voor ontwikkelaars. Hopelijk gaat Apple de NFC-chip net als Touch ID binnen afzienbare tijd openstellen. We kijken uit naar mededelingen die Apple daar mogelijk over doet op het ontwikkelaarscongres WWDC.”

Wat kunnen we nog verwachten?

Wordt ING mobiel betalen meer dan een bankpas in je smartphone? Gaat ING net als de Rabobank een poging doen om de portemonnee te vervangen? Jeroen Losekoot ziet voldoende mogelijkheden, maar benadrukt dat de klant leidend is in dat proces:” Net als bij de voortdurende ontwikkeling van de mobiel bankieren app, zullen we vooral kijken naar de wensen van onze klanten.”

“De komende jaren gaan we naar een situatie waarin we onze dikke portemonnee niet meer nodig hebben. Mensen laten eerder hun portemonnee thuis dan een telefoon. De integratie van onze mobiel bankieren app en de nieuwe mobiel betalen app behoort tot de mogelijkheid, maar dat laten we ook aan de wens van de klant over. We gaan in de praktijk zien wat klanten willen.”

ING kijkt ook naar de mogelijkheid om mobiel betalen naar de Samsung Gear smartwatch te brengen. Maar ook daar geldt: willen de klanten het en hoe groot is de marktpenetratie?

Wat vindt [finno]?

Eerder stelde ik op [finno] de vraag: ‘Welke financiële instelling heeft de beste kaarten?‘, als het gaat om mobiel betalen. Destijds antwoordde ik: de Rabobank. Als ik eerlijk ben, dan sta ik daar nu meer ambivalent in.

Lees ook: ‘Mobiel betalen maakt een opmars, welke financiële instelling heeft de beste kaarten?

Voortschrijdend inzicht leert mij dat ING met haar keuze voor de HCE-oplossing de meest schaalbare oplossing heeft en mobiel betalen beschikbaar kan maken voor een zo groot mogelijke groep klanten. De Rabobank is echter verder in haar stappen om de portemonnee met al zijn pasjes, loyaliteitskaarten en bonnetjes en integratie met MyOrder daadwerkelijk te vervangen, maar biedt deze oplossing aan een zeer beperkte groep klanten. [update]: vanaf 7 oktober is de Rabo Wallet ook beschikbaar de Samsung Galaxy S6.

Mijns inziens zit de beste oplossing voor mobiel betalen in de combinatie van beiden: ‘best of both worlds‘. Maar laten we eerlijk zijn. Tot een fusie tussen ING en Rabobank zal het niet snel komen, ondanks dezelfde kleuren in het logo.

1 antwoord
  1. michel@drupsteen.net'
    Michel Drupsteen zegt:

    Nog ter toevoeging, ING is weliswaar de eerste bank in Nederland en wereldwijd een van de eerste banken die een HCE oplossing voor haar klanten introduceert in een aantal van haar Europese markten, maar internationaal zeker niet de enige bank die gebruik maakt van deze technologie. Ook andere banken als BBVA, CaixaBank, Royal Bank of Canada, Commonwealth Bank of Australia en recentelijk ook Barclays bieden (binnenkort) een Android mobiel betalen app gebaseerd op de Host Card Emulation standaard.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *