Met de Private LiveXpert van ABN AMRO MeesPierson heeft de klant zijn Private Banker altijd bij zich

ABN AMRO MeesPierson Private LiveXpert video chat mobile finno

In een tijdperk waar de robo-advisor zijn intrede doet zorgt ABN AMRO MeesPierson juist voor de ‘personal touch’ in de relatie tussen klant en private banker; maar dan wel in een eigentijds jasje.

ABN AMRO MeesPierson lanceert de Private LiveXpert, waarmee de klant direct contact kunt leggen met zijn private banker of andere financiële specialisten, via telefoon, chat of een video-gesprek. Is dit private banking anno nu? In dit artikel meer over Private LiveXpert, maar ik begin met de veranderende rol van de private banker.

De vermogende klant kan steeds meer zelf

In toenemende mate, zeker in de Angelsaksische landen, verplaatst het beleggingsonderdeel van private banking of wealth management zich naar het internet. Online wealth managers zoals Personal Capital, Future Advisor, Betterment, WealthfrontWealthBar en Nutmeg hebben steeds meer assets under management.

Deze opkomst van deze nieuwe toetreders in private banking en wealth management is enerzijds te danken aan allerlei technologische ontwikkelingen, zoals uiteraard het internet, maar ook trading op basis van algoritmen en kunstmatige intelligentie en anderzijds aan de opkomst van passief beleggen (o.a. index beleggen en beleggen in ETF’s).

Wat ze in de Angelsaksische landen al langer weten is dat het actief beheren van beleggingsportefeuilles, hetzij als individu, door een beleggingsadviseur of fondsbeheerders, geen betere beleggingsresultaten oplevert. Zo slaagt slechts 24 % van de professionele beleggers erin om, gemeten over een periode van 10 jaar, de markt te verslaan. Econoom en Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz zou vrij vertaald eens gezegd hebben: “Probeer niet de markt te verslaan. Dat lukt je als individu nooit.”

Laat ik een boude uitspraak doen. Voor beleggingsadvies is een private banker eigenlijk niet meer nodig. Je belegt je vermogen bij een robo-advisor, die er een passief beleid op na houdt en je behaalt waarschijnlijk marktconforme beleggingsresultaten en wellicht outperform je de markt. Hoe kan de private banker of wealth manager zich dan nog onderscheiden?

De rol van de private banker verandert

In het verleden had de private banker of wealth manager nog meer de rol van een beleggingsadviseur. Ze waren vooral transactiegericht, omdat het verdienmodel in belangrijke mate gebaseerd was op effectenprovisies. Sindsdien heeft er een evolutie plaatsgevonden waarbij portfoliomanagement steeds belangrijker werd en er tegenwoordig sprake is van een geïntegreerde- een holistische benadering van vermogen is.

De rol van de private banker of wealth manager verandert dus. Ze moeten de holistische benadering van vermogen omarmen en het vermogen van de klant nog meer benaderen vanuit het gedrag van de klant, de individuele behoeften en de (financiële) doelen. Financial- of life planning wordt nog belangrijker.

Waarom is Private LiveXpert zo belangrijk?

Na een lange inleiding kom ik dan nu bij ABN AMRO MeesPierson’s Private LiveXpert. Waarom is Private Live Xpert in het licht van bovenstaande ontwikkelingen zo belangrijk? Als door de opkomst van robo-advisors het beheren van vermogens steeds meer een commodity wordt, dan moet je als traditionele private bank of wealth manager wel op zoek naar jouw onderscheidende vermogen. Nog meer dan vroeger moet je toegevoegde waarde bieden.

Die toegevoegde waarde zit mijns inziens vooral in persoonlijk contact. Bij grote vermogens gaat het om vertrouwen. Een uitgangspunt voor het hebben van vertrouwen is het hebben van een relatie. En relaties creëer je vooralsnog het beste in een offline wereld, waarbij je elkaar af en toe recht in de ogen kunt aankijken.

Met Private LiveXpert heeft de klant van ABN AMRO MeesPierson er een laagdrempelige, moderne tool bij, waarmee de klant de interactie kan aangaan met zijn private banker of expert. Overal en bijna altijd, wanneer het de klant uitkomt. Via mobiel en tablet (de app) of laptop (online videogesprek) kan de klant overal direct contact met zijn private banker en team opnemen over zijn beleggingen, vermogensoverdracht of pensioen en andere vermogensvragen.

Meer voorbeelden van direct online (video) contact

ABN AMRO MeesPierson presenteert Private LiveXpert met het statement ‘uniek in de wereld van private banking’. Hoewel deze moderne vorm van interactie met je private banker nog nauwelijks voorkomt is het niet uniek. Ik deed een rondje langs de velden en kwam na enig surfen nog wat andere voorbeelden tegen.

Personal Capital

Natuurlijk biedt de robo-advisor Personal Capital ook de mogelijkheid om via haar app contact op te nemen met een mens van vlees en bloed. Via Facetime kan je met een adviseur je financiële doelen en je beleggingsportefeuille bespreken.

Personal capital Facetime finno

ICICI Bank

De ICICI Bank uit India heeft voor haar betere klanten onder het mom van ‘nothing beats a face-to-face conversation‘ een Video Banking app gelanceerd (iOS en Android). De app geeft de klant niet zozeer toegang tot zijn adviseur, maar wel 24/7 persoonlijk contact met een customer service representative. Via de app kan de klant op zijn mobiel een video-chat hebben met de bank over dagelijkse bankzaken en vragen stellen over producten.

ICICI Bank Video Banking finno

ABN AMRO MeesPierson’s Private LiveXpert biedt niet de mogelijkheid om via de app een videogesprek te hebben. Een videogesprek komt enkel via een website tot stand.

Credit Suisse Private Banking

Het Zwitserse Credit Suisse biedt haar klanten in Zwitserland en de Asia Pacific de mogelijkheid om via de app contact op te nemen. In de private banking app kan een klant een videogesprek starten en ook zijn scherm delen.

Credit Suisse video chat private banking wealth management finno

Evi van Lanschot

Van Lanschot’s Evi biedt de mogelijkheid om via (video)chat advies te vragen aan een beleggingsspecialist. Ze kunnen videopresentaties geven en de klant laten ‘meekijken’ (co-browsing) op hun eigen computerschermen.

Lees ook: ‘ABN AMRO maakt één-op-één klantcontact in mobiel bankieren mogelijk

Wat vindt [finno]?

Met de opkomst van robo-advisors moet je als traditionele bank op zoek gaan naar jouw onderscheidende vermogen. Wordt de personal touch zoals aangeboden met onder andere Private LiveXpert het onderscheidend vermogen van ABN AMRO MeesPierson? Of moet deze Amsterdamse private bank ook het voorbeeld volgen van andere grote private banks en wealth managers, die ook de kant van robo-advisory op bewegen? Zo lanceerde Charles Swab onlangs Swab Intelligent Portolios en heeft Vanguard Personal Advisor Services geïntroduceerd. De draai die deze private banks maakten kan wellicht als kannibalisatie van de eigen business worden gezien, maar ja, geen long term gain, zonder short term pain.

Moet ABN AMRO ook een begin maken robo-advisory of een traditionele private bank blijven met aandacht voor persoonlijke relaties, waar nodig geholpen met moderne middelen zoals Private LiveXpert? Een lastige vraag om te beantwoorden. Het antwoord zal afhangen van de gekozen positionering en de doelgroep die de private bank wil bedienen: de jongere generatie die meer aandacht heeft voor digital, of de oudere doelgroep die nog graag met alle egards ontvangen wil worden in stijlkamers uit vervlogen tijden? Money talks.

Dat de private bank aan de Zuidas moet veranderen is de bank zelf ook wel duidelijk. Uit de mond van Hein van der Loo, Head of Strategy bij ABN AMRO MeesPierson konden we enige tijd geleden het volgende optekenen: “Private banks that fail to embrace information technology and mobile services are at risk of becoming dinosaurs”.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *