Mon Key lanceert ‘The Shirt with a Story’

Mon Key 01

Off topic, zo zou je dit artikel kunnen omschrijven. Het heeft niets met innovatie in de financiële sector te maken, maar alles met een initiatief van social bewogen ondernemers, waar ik graag wat aandacht aan besteed. Mon Key is een nieuw kledingmerk, dat om te beginnen polo’s in 5 frisse kleuren verkoopt en wellicht later andere kleding aan het assortiment toevoegt.

Een nieuw kledingmerk dat polo’s verkoopt, wat is daar zo bijzonder aan? Mon Key is meer dan een nieuw kledingmerk, een nieuwe polo: van de opbrengst van elke polo wordt 50% gedoneerd aan goede doelen. Welke doelen dat zijn, selecteer je zelf bij elke aankoop. Ik sprak met Bart Overtoom, één van de initiatiefnemers.

Mon Key, sleutel naar een betere wereld

Begin deze maand werd Mon Key gelanceerd. Met de aanschaf van een Mon Key polo kun je een bijdrage leveren aan een betere wereld. Zo laat je dus niet alleen zien dat je oog hebt voor een hip en smaakvol poloshirt maar ook voor de wereld om je heen.

Achter Mon Key zitten vijf sociaal bewogen ondernemers: Bart Overtoom, in het dagelijks leven senior manager Direct bij Crédit Agricole Consumer Finance, Jasper Cuijten, senior teammanager bij de Hypotheker, Chris Visser en Matthijs te Winkel, beide directeuren bij creatief bureau The Others en Bart Slootman van Blomer Textiles.

Bart Overtoom legt uit hoe hij op het idee kwam van Mon Key. “In de kleine plaats waar ik woon heb je een mooie, exclusieve kledingwinkel voor heren, maar de kleding in die winkel kon mij op geen enkele wijze meer inspireren. De kleding mist identiteit. Het zette mij aan het denken. Hoe kan ik kleding maken die enerzijds succes uitstraalt, maar ook enige sociale verdieping toevoegt; kleding met een verhaal?”

Het eindproduct van Bart’s overpeinzingen is een polo van uitstekende kwaliteit, maar fors geprijsd. Maar van de € 120,- € 80,- kostende polo’s gaat 50% naar een door jezelf te selecteren categorie met bijbehorende goede doelen. Met deze manier van delen zien onze klanten er niet alleen goed uit, maar leveren ze een substantiële bijdrage aan het werk van deze organisaties. En die mag gezien worden”, licht Bart toe.

Mon Key polo 50 procent opbrengst naar goed doel

Status en duurzaamheid

Mon Key straalt dus status uit, maar is wezenlijk anders dan bijvoorbeeld het statusmerk Ralph Lauren. Ralph Lauren staat niet bekend om zijn duurzaamheid. De Mon Key polo’s daarentegen, worden op een eerlijke en duurzame wijze in Portugal geproduceerd en de bestellingen worden in Nederland verwerkt door een team van mensen met een handicap.

Met de aanschaf van een high-end polo steun je een selectie uit de 24 Nederlandse goede doelen, zoals genoemd op de website. Mon Key steunt verschillende organisaties op het gebied van sport, kinderen, gezondheid, en natuur, waaronder Spieren voor Spieren, Kids Rights, Kika, de Zonnebloem en Stichting Down Syndroom.

Kortom, met de aankoop van je shirt draag je op meerdere vlakken bij aan een mooiere wereld

TOMS: one for one

Toen ik voor het eerst van Mon Key hoorde, deed het mij denken aan TOMS. Blake Mycoskie, de oprichter en Chief Shoe Giver van TOMS, zag in 2006 tijdens een reis door Argentinië dat kinderen grote nadelen ondervonden van het opgroeien zonder schoenen. Zijn oplossing voor dit probleem was simpel doch revolutionair: het oprichten van een bedrijf met winstoogmerk dat duurzaam en niet afhankelijk was van donateurs.

TOMS One for One finno

TOMS verkoopt schoenen en geeft voor ieder aangekocht paar ook een paar schoenen aan kinderen in nood. Inmiddels is het aantal producten en goede doelen uitgebreid. Naast schoenen verkoopt TOMS zonnebrillen en tassen en helpen ze mensen aan gezond drinkwater en helpen ze mensen bij het herstellen van hun gezichtsvermogen.

Sinds haar oprichting heeft TOMS 35 miljoen paar nieuwe schoenen gegeven aan kinderen in nood, het gezichtsvermogen van 275.000 mensen hersteld, bijgedragen aan meer dan 67.000 weken aan veilig water. Sinds dit jaar ondersteunen ze met de tassencollectie vrouwen bij hun zwangerschap en bevalling.

De ambitie van Mon Key

Of Mon Key net zo succesvol wordt als TOMS zal de toekomst uitwijzen. Aan de ambitie van de ondernemers zal het niet liggen. “Afhankelijk van de het succes starten we of deze winter of volgende winter met truien en overhemden. Ook overwegen we een kledinglijn voor kinderen: Mini Mon Key genaamd”, vertelt Bart met enthousiasme. “Ook is er de ambitie om internationaal te gaan en internationale goede doelen toe te voegen. De website is al in het Engels.”

Mon Key is een mooi initiatief dat raakvlakken heeft met het business model van TOMS. Winst maken mag, niet ten koste van andere, maar wel ten gunste van goede doelen. Mon key is een polo met een mooi verhaal, vertel het voort. 

Photo credits: Mon Key

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *