Nederland adopteert snel crowdfunding

Leestijd: 5 minuten

Crowdfundigday 2015 finno
The times they are changin’. Een verslag van Crowdfunding Day. De dag begon met een korte statusupdate van Simon Douw over crowdfunding in Nederland: 108 crowdfunding platformen, 100 miljoen in totaal geïnvesteerd en 50.000 mensen die daaraan hebben bijgedragen.

Dat maakt dat Nederland de hoogste penetratie heeft op het gebied van crowdfunding. Zoals wij ooit in de VOC tijd de aandelenbeurs hebben uitgevonden zijn wij Nederland nu weer snel met deze financiële innovatie. Niet voor niks dat Kickstarter als eerste Europese land Nederland had uitgekozen.

Het is business geworden. En business die meer dan 100% groeit per jaar. Dat trekt de aandacht. Zeker nu het op een niveau is gekomen dat het over tientallen miljoenen euro’s gaat. Die financieringsgaten opvult die banken niet kunnen vullen en mini communities creëert rondom een product of bedrijf.

De opvallende constateringen, vragen en ontwikkelingen voor mij na deze dag:
1. Banken zoeken hun rol.
2. Crowdfunding voor meerdere fases
3. Gaan consumenten overzicht houden?
4. Consumenten en risico

Banken zoeken hun rol

De Crowdfunding Day had een speciale focus op banken en hun rol. Dus waren er ook veel bankiers in de Arena aanwezig. Voor mij was het wel opvallend hoe onwetend velen zijn vanuit de bankiershoek. (Dus goed dat zij er waren en dat deze dag er was!) Wat zeer duidelijk wordt aan de vele vragen die er gesteld worden. Dat geeft des te meer aan dat de beweging van onderaf komt. Natuurlijk, die 100 miljoen doet tot nu toe totaal geen pijn in een miljarden business. Alleen zoals het altijd gaat. Het springt zomaar voorbij. Het Kodak moment. Het sms versus whatsapp moment. Het TomTom versus Google maps mobiele navigatie moment.

Banken hadden weinig op met crowdfunding (en Gerrit Zalm heeft er sowieso nog steeds niks mee). Anderen beginnen nu wakker te worden en zich in ieder geval iets meer voor deze vorm te interesseren. En daarbij te kijken wat hun rol kan zijn in dit nieuwe speelveld.

De vele bobo’s uit ministeries, raden van bestuur en andere lobby partijen laten positief van zich horen over de groei van crowdfunding op deze dag. In een mooi frame zet opperbankenlobbyist Chris Buijink het neer als het laten groeien van de pool van MKB’ers die banken voortaan kunnen financieren. Aangeslingerd door de kracht van crowdfunding kunnen de kleine bedrijven zichzelf financieren via crowdfunding en groeien om daarna bij de banken aan te kloppen. Alleen zo laat een WakaWaka al zien. Crowdfunding hoeft niet perse eenmalig te zijn.

Tegelijkertijd zijn er ook de eerste samenwerkingen tussen crowdfundingplatformen en banken. Er zijn vele redenen waarom het MKB niet makkelijk kapitaal kan aantrekken. Te klein, te complex, de banken die hun ratio’s moeten optrekken. Het bekende financieringsgat kan mogelijk goed met crowdfunding worden opgevuld.

Capture snelgroeiers finance gap

Bron: Beleidsonderzoek in opdracht van AgentschapNL en het Consulaat Generaal in San Francisco

De ‘sweet spot’ voor crowdfunding ligt momenteel tussen 20.000 en 250.000 euro, met uitschieters naar 1 miljoen euro, zoals Gijsbert Koren hier al schreef. Terwijl banken over het algemeen pas enthousiast worden van kredieten vanaf 500.000 á 1.000.000 euro.

De eerste grote partijen laten nu dan ook wel de samenwerking zien, zoals ook Menno van Leeuwen hier al schreef. Collin Crowdfunding trekt samen op met banken om bedrijven te (her)financieren, ZonnepanelenDelen (Disclaimer: waar ik marketing manager ben) heeft de eerste project financieringen gedaan met verschillende Nederlandse duurzame banken in combinatie met crowdfunding. Crowdfunding en banken creëren meerwaarde. Zeker omdat de crowdfunding platformen panklare pakketjes kunnen neerleggen bij de banken en daarbij zorgen voor een deel  achtergesteld vermogen. Die combinatie gaan we veel en veel meer zien in de nabije toekomst.

Meerdere rondes

Neerlands succesvolste onderneming die van crowdfunding gebruik heeft gemaakt laat zien dat crowdfunding niet een eenmalig kunstje hoeft te zijn. WakaWaka vertelt dat zij al meerdere succesvolle crowdfunding campagnes hebben gedraaid. De nieuwe productlijn wordt getest, vermarkt en gefinancierd door crowdfunding. Ze kennen het kunstje en maken er opnieuw gebruik van. Dat wil niet zeggen dat het kunstje makkelijk is of dat het niet heel veel voorbereidingstijd vergt. Daar moet je zeker in investeren. En toch prefereren ze dat dus boven direct naar de bank stappen. Simpelweg omdat crowdfunding zoveel elementen bij elkaar brengt. Al tig keer vernoemd bij crowdfunden: Niet alleen de financiering, ook de marketing en sales profiteren direct.

Nieuw element voor crowdfunding is het meerdere rondes ophalen van geld. Pebble doet het, WakaWaka doet het, Snappcar doet het. Blijkbaar heeft het, als je het spelletje goed weet te spelen, zoveel voordelen dat het rendeert om nog een keer zo geld bij de massa op te halen. Waar een eerste keer nog gedacht kan worden dat het werkt voor de werkkapitaal financiering. Is het eigenlijk gewoon de salespipeline vullen en een goed voorspelbare omzet genereren.

Zo is dat ook te zien bij de nieuwe ronde die Pebble heeft uitgezet op Kickstarter: direct bijna 80.000 klanten en meer dan 20 miljoen dollar opgehaald. De volgende uitdaging, het op tijd uitleveren van al die spullen. Een luxe probleem natuurlijk.

Consumenten

Crowdfunding heeft verschillende uitdagingen in mijn ogen.

    1. De term crowdfunding is nietszeggend. Juist omdat de vele verschillende vormen van financiering die er onder vallen zo ver uit elkaar kunnen liggen. De enige overeenkomst is de input van het geld: vele verschillende consumenten die bij dragen. Het is hip om iets met crowdfunding te doen. Tegelijkertijd zijn er veel consumenten die het overzicht verliezen en niet snappen wat zij als ‘rendement’ terug kunnen krijgen. Alleen er zit groot verschil in al die verschillende vormen; van werkkapitaal voorfinancieren door uitgestelde levering, een achtergestelde lening of het uitgeven van (certificaten op) aandelen. Voeg daarbij de vele varianten van rendement in natura die het overzicht verder bemoeilijken. De neutrale  deelnemer is vaak direct al de weg kwijt.
    2. Een voor de lange termijn: De overkill aan bedrijven, projecten & initiatieven die allemaal financiële ondersteuning willen van de crowd. Consumenten gaan overspoeld worden met aanvragen om mee te doen met crowdfunding. Hoe meer keuzes er zijn, hoe minder beslissingen er worden gemaakt. Blijft het houdbaar voor de consument om zich zo in te lezen en deze vaak gecompliceerde beslissingen te maken?
    3. De uitdaging van de financiële administratie van crowdfunding. Mijn eigen financiële administratie die in stukken verdeeld ligt bij de verschillende crowdfunding platformen: MyC4.com, NPEX, Leapfunder, Symbid en ZonnepanelenDelen. Misschien een extra kans voor AFAS Personal of Monyq om hier goed op in te spelen!

Risico perceptie

De kennis over risico’s bij de consument. Het voordeel van banken, het nadeel van consumenten. We moeten de sector wel duurzaam opvoeden door goed te wijzen op de risico’s. Crowdfunding kan een heel efficiënte manier zijn om geld aan te trekken via een online platform waarvoor veel minder rentebasispunten nodig zijn. Dit kan winst opleveren voor beide kanten, geldgevers en geldnemers. Er zijn alleen zoveel crowdfunding varianten met rendementen tot 10% die in mijn ogen slecht wijzen op de risico’s. Met een 10% rente staat er dus ook een groot risico tegenover. Ik ben benieuwd of de consument dat snapt.

Hier een mooi voorbeeld van een wijnwinkel. Een inhoudsdeskundige kraakt de wijnwinkel volledig af in zijn blog : “De winkel heeft de uitstraling van een Noord Koreaanse supermarkt: donker met veel grote, ambitieuze, maar vooral holle schappen waar niet zo gek veel in staat.” Desondanks heeft het via crowdfunding bij KapitaalOpMaat 61.000 euro opgehaald bij meer dan 100 funders. In een volgend blog meer over risico’s en crowdfunding!

Alle seinen staan op groen voor crowdfunding de komende jaren. Alle seinen staan op groen voor crowdfunding de komende jaren. Met het vele spaargeld, 337 miljard euro volgens CBS, in Nederland dat niks staat te doen. De 0,3% van de Nederlanders die nu pas ervaring hebben met crowdfunding en het fun element om zelf bij te dragen aan de organisaties maken dat dit de komende jaren nog – om even een populair woord te gebruiken – exponentieel gaat groeien.

Wat zien jullie als ontwikkelingen op het gebied van crowdfunding? Hoor het graag!

Disclaimer: Edwin Res is werkzaam bij crowdfunding platform ZonnepanelenDelen en heeft mini belangen in Symbid & Leapfunder)

3 antwoorden
  1. richard.verbrugge@online.nl'
    Richard zegt:

    Een inhoudelijk goed artikel, maar net als veel andere auteurs wordt het cliché van het Kodak moment weer aangehaald. Het is uiterst twijfelachtig of er een Kodak moment voor de banken gaat volgen. Kodak werd overvallen door Instagram en de razendsnelle overschakeling van film naar digitaal. De banken zijn volop betrokken bij technische ontwikkelingen en volgen de Fintech bedrijven op de voet. Een moment van totale verrassing en overrompeling lijkt daarom onwaarschijnlijk. Gaan de banken business verliezen? Absoluut. Tien jaar geleden belegden bijvoorbeeld veel particulieren bij de grootbanken, nu bij Alex en Binck. Voor andere gebieden van de dienstverlening gaat dat geleidelijk ook gebeuren. Een totale omwenteling of erger ineenstorting lijkt niet aan de orde.

    Beantwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      Triviant weetje: wisten jullie dat Kodak eigenlijk de uitvinder van de digitale camera is: “The first recorded attempt at building a digital camera was in 1975 by Steven Sasson, an engineer at Eastman Kodak.[3][4] It used the then-new solid-state CCD image sensor chips developed by Fairchild Semiconductor in 1973.[5] The camera weighed 8 pounds (3.6 kg), recorded black and white images to a cassette tape, had a resolution of 0.01 megapixels (10,000 pixels), and took 23 seconds to capture its first image in December 1975. The prototype camera was a technical exercise, not intended for production.” (bron: Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_photography)

      Beantwoorden
  2. Edwin Res zegt:

    Bedankt voor de complimenten!
    Toegegeven, het kodak moment is (te) makkelijk en niet volledig van toepassing omdat het niet de totale business om ver kegelt. Wel denk ik, zoals jij inderdaad al zegt Richard, dat deel van de ‘business unit’ aangevallen wordt en zeer waarschijnlijk gedecimeerd gaat worden en er dus zeker wel pijn wordt geleden.
    Banken hebben een rol, en blijven ook zeker een rol behouden in de financiële dienstverlening.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Pascal Spelier Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.