Crowdfunding: van pionieren naar groeimarkt

Leestijd: 2 minuten

crowdfunding finno

Crowdfunding is inmiddels meer dan een hype: de afgelopen jaren is meer dan 100 miljoen euro aan bedrijfsfinanciering opgehaald met crowdfunding. Ondernemingen zien in crowdfunding vooral een kans om te voorzien in start- en werkkapitaal en heeft realistische verwachtingen ten aanzien van het gemiddelde kapitaal dat met crowdfunding te verkrijgen is. Crowdfunding voor bedrijfsfinanciering heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van pionier- naar groeimarkt. 

Gemiddeld 90.000 euro

In 2014 maakten maar liefst 602 ondernemingen succesvol gebruik van crowdfunding en daarmee gezamenlijk meer dan 51 miljoen euro ophaalden. Gemiddeld haalt een onderneming per crowdfunding campagne 90.000 euro op met crowdfunding. De afgelopen jaren is dit bedrag steeds verder gegroeid. De ‘sweet spot’ voor crowdfunding ligt momenteel tussen 20.000 en 250.000 euro, met uitschieters naar 1 miljoen euro. Gemiddeld investeren zo’n 100 personen per financieringsvraag.

Realistische verwachtingen

Douw&Koren en de Kamer van Koophandel deden recent onderzoek onder 3.500 ondernemers die aangaven de mogelijkheden van crowdfunding te willen verkennen. In het onderzoek werd gevraagd naar verwachtingen die deze ondernemers hebben ten aanzien van deze financieringsvorm. Ondernemers verwachten gemiddeld 87.000 euro te kunnen ophalen met crowdfunding. Daarbij zien veel ondernemers ook additionele voordelen zoals klantenbinding (42,5%), het vinden van nieuwe klanten (49%), testen of er behoefte is aan het aanbod (35%) of het sneller kunnen verkrijgen van vervolgfinanciering na een crowdfunding campagne (36%). Waar nog wel wat te winnen valt is beter in te schatten hoeveel tijd een crowdfunding campagne kost en bij wie de ondernemer denkt het geld te vinden. Zo geeft bijna de helft van de ondernemers die crowdfunding overwegen aan uit het eigen netwerk minder dan 10 investeerders te verwachten.

Van pionieren naar groeimarkt

Crowdfunding heeft zich ontwikkeld van pionier- naar groeimarkt. Dat merkt men niet alleen aan de bedragen die worden opgehaald, maar ook aan een grotere bekendheid ten aanzien van crowdfunding onder MKB’ers. Deze professionalisering blijkt ook uit het feit dat crowdfunding platforms zich verder professionaliseren en zich verenigd hebben in branchevereniging Nederland Crowdfunding. Regulator AFM heeft deze groeimarkt ook op het netvlies, en publiceerde onlangs een rapport over hoe regulering kan meegroeien met de groei van de markt.

Crowdfunding Day

Over twee weken vindt Crowdfunding Day plaats in Amsterdam. Tijdens Crowdfunding Day op dinsdag 12 mei, verkennen ondernemers en financieel professionals de ontwikkeling van crowdfunding. Daarnaast gaan sprekers uit binnen- en buitenland in op onderwerpen als: Hoe combineren we crowdfunding met andere financieringsvormen zoals bancaire financiering of venture capital (zie ook het recente artikel van Menno van Leeuwen). Ook gaan we met AFM bestuurder Gerben Everts in op de regulering van de crowdfunding markt en kunnen ondernemers en financieel professionals allerlei workshops volgen. Als klap op de vuurpijl geven crowdfunding giganten Kickstarter en Pebble tijdens Crowdfunding Day voor het eerst een keynote in Nederland. Kijk voor meer informatie over Crowdfunding Day op www.crowdfundingday.nl.

Meer leren over de ontwikkeling van crowdfunding? Lezers van [finno] kunnen met korting naar Crowdfunding Day (kortingscode: DKCFDAY15)!

Photo credits: Flicker.com – James Cridland

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.