Moeten banken experimenteren met smartwatches en Google Glass?

Google Glass Banking smartwatches finno

Mobiel bankieren met een smartphone is inmiddels gemeengoed geworden. Wat is de volgende stap in online bankieren? Gaan we onze betaalopdrachten via Google Glass versturen? Ons saldo op een smartwatch bekijken? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Menig bank experimenteert met de smartwatch en Google Glass. Zo ook SNS Bank. Onlangs sprak ik met SNS Bank over de smartwatch app die zij volgende week lanceren en de experimenten met Google Glass banking. Waarom experimenteert SNS Bank met de smartwatch en Google Glass? En welke experimenten zien we bij banken wereldwijd?

SNS Bank lanceert als eerste Nederlandse bank een app voor de smartwatch

Een aantal maanden geleden kondigde de SNS Bank als eerste Nederlandse bank apps voor een Android smartwatch en Google Glas aan. SNS nodigde mij uit voor een demo en er volgde een geanimeerd gesprek over het nut van smartwatches en Google Glass in relatie tot bankieren.

Aan tafel zaten Peter Eikelboom (innovatie manager), Tim Cooijmans (application developer), Bas de Jong (innovatie marketeer) namens SNS en Ivo Slabbers (consultant mobile) en Richard van Tilborg (Business Unit Manager SMART Technologies) namens ICT-partner Ordina / Clockwork.

Volgens Bas de Jong verandert de wereld om ons heen snel, zeker met de komst van de zogeheten wearables, zoals Google Glass, Android smartwatches en binnenkort de Apple Watch. “We zien het succes van saldo checken op de smartphone en willen ook kijken hoe klanten dit ervaren op smart devices als een smartwatch of Google Glass.”

SNS kijkt in een breder verband naar betalen. “Het is natuurlijk interessant om te weten hoe klanten kijken naar bankieren met wearables, maar we onderzoeken ook in een bredere context verschillende betaal scenario’s”, licht Peter Eikelboom toe. “In november hebben we met vooruitstrevende klanten een co-creatie onderzoek gedaan naar verschillende betaal scenario’s. Hoe wil de klant het liefst betalen? De input gebruiken we ook voor de ontwikkeling van onze mobiel bankieren app en de Android smartwatch app.

Uit het co-creatie onderzoek met consument is een aantal thema’s naar voren gekomen die consumenten belangrijk vinden, nu en voor de toekomst. Voor de deelnemers aan de co-creaties sessies stond gemak voorop. Ook willen ze met één account toegang tot al hun bankzaken; ook bij andere banken. Men ziet potentie in betalen via met bijvoorbeeld NFC-chips uitgeruste wearables en gadgets. En de vingerafdruk wordt gezien als een acceptabele manier voor identificatie.

Smartwatch praktischer dan Google Glass

Hoewel SNS Bank nog aan het begin staat van het toepassen van wearables, kan er al wel voorzichtig de conclusie getrokken worden dat mobiel bankieren op een smartwatch praktischer en zinvoller is dan bankieren met Google Glass. “De interactie met een Google Glass is wezenlijk anders dan op smartphones en smartwatches”, legt Tim Cooijmans uit. “Glass is eigenlijk een achteruitkijkspiegel en biedt niet de augmented reality die je wellicht in de toekomst zou willen hebben”, voegt Peter Eikelboom daaraan toe.

Richard van Tilborg die voor Ordina kijkt naar SMART technologies, zoals wearablesvirtual realityaugmented realitysmart sensoring, robotica en internet of things geeft tijdens het gesprek aan dat Google Glass niet echt geschikt is voor augmented reality, maar er komen wel brillen die dat in de toekomst mogelijk maken. “Uiteindelijk wil je bankieren persoonlijker en makkelijker maken en ook een betere beleving bieden. De smartwatch biedt prima mogelijkheden voor microtransacties en beknopte info. Voor meer gedetailleerde info zal je vooralsnog je smartphone uit je broekzak moeten halen.”

“Wij realiseren graag producten en diensten die het leven van consumenten makkelijker maken”, vult Ivo Slabbens van Clockwork hem aan. “Er komen steeds meer digitale kanalen bij. Je wilt in alle digitale kanalen en op alle devices uiteindelijk dezelfde beleving hebben.

Volgende week lanceert SNS Bank haar app voor de smartwatch. De app voor Google Glass laat zij voorlopig op de plank liggen.

Mobile first?

De term ‘mobile first‘ hoor je steeds vaker in relatie tot bankieren. Het Amerikaanse Moven is een goed voorbeeld van een bank die het mobiele kanaal als primair kanaal heeft bestempeld. Ook bij de ontwikkeling van het Nederlandse Kroodle was mobile first het uitgangspunt. Hoe mobiel is of wordt SNS Bank?

“Eigenlijk is de bank met de introductie van mobiel bankieren al mobiel geworden”, antwoordt Peter Eikelboom. “Maar uiteindelijk maken we een beweging naar banking of things. Ik voorzie dat je in de toekomst op allerlei relevante plekken (lees: devices) een koppeling met je bank hebt. Overigens denk ik wel dat vooral inzicht in je financiën en het kunnen doen van betalingen de primaire behoeften blijven.”

Komt er een SNS Mobile Wallet?

Binnenkort introduceert de Rabobank als eerste bank in Nederland een mobile wallet. Hoe kijkt SNS aan tegen deze ontwikkeling? “We zitten in de denkfase hoe we met een mobile wallet willen omgaan. We zijn afhankelijk van standaarden die ontstaan en zullen hierin een smart follower follower zijn”, aldus Peter Eikelboom.

Bas de Jong verwacht dat de mobile wallet een centrale plaats wordt waar alles samen komt. Een plaats waar alles vindbaar is en je ook je verschillende bankrekeningen ziet. Peter Eikelboom denkt dat de bank steeds meer een financieel platform wordt. De vraag is echter of je zelf een platform moet worden of je moet aansluiten bij een platform. “De toekomst is heel leuk, maar ook heel spannend, omdat we niet helemaal kunnen voorzien welke kant het opgaat en welke spelers in de markt een belangrijke rol gaan spelen. Ontstaan er platformen die beter je financiële zaken kunnen regelen dan een bank?”, is de vraag die Peter Eikelboom zichzelf stelt.

Bankieren met Google Glass

Uiteraard is SNS Bank niet de enige bank die experimenteert met Google Glass en smartwatches. Ik maakte een virtuele tour door de wereld en stuitte op verschillende experimenten en initiatieven.

De innovatieve Oekraïense PrivatBank heeft wel een beeld bij Google Glass banking. Ze maakte medio 2013 al onderstaande video om te laten zien wat er mogelijk is, waarbij ze enkel en alleen hun eigen apps hergebruikten en geen nieuwe functies hoefden te bouwen. De video was bedoeld als inspiratie en opmaat naar een app voor de consumentenversie van Google Glass.

Op Finovate Spring 2014 presenteerde PrivatBank ook al een nieuwe geldautomaat waarbij je een Android smartphone of Google Glass kunt gebruiken om geld op te nemen.

In oktober 2013 was de Spaanse bank Banco Sabadell wereldwijd de eerste bank die een app voor Google Glass introduceerde. Met de app kan je de route vinden naar de dichtstbijzijnde geldautomaat vinden, saldo en transacties raadplegen en 24/7 een video chat hebben met het contact centre.

Niet alleen SNS Bank experimenteert met Google Glass. Op Emerce eFinancials, 16 december jongstleden demonstreerde de Rabobank ook bankieren met Google Glass. De daar aangekondigde nieuwe online bankieren omgeving is ook voorbereid op Google Glass en andere wearables.

Ebankit, een leverancier van omnichannel solutions voor banken heeft een generieke Google Glass Banking app beschikbaar. Onderstaande video geeft een indruk van de functionaliteiten van de app.

De innovatie incubator van de Turkse bank Bankalararası Kart Merkezi (BKM) heeft een Google Glass app ontwikkeld waarmee de gebruiker toegang krijgt tot zijn digitale portemonnee van BMK Express en betalingen kan doen via stembesturing en QR-codes.  De winkelier genereert bij de kassa een QR-code die de klant met Google Glass scant en vervolgens wordt de transactie afgerond.

Tijdens de eerder genoemde Finovate Spring 2014 demonstreerde ook Fiserv, leverancier van technologie oplossingen voor financiele instellingen de mogelijkheden. Enigszins lachwekkend is de functie die ze hebben ontwikkeld voor het betalen aan een kassa. De zaal kon een lach niet onderdrukken, getuige onderstaande video.

Ook LevelUp, een mobile payments startup, heeft een Google Glass ontwikkeld om betalingen in de winkel te kunnen doen. Deze is vergelijkbaar met het Fiserv voorbeeld. Ook bij LevelUp moet je even naar een QR-code staren. Zeker qua snelheid levert deze betaalmogelijkheid geen verbetering op ten opzichte van contactloos (mobiel) betalen concludeert de reviewer in onderstaande video.

Het Australische Westpac maakte begin vorig jaar een app voor Google Glass, waarmee de klant zijn saldo kan raadplegen en een overboeking kan doen van spaar- naar betaalrekening. In onderstaande video geeft Simon Pomeroy, Chief Digital Officer van Westpac zijn visie op Google Glass.

Pocketbook uit Australië, kondigde begin 2014 aan een app voor Google Glass te ontwikkelen, waarmee je kunt zien of een bepaalde uitgave kunt doen door er enkel naar te kijken. Je kijkt naar een Apple Macbook, de app herkent deze en geeft aan of je deze kunt betalen.

Google Glass banking safe to spend Pocketbook finno

Bankieren met smartwatches

Westpac lanceerde in november 2013  een smartwatch app voor de Sony smartwatch, waarmee de klant zijn banksaldo kan checken. De Android app is gebaseerd op de Cash Tank app die ze al voor smartphones hadden.

Steeds meer banken maken ook extensies van hun mobiel bankieren app voor smartwatches. Bijvoorbeeld de eveneens Australische St. George Bank en Bank of Melbourne, het Belgische Belfius (voorheen Dexia Bank), BNP Paribas, de Noorse SpareBank1 (voor de Pebble) en de Turkse Garanti Bankasi.

Ook ABN AMRO exploreert vanuit haar Innovation Centre de mogelijkheden van wearables. 

Wat vindt [finno]?

Met de toename van (smart)devices neemt het aantal mogelijke touchpoints voor klanten met financiële instellingen toe. De vraag die banken en verzekeraars zichzelf moeten stellen is ‘gaan wij onze dienstverlening aanbieden via deze nieuwe touchpoints?’.

Smartwatches en Google Glass zijn nog relatief nieuwe, innovatieve smart devices. Het heeft geen zin om de klant te vragen of zitten te wachten op weer een nieuwe, innovatief device. Vooralsnog lijkt Google Glass behoorlijk uit de gratie. En 83% van de Nederlandse consument ziet niets in Google Glass. Maar dat zegt niets. Met plezier denk ik altijd terug aan een tv-fragment van documentairemaker Frans Bromet. Hij vroeg mensen op straat of ze een mobiele telefoon hebben. Het merendeel zag daar het nut niet van in. Inmiddels weten we hoe het de mobiele telefoon is vergaan.

Wellicht vergaat het smartwatches en slimme brillen zoals Google Glass in de toekomst hetzelfde. We zien er nu wellicht nog niet altijd het nut van in. Gebruikers zullen overtuigd moeten worden met relevante en zinvolle apps. Een rondgang langs allerlei initiatieven in de wereld heeft voor mij nog geen killer app opgeleverd.

Het is daarom goed dat banken, zoals SNS Bank nu experimenteren met smartwatches en Google Glass. Hoewel Google Glass Banking de meeste aandacht kreeg in de media, getuige ook bovenstaande voorbeelden, denk ik dat voor consumenten vooral de smartwatch toegevoegde waarde gaat bieden. Je saldo en mutaties raadplegen op een smartwatch is eenvoudig, maar veel eenvoudiger dan op je smartphone? Voor de smartwatch voorzie ik vooral toegevoegde waarde als het gaat om (realtime) alerting en mobiel betalen.

Wellicht gaat de aanstaande introductie van de Apple Watch hetzelfde voor de smartwatch betekenen als de iPhone destijds voor de smartphone. De grootste uitdaging is wellicht consumenten weer aan het ‘klokje kijken’ krijgen; wie heeft er nog een horloge?

1 antwoord
  1. vesimson+finno@gmail.com'
    Vilmar zegt:

    Ik denk dat wearables meer informatief moeten zijn dan als een apparaat om een betaling mee te doen. Bevestiging van een overschrijving of spoed opdracht. Binnengekomen bankmail.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.