Financieel advies door adviseur of algoritmes?

Leestijd: 3 minuten

head in sand finno

“Goed financieel advies blijft altijd mensenwerk” . Ik hoor het de trainers, de adviseurs en de belangenverenigingen zeggen.

Financieel advies via vlees en bloed combineert kennis en sociale chemie. Hierbij wordt klantinformatie passend vertaald naar een advies. Daar is een goed persoonlijk gesprek voor nodig beweren veel adviseurs.

Is de mens voor een goed financieel advies onvervangbaar?

Is financieel advies dus mensenwerk?

Jazeker, voor wie het wil. Wij zijn sociale fauna die belangrijke onderwerpen zoals geldzaken, graag op basis van vertrouwen regelen. De adviseur recht in de ogen kunnen kijken en bepalen of hij te vertrouwen is.

financieel adviesgesprek 1.0 finno

Deze vorm van financieel advies vraagt tijd, agendaplanning, reizen en afstemming. Dit staat haaks op gemak, snelheid en comfort.

Fysiek dichtbij, persoonlijk advies geeft invulling aan sociale behoeften die ons blij kunnen maken. Goed lopende processen en snelheid  vinden we fijn en nodig. Contact met mensen maakt ons blij. Als we de combinatie maken lijkt perfectie te ontstaan voor consumenten die tijd willen nemen op een moment dat ook de adviseur tijd kan maken overdag of ’s avonds.

En juist dat momentum vinden zie ik als een voorname reden van migratie naar een andere vorm financieel advies.

Wie kent de klant beter dan de financieel adviseur?

De financieel adviseur kent zijn klanten al jaren. Hij weet wat zijn klant wil en nodig heeft. Op basis van deze informatie adviseert hij de klant.

De tegenhanger van de financieel adviseur in vlees en bloed vinden we in de technologie en zelfredzaamheid van hun klanten.

Verrijkte persoonlijke data via algoritmen vertaald doet de klant bijzonder goed kennen en voorspellen. Dan moet de persoonlijke data wel beschikbaar zijn als voorwaarde. Die data kan in bezit zijn van een financieel dienstverlener. En die data kan de klant zelf hebben verspreid op het internet. Deze poel van persoonlijke informatie (big data) is aan elkaar geknoopt enorm waardevol voor leveranciers omdat het een bijzonder precies profiel van iemand (ons) kan geven.

smart data financieel advies adviseur finno

Ik moet daarom nog zien wie de klant beter kent; de persoonlijk financieel adviseur die de klant al 20 jaar kent of Google!

In feite kan de diepgang en prijs van een financieel advies bestaan uit de mate van een algoritmische complexiteit. De klant kan kiezen uit verschillende modules van ‘identified advise‘ . De klant betaalt voor een advies-module passend bij de algoritmische complexiteit  van het type advies.

Waar krijgen we het beste financieel advies?

Het antwoord  op deze vraag ligt bij de beleving van “beste”. Daarom is de vraag niet generiek te beantwoorden. Ik hou het er op dat de komende 7 jaar ook de financieel adviseur een rol kan blijven spelen.

Maar de data vertalingsinnovaties en IT kúnnen dit technisch overnemen. De agile adviseur zorgt dat hij de samenwerking met deze innovaties realiseert. Die zorgt ervoor dat hij weet waar het onderscheid en zijn meerwaarde voor zijn klant ligt ten opzichte van de techniek. En dit laat hij de klant nu al zien en voelen. Ik noem dit de ‘smart-adviseur‘.

De ‘smart‘ adviseur zoekt samenwerking met zijn collega de ‘the smart financial coach‘ in de smartphone:

Ik vind het ongelofelijk dat ik financieel adviseurs tegenkom die niet te vinden zijn op internet (letterlijk niet te vinden via Google). Verwondert hoor ik hun argumenten zoals; het kost me te veel tijd, het interesseert me niet,  ik hou mijn gegevens liever privé en de klanten hebben voor nu en straks vertrouwen in mij.

Op basis van deze argumenten zal de evolutie dan wel haar werk doen.

”je moet het belang van de minderheid niet overschatten ten opzichte van de wil van de meerderheid”

Freek de Jonge, De Mars

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.