Breng je financiën op orde met Monyq (‘beyond banking’)

 

Monyq slimme tools slimme besparingen finno

“Hallo, ik ben Monyq en ik ben naïef zeggen ze…”. Die zin schalde vandaag omstreeks 12 uur via BNR Nieuwsradio uit de speakers in Hotel New York te Rotterdam. Met deze eenmalige radiospot werd het startschot gegeven voor de aankondiging van de eerste diensten van de financiële start-up Monyq.

Monyq (spreek uit als Moniek) heeft een missie. Ze wil dat mensen weer een goed gevoel krijgen bij hun financiën. “Dat gaan we doen met hele simpele tools en slimme besparingen,” lichtte serie-ondernemer Igor Kluin toe. Hoe naïef is Monyq? Voegt ze daadwerkelijk iets toe in de financiële sector. [finno] was bij de lancering en zocht het voor je uit.

Igor is boos

Driekwart jaar geleden kondigde ‘activistisch’ ondernemer Igor Kluin in het online TV-programma ‘Profile‘ van 7 Ditches al de komst van Monyq aan. Het interview kreeg de titel ‘Igor Kluin gaat de banken buiten spel zetten’. Is dat naïef of schuilt er een realistische ambitie achter?

Igor is niet het type ondernemer dat in zeven sloten tegelijk loopt en heeft al vaker bewezen succesvol te zijn. Na successen in de reclame- en energiewereld zoekt hij nu zijn heil in de financiële sector. Als ondernemer heeft hij last van een ‘seven-years-itch‘. Om de zoveel tijd wil hij iets anders doen, in het diepe springen en opnieuw leren zwemmen. Hij wil de wereld, inclusief zijn eigen wereld, verder helpen en richt zich met Monyq op de financiële wereld.

“De banken hebben de bal echt laten liggen”, aldus Igor vorig jaar. “Banken hadden tal van innovaties kunnen creëren, maar deden dat niet, omdat ze lekker makkelijk in het zadel zaten.”

Igor heeft daarin gelijk. Jaren geleden riep Eric von Hippel van de MIT Sloan School of Management al dat banken profiteren van grote hoeveelheden ‘laaghangend fruit’, die de noodzaak tot innoveren wegnemen.

Igor is eigenlijk een ‘beetje boos’ op de gevestigde orde in de financiële sector: “Woede is een belangrijke drijfveer voor mij. Het maakt je naïef blind, waardoor je niet meer bang bent en gaat voor wat je denkt dat goed is en dat je wat minder onder de indruk bent van conventies die gelden”.

Monyq heeft een missie

De missie van Monyq is dat mensen weer een goed gevoel kunnen krijgen bij hun financiën. In het interview vorig jaar zei Igor het volgende: “Mijn ultieme droom is dat heel grote groepen mensen veel zelfstandiger en assertiever met hun geld kunnen omgaan en beter inzicht hebben in hoe ze er financieel voorstaan. Daarbij gaat het niet alleen om inzicht in vandaag, maar ook om inzicht in hun oude dag en de mogelijkheid om beter doelen te kunnen formuleren. De dominantie van banken mag te niet worden gedaan.”

“Ik ken zoveel mensen, arm en rijk, die worstelen met hun privé-financiën. Ongeopende enveloppen, een stapel pensioenpapieren, zoekgeraakte garantiebewijzen; ik kom ‘t overal tegen”, citeert het persbericht. “Niet ‘bij’ zijn geeft vaak een sluimerend onrustig gevoel, maar zorgt er ook voor dat banken, verzekeraars en andere grote bedrijven te makkelijk hun vage producten kunnen slijten. Als je weet waar je staat kun je betere keuzes maken. Dan ben je ben weerbaarder. Dat is wat we met Monyq willen bereiken.”

Onderstaande video, met het geluid van de eenmalige radiospot die eerder vandaag op BNR Radio werd uitgezonden, geeft de essentie van Monyq weer.

Eenvoudig archiveren

Monyq wil haar missie waarmaken met hele simpele tools en slimme besparingen. “Daarmee raak je weer helemaal up-to-date met je financiën. Ik denk dat Monyq voor consumenten misschien wel belangrijker kan worden dan hun bank.”

Één van die simpele tools is een online financieel archief. Het online archief is weergegeven als een kast met schoenendozen, waarin je belangrijke documenten overzichtelijk kunt opslaan. Voor elk jaar zijn er aparte dozen voor inkomsten, uitgaven, verzekeringen, belastingen, enzovoort. Je ziet in één oogopslag hoe het georganiseerd is, wat je hebt, en wat nog ontbreekt. Documenten stop je in een doos door ze er simpelweg naartoe te slepen (bijvoorbeeld pdf’s) of met de bijbehorende App waarmee je van papieren documenten makkelijk een foto van elke pagina neemt. Kies een naam, de juiste doos en klaar. De Android-app volgt over een paar maanden.

Monyq app scannen zoeke documenten finno

Klik op afbeelding voor vergroting.

Waarom schoenendozen? “Dat is een metafoor die mensen begrijpen,” licht Igor toe. “Daarom hebben we naast de schoenendozen ook mapjes gemaakt, waardoor je je documenten nog makkelijker kunt organiseren met bijvoorbeeld labels als “Documenten voor de accountant”, “Documenten vakantie 2014” en “Testament”.

Het financieel archief is een gratis dienst. In de toekomst zal voor eventuele add-on’s wel geld worden gevraagd.

Pilot betaalpas met budgetten

Naast het gratis financieel archief kondigde Monyq vandaag ook een bijzondere betaalpas aan. De betaalpas – een Visa VPAY-betaalkaart – maakt slim gebruik van categorie-codes die aan elke pinautomaat zijn gekoppeld. Hierdoor kun je per categorie budgetten instellen. Als je als consument bijvoorbeeld ziet dat er veel geld gaat naar ‘uit-eten’, dan zet je eenvoudig een budget op restaurantuitgaven. Je krijgt dan een melding wanneer je dat budget nadert. Je kunt jezelf zelfs echt beschermen door betalingen in een categorie boven je budget te blokkeren. Als gebruiker kun je dit helemaal zelf bepalen.

Monyq betaalpas Vpay visa finno

“Met die pas helpen we mensen echt grip te krijgen op uitgaven.” vertelde Igor met passie. “En we gaan speciale passen maken, bijvoorbeeld een zakgeld-pinpas voor kinderen. Ouders maken het zakgeld over op de pas en kinderen kunnen niet meer uitgeven dan ouders toestaan. Je kunt er zelfs voor kiezen dat de pas het alleen bij bepaalde winkels doet; kinderen kunnen zo heel veilig met een pinpas en geld leren omgaan. Maar denk ook aan een kledingpas voor een tiener of een tank- of boodschappenpas. Je kunt het zelf allemaal bepalen. De pas laat zien dat Monyq veel meer is dan een App.”

Tot het einde van het jaar zal Monyq een pilot doen met de betaalpas. Maximaal 500 gebruikers kunnen deelnemen aan de pilot (meld je hier aan). De consument zal in de toekomst een bescheiden bedrag betalen voor de betaalpas. Igor noemde het bedrag van circa EUR 1,-. “Daarmee zijn we de goedkoopste in Nederland.”

Financieel dashboard

De komende tijd gaan de mensen van Monyq verder met de ontwikkeling van een financieel dashboard, waarbij ze zullen meeliften op de zogeheten Payments Service Directive 2 (PSD2). Onder druk van de Europese Commissie ontstaat er een level playing field voor ander spelers in de markt (red.: third party service providers).

Als third party service provider – Monyq is geen bank kan Monyq, met instemming van hun klanten, de bankmutaties ophalen bij de verschillende banken en deze in hun dashboard tonen. Hierdoor kunnen ze consumenten een totaaloverzicht bieden van alle betaalrekeningen die ze bij verschillende banken hebben.

Het dashboard gaat werken met een beperkt aantal categorieën , zoals bijvoorbeeld boodschappen, auto, kleding, uit eten en hobby/sport. Volgens Igor moet dit de consument voldoende inzicht bieden. Ook zal je via de app instant feedback krijgen op je uitgaven en gewaarschuwd worden als je  door jezelf vastgestelde budgetten overschrijdt.

De komende jaren gaat het team dat naast Igor (founder & CEO) onder andere bestaat uit Tjebbe van Dijk (co-founder & coo) en Marc van Putten (co-founder & cfo)  nog hard aan de slag met het uitwerken van andere vernieuwende concepten. Dit alles met de financiële steun van een aantal informal investors.

Uiterst schaalbaar

Volgens Igor is Monyq uiterst schaalbaar. Vanaf vandaag gaan ze dus ook meteen in vier talen live: Nederlands, Duits, Engels en Frans. “Dankzij SEPA kunnen we relatief eenvoudig de betaalpas in alle SEPA-landen aanbieden. Onze oriëntatie is dus gericht op Europa. Maar de schoenendozen zijn overigens wereldwijd te gebruiken.”

Wat vind [finno]?

Innovatieve startups zoals Monyq zijn broodnodig om de gevestigde financiële wereld zo nu en dan flink op te schudden. De naïeve blik op de financiële sector is verfrissend. Bij voorbaat houden ze geen rekening met de conventies die gelden in de financiële sector, al zullen ze er soms wel noodgedwongen mee te maken krijgen.

Monyq introduceert nu en in de toekomst simpele tools, waarmee consumenten ook slim kunnen besparen. Daarin zijn ze niet uniek, maar de invulling die ze daar aan geven is wel onderscheidend. Allereerst de schoenendozen. Banken hebben zich in het verleden vaker gewaagd aan digitale kluizen, maar Monyq’s schoenendozen zijn een erg simpele invulling van een financieel archief. Zelf heb ik een hekel aan het opbergen van allerlei documenten in ordners. Vanaf vandaag hoef ik dat niet meer te doen: inscannen maar en online ordenen. De fysieke documenten kunnen gewoon in een grote doos met een jaartal erop.

De betaalpas is natuurlijk gewoon een betaalpas, maar het categoriseren van je uitgaven aan de hand van categorie-codes, die gekoppeld zijn aan pinautomaten, is natuurlijk een lumineus idee. Hoe het exact uitwerkt zal ik gaan ervaren als deelnemer van de pilot.

Het financieel dashboard, gebaseerd op de voordelen van PSD2, is vooralsnog vernieuwend, maar het is een kwestie van tijd dat ook de Nederlandse banken deze mogelijkheden integreren in hun digitale huishoudboekjes.

Conclusie, Monyq is een zeer goede aanvulling op alle andere vernieuwende financiële dienstverleners, zoals Knab en The Moneyer. Zoals ik al zei, Igor is boos. Ik hoop dat Igor nog lang boos blijft op de gevestigde orde, maar deze boosheid wel omzet in verfrissende, innovatieve concepten, die meer orde scheppen in de financiële situatie van consumenten.

2 antwoorden
  1. wim.rampen@planet.nl'
    Wim Rampen zegt:

    Ik weet het niet. Mensen willen niet hun financiën op orde brengen, ze willen hun financiën op orde hebben.

    Inzicht wordt over het algemeen gezien als stap 1, maar dat bieden alle grootbanken ook al. Ik vraag me af of consumenten massaal op nog meer tools zitten te wachten om hun zaken op orde te kunnen brengen.

    Ik denk dat consumenten niet het overzicht en inzicht creëren, waarvan “men” vindt dat het wel moet, omdat ze bang zijn voor wat ze dan zullen zien. Niet omdat het moeilijk is.

    De consument wil gewoonweg niet geconfronteerd worden met haar eigen falen. Dat is overigens geen bewuste strategie, maar vooral een gevolg van de manier waarop we “geprogrammeerd” zijn om pijn te vermijden.

    Disruptie in de financiële industrie gebeurt naar mijn mening pas als we het belerende opgeheven vingertje laten varen en niet de consument tools geven om beter voor zichzelf te zorgen of ze tegen zichzelf te beschermen, maar met producten en diensten te komen die ervoor zorgen dat consumenten beter af zijn.. gegarandeerd.

    Communicatiewise denk ik dat blijven inspelen op negatieve sentimenten bij dit alles niet helpt. Op onvrede win je geen vertrouwen. Het voedt juist wantrouwen. En zoals de waard is..

    Het vertrouwen komt pas terug als consumenten weer vertrouwen hebben in hun eigen toekomst. Met alle onzekerheden van nu moeten we er denk ik rekening mee houden dat dat voorlopig niet het geval is. Tenzij er iemand opstaat die echte zekerheid verkoopt, zonder disclaimer.

    Beantwoorden
  2. info@hypotheekadvieshuis.nl'
    Patrick Muns Alphen aan den Rijn zegt:

    Dat Igor boos is merk je ook wel aan de eerste minuut van de commercial. Geen goed uitgangspunt om mensen aan je te binden is mijn mening. Als ik Igor was, had ik de boodschap wat positiever gebracht.
    Desondanks begrijp ik Igor wel. Ook ik ben een onderneming, Het HypotheekAdviesHuis, begonnen omdat ik geloof dat een andere financiële dienst anders kan, namelijk hypotheekadvies. Hypotheekadvies kan scherper, tegen een eerlijk tarief. En ook ik ben een beetje boos. Namelijk hoe de gevestigde orde in het verleden is omgegaan met de verdienmodellen.
    Daarom wil het hypotheekadvies huis de consument helpen met het kopen van een huis, puur door een eerlijk tarief te vragen voor hypotheekadvies. En ook met eerlijke tarieven verdient Het HypotheekAdviesHuis een prima boterham. Iedereen blij.
    Patrick Muns
    Erkend Hypotheekadviseur
    Het HypotheekAdviesHuis
    Alphen aan den Rijn

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *