Emerce eFinancials – interview met Victor Lamme

header blogartikel_Pascal

Ieder jaar is Emerce eFinancials het evenement voor innovatie in de financiele sector. Dit jaar heeft Maarten Korz, innovatiemanager bij de Rabobank, zijn camera meegenomen en voor [finno] korte videointerviews gemaakt met een aantal sprekers.

De eerste video die je kunt bekijken betreft een interview met Victor Lamme. Victor sloot als keynotespreker Emerce eFinancials af en heeft veel aanwezigen in vertwijfeling achtergelaten. Luisteren naar je klant is zinloos en transparantie en bewustwording is het slechtste idee van de laatste twintig jaar. Dat waren zo maar een paar prikkelende uitspraken van Victor.

finno - interview met Victor Lamme Emerce eFinancials 2013

Victor Lamme is hoogleraar cognitieve neurowetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Victor publiceerde meer dan honderd artikelen over de werking van het brein in onder meer Nature en Science en ontving voor zijn werk een subsidie van 2.3 miljoen Euro van de EU. Victor is schrijver van de controversiële bestseller ‘De vrije wil bestaat niet’ en is columnist voor NRC.Next. Hij richtte in 2011 neuromarketing-bedrijf Neurensics op.

Neurensics meet in hersenscanners wat mensen werkelijk vinden van producten, reclames, andere mensen en wat al niet. Ooit hadden ze (toen nog minister) Ronald Plasterk in de scanner om te zien wat zijn brein nu echt van cultuur en wetenschap vindt. Twee jaar later waren er verkiezingen, en vroegen ze alle lijstrekkers om bij hen in de scanner te komen om te zien wat ze nu eigenlijk werkelijk van elkaar vonden. Een soort ‘formeren in de scanner’. Niemand durfde…

De technologie is wellicht nieuw. Maar de echte Madman van Madison Avenue, David Ogilvy zei al eens: “Consumers don’t think how they feel. They don’t say what they think and they don’t do what they say.” En een collega van Victor, Martin de Munnik, vertelde wel eens op Marketingfacts:  “Het is triest om te zien dat na 100 jaar marketing nog steeds meer dan 70% van alle inspanningen zijn werk niet doet.” Werkt neuro-marketing wel?

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=TYxttjgn8i0]

0 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] bieden’, aldus de AFM. Volgens hoogleraar en hersenonderzoeker Victor Lamme van de UvA is ‘transparantie het slechtste idee van de laatste jaren’. Het blijkt dat het tonen van productgegevens en méér informatie averechts werkt. Mensen worden […]

  2. […] bieden’, aldus de AFM. Volgens hoogleraar en hersenonderzoeker Victor Lamme van de UvA is ‘transparantie het slechtste idee van de laatste jaren’. Het blijkt dat het tonen van productgegevens en méér informatie averechts werkt. Mensen worden […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.