Big Data: kansen voor de financiële sector (deel 2)

Big data is hot, een buzz word en misschien ook nog wel een hype. Hype of niet, ik ben er zeker van dat big data in de nabije toekomst een belangrijke rol gaat spelen in de financiële sector.

In deel 1 van dit drieluik eindigde ik met een paar toepassingen van big data, of toepassingen die ook als advanced analytics zijn te omschrijven. In dit artikel wederom een aantal voorbeelden. Maar laat ik beginnen met Gartner’s Hype Cycle for Emerging Technologies.

Big data is een hype

Big data is inderdaad een hype als we de Gartner’s Hype Cycle for Emerging Technologies 2013 mogen geloven. Uit de hype cycle blijkt dat de verwachtingen t.a.v. big data erg groot zijn en het 5 tot 10 jaar duurt voordat de technologie volwassen is.

Gartner is minder optimistisch ten aanzien van big data in 2013 dan in voorgaand jaar. Ze zien twee trends, waardoor big data het dal van desillusie wordt ingestort: “The first is that tools and techniques are being adopted ahead of learned expertise and any maturity/ optimization, which is creating confusion. The second is the inability to spot big data opportunities by the business, formulate the right questions and execute on the insights”.

gartner_hype-cycle-emergingtechnologies2013_finno.png

 

Klik op afbeelding voor vergroting.

Volgens Gartner zien we dus nog onvoldoende de mogelijkheden van big data in. Laat ik daarom ter inspiratie maar weer verder gaan met het geven een aantal big data voorbeelden in de financiële sector.  Wederom beken ik dat wellicht niet ieder voorbeeld de toets van de in het vorige artikel genoemde vier v’s doorstaat. Ze hebben soms meer betrekking op advanced analytics dan op big data. Maar daarmee zijn de voorbeelden niet minder interessant.

Commonwealth Signals geeft inzicht

Wist je de Australiër ten opzichte van 2009 nu 49% meer uitgeeft aan de sportschool? En dat de Australiërs in het noorden meer geld uitgeven aan gehoorapparaten? De Commonwealth Bank, ook wel CommBank genoemd, heeft het onderzocht. Ze hebben daarvoor geen grootschalige enquete uitgezet, of hun economisch bureau aan het werk gezet, maar een analyse gedaan op hun banktransacties (debit- en creditcardbetalingen). Met een aandeel van ruim 40% in alle banktransacties in Australië hebben ze de mogelijkheid om een  representatief onderzoek te doen.

Aan de basis van deze onderzoeken staat het Signals-initiatief. “CommBank has always had a deep passion about improving the financial knowledge of all Australians”, aldus Andy Lark, Chief Marketing and Online Officer van CommBank. “The reality is, the more information you have, the more inclined you will be to make better informed financial decisions. Signals, a visual and interactive site providing customers with spending patterns across a broad range of topics delivers on that promise.”

PeopleLikeU analyseert miljarden gegevens

Australiërs vinden het blijkbaar prettig om zichzelf met anderen te vergelijken, want ook de Australische UBank (onderdeel van de National Australian Bank, beter bekend als NAB) heeft een vergelijkbaar platform. Op PeopleLikeU, the worlds first econography tool, biedt UBank allerlei inzichten in het uitgavenpatroon van de Australiër. Ze ‘crunchen’ meer dan een miljard gegevens over woonplaats, geslacht, leeftijd inkomen en uitgaven.

PeopleLikeU biedt o.a de volgende mogelijkheden: een Financial Health Check (hoe sta ik er financieel voor?),  zie aan de hand van uitgaven welke plekken populair zijn, voorspel je (financiele) toekomst door met allerlei variabelen te spelen, vergelijk je rekeningen (bijvoorbeeld van je energieleverancier) met andere en zie waar ander Australiërs op vakantie gaan en wat ze daar doen.

UBank presenteerde PeopleLikeU eind vorig jaar op Finovate Asia. Zie hun demo in onderstaande video.

De marketingrapporten van Equens in de ban

In Nederland was er veel ophef toen betalingsverwerker Equens voornemens was geaggregeerde transactie data in de vorm van marketing rapporten te verkopen. Dat initiatief is niet helemaal te vergelijken met Signals van CommBank of PeopleLikeU van UBank, maar in beide gevallen gaat het om strikt geanonimiseerde afgeleide transactiedata. Alleen het doel verschilt.

Persoonlijk zie ik het vermarkten van afgeleide data niet als bedreigend, maar als een kans om de dienstverlening aan consumenten, vanuit de winkelier of de bank, te verbeteren. Het is daarbij wel essentieel om de consument in te laten zien wat zijn voordeel is. ‘Privacy as a currency‘ zou het adagium moeten zijn. De klant ‘ruilt’ zijn privacy in voor producten en/of diensten waarvan hij duidelijke de toegevoegde waarde inziet.

Yodlee onder de motorkap bij veel financiële instellingen

Niemand kan erop tegen zijn dat financiële instellingen de grote hoeveelheden klantdata gebruiken om de dienstverlening te verbeteren. Het Amerikaanse Yodlee helpt banken hier al een jaar of vijftien bij en inmiddels gaat de bankdata van zo’n 600 financiële instellingen wereldwijd en 40 miljoen consumenten over het platform van Yodlee.

Kort samengevat, Yodlee biedt personal financial management en online banking in één oplossing aan. Het is een B2B2C-oplossing. Financiële instellingen die niet of minder willen investeren in een online banking of personal financial management tools gebruiken de oplossingen van Yodlee, zonder dat de klant er iets van merkt. Yodlee zit onder de motorkap bij Bank of America, CitiBank, PayPal, FutureAdvisor, BillGuard.

Het Yodlee-platform biedt ook mogelijkheden voor de analyse van behavioral- & transactional data. En sinds begin begin deze maand heeft Yodlee een nieuwe stap gezet op dit vlak met de introductie van Yodlee Interactive, een ecosysteem van financiële applicaties, die banken eenvoudig in hun eigen online omgeving kunnen integreren. Yodlee spreekt van FinDat “the accelerated, more robust, more innovative use of financial data”

Yodlee Interactive is eigenlijk de 2.0 versie van hun eerdere FinApps. Yodlee had al een aantal jaren een FinApp Store, waar de consument allerlei Apps kon ‘dowloaden’ en toevoegen aan zijn online banking omgeving. Yodlee Interactive stelt financiële instellingen in staat meer met hun (big) data te doen.

yodlee_platform_r3-2-finno.png

Klik op afbeelding voor vergroting.

Met de Yodlee Interactive APIs kunnen financiële instellingen sneller innovatieve financiele diensten naar de markt brengen tegen minder kosten. “Yodlee Interactive’s new API allows developers and companies to build and distribute their applications with financial data integration faster than ever before,” vertelt Joseph Polverari, General Manager bij Yodlee Interactive. “Our API innovations have a single goal: to get new personalized solutions and services to market with as little work as possible, and without having to focus so much on building out the infrastructure for each particular platform or channel. We want banks to move as fast as the Internet moves, and our goal is to continue building the worlds’ greatest developer community around financial services.” Inmiddels werken er binnen de community 750 developers aan financiële applicaties.

Tot zover deel 2. Binnenkort deel 3 van ‘Big Data: kansen voor de financiele sector’. In dat artikel aandacht voor het gebruik van big data bij risk management bij banken en verzekeringen.

Gerelateerde artikelen:

Photo credits: Pixabay.com

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *