[finno]’s Keek op de Week – 33

Keek op de Week Finno - 33

Zo, tijd voor een cappuccino en de laatste innovatieve wetenswaardigheden uit de financiële sector. In deze Keek op de Week aandacht voor een voortdurende discussie: komt er een NFC-chip in de iPhone? Ook doet vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle de uitspraak dat tegen 2020 de helft van de bankkantoren in de westerse wereld gesloten zijn. Tot slot een kijkje op de nieuwe responsive website van de Australische Commonwealth Bank. Hoe responsive zijn de websites van Nederlandse banken?

Eindelijk een NFC-chip in de iPhone?

Zo nu en dan komt de geruchtenmolen die draait om Apple en NFC weer in beweging. Zo ook deze week. Apple Insider maakte deze week melding van een nieuwe patentaanvraag van Apple. De uitvoerige patentaanvraag met de titel “Media gifting devices and methods” heeft betrekking op de mogelijkheid om een in de iTunes Store gekocht kado van het ene device naar een ander device te sturen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van NFC-technologie.

patentaanvraag-nfc-in-iphone-finno.jpg

Het meest interessante onderdeel van dit patent is mijns inziens de gebruikte NFC-technologie, hetgeen impliceert dat een iPhone in de toekomst mogelijk met NFC wordt uitgerust. Dat wordt wellicht ook tijd, want Apple is de enige grote smartphonefabrikant die nog geen NFC-chips in haar smartphones heeft ondergebracht. Voor tal van mobiele betaaloplossingen is NFC wel vereist. Om het dicht bij huis te houden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de pilot van mobiel (contactloos) betalen in Leiden, maar ook de Cashless betaalmethode van Multicard Nederland.

Hoewel ik meer geloof in cloud-based betaaloplossingen (zie ook dit artikel), zou het succes van NFC weleens groter kunnen zijn. Al is het maar omdat grote partijen zoals Mastercard en Visa – die van de conventionele plastic kaarten – en traditionele banken vooral NFC lijken te adopteren.

Begrijp me goed. Ik ben niet tegen NFC. Ik denk dat NFC een belangrijke rol gaat spelen in de wereld van ‘the internet of things‘, waarbij fysieke objecten (vaak apparaten) geïdentificeerd kunnen worden met behulp van tags (bijv. NFC) en kunnen communiceren met andere via het internet verbonden apparaten. Even een voorbeeldje. Stel je haalt een pak melk, dat voorzien is van een tag, uit de koelkast. Je koelkast scant deze handeling en bemerkt ook dat het pak melk niet meer terug gaat in de koelkast (lees: het zal wel leeg zijn). Omdat je koelkast verbonden is met het internet, plaatst het direct het item ‘pak melk’ op je boodschappenlijst van Appie op je mobiel. Handig voor als je naar de supermarkt gaat. Uiteraard kan het pak melk ook samen met de andere boodschappen automatisch worden besteld bij ah.nl en worden bezorgd door Albert. In 2009 had PayPal al de ‘internet of things’ gedachte. Kijk maar eens naar deze video (na ca. 40 sec.).

Helft bankkantoren in Westerse landen gaat op slot

Afgelopen week verscheen het rapport ‘Global Retail Banking: key trends for retail estate‘ van vastgoedadviseur Jones Lang LaSalle. Belangrijkste conclusie: tegen 2020 heeft de helft van de kantoren in de westerse wereld (de VS en Europa) haar deuren gesloten. De daling in het aantal kantoren wordt overigens nog ruimschoots ‘goed gemaakt’ door een stijging van het aantal bankkantoren in de BRIC-landen (vooral Brazilië, India en China).  De daling is volgens Jones Lang LaSalle vooral het gevolg van een herschikking in de ‘over-banked‘ westerse landen en de opkomst van technologie. 

De overige belangrijkste bevindingen zijn:

  • Een toenemende focus op multi channel; de juiste fysieke aanwezigheid op de juiste plaats aangevuld met mobiel- en internet bankieren. 
  • Meer aandacht voor klantsegmentering; voor wie, waar en hoe leveren we een passende dienstverlening?
  • Hi-tech pilot bankkantoren; bijvoorbeeld 24-toegang tot call center medewerkers via video-conferencing, het gebruik van nieuwe technologieën en het kopiëren van klantgerichte retailomgevingen.
  • Meer aandacht voor data opslag vereisten; o.a. door een toename van online en mobile transacties.

Op [finno] stond onlangs al de voorspelling dat in Nederland binnen vijf jaar nog eens circa 30% van de bankkantoren sluit. De Nederlandse markt voor bankkantoren is al behoorlijk gesaneerd. Vooral de Zuid-Europese landen zullen nog een inhaalslag moeten maken. Het zal de vakantieganger in  Frankrijk, Italië en Spanje niet ontgaan zijn dat je in menig drukke straat nog steeds om de honderd meter een bankkantoor aantreft.

Moderne banken gaan responsive

Onlangs lanceerde de Australische Commonwealth Bank een nieuwe website. Het is een mooie responsive website geworden, waarbij de content zich aanpast aan het device waarop het bekeken wordt. Probeer het eens uit.

Het nieuwsbericht over de nieuwe website van Commonwealth leek mij een mooi moment om de Nederlandse banken eens aan een klein onderzoek te onderwerpen. Hoe responsive zijn de websites van Nederlandse banken? Ik heb hierbij de definitie gehanteerd die op Wikipedia staat:

Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface. 

Veel nieuwe banken zoals Moven, Simple, GoBank en HelloBank hebben al gelikte responsive websites. Hoe responsive zijn de Nederlandse banken? Ik heb de vraag beantwoord voor een aantal retail banken (geen uitputtend overzicht). De websites moesten op alle devices goed te zien en te lezen zijn (iMac, iPhone, iPad Mini en iPad).

hoe-responsive-zijn-de-websites-van-nederlandse-banken-finno1.png

Klik op afbeelding voor vergroting.

Zoals je ziet is er voor de Nederlandse banken nog veel werk aan de winkel. Zeker met de wetenschap dat de smartphone en tablet steeds belangrijker worden in het digitale leven van de consument. ING Commercial Banking maakte haar website al wel responsive, zoals je begin dit jaar op [finno] kon lezen.

Overigens moet het geen doel op zich zijn om alle content die beschikbaar is voor de desktop-variant van de website naar andere devices te brengen. De content die je op devices met een kleiner schermformaat biedt zou afhankelijk moeten zijn van de context (o.a. de plaats) waarin je het device gebruikt. Onderzoek welke zogeheten toptaken voor de gebruiker, voor het betreffende device en de wijze waarop het device gebruikt wordt relevant zijn.

Tot zover deze Keek op de Week.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.