[finno]’s Keek op de Week – 31

header blogartikel_Pascal

Het is weer even geleden, maar hier is [finno]’s Keek op de Week weer. Met welke innovaties, nieuwe producten of diensten heeft de financiële sector de afgelopen week het nieuws gehaald? En welke andere ontwikkelingen zijn het waard om te worden geduid door [finno]?

In deze Keek op de Week onder andere de laatste stand van zaken ten aanzien van crowdfunding in Nederland. Ook aandacht voor de mobiel bankieren app van Knab, die uitgebreid is met iDEAL. En tot slot bespreek ik de ontwikkeling van pop-up bankkantoren.

[finno]'s Keek op de Week 31 innovatie financiele sector

Groei in crowdfunding zet ook in 2013 door

Inmiddels zijn we al gewend dat crowdfunding consultancy bureau Douw & Koren de crowdfundingontwikkelingen in Nederland op de voet volgt. Ze hebben ook voor de eerste helft van 2013 de crowdfundinginitiatieven en -projecten weer onder de loep genomen.

In de eerste helft van 2013 werd in Nederland voor €13 miljoen via crowdfunding gefinancierd. In de eerste helft van 2013 is bijna even veel financiering via crowdfunding opgehaald als in heel 2012. Daarom durven Douw&Koren met recht te spreken van de onstuitbare opmars van crowdfunding. De €13 miljoen werd door 501 projecten en ondernemingen opgehaald. Onderstaande infographic is een mooi visueel overzicht van de huidige stand van zaken.

Crowdfunding in Nederland eerste helft 2013 Douw & Koren finno

Knab breidt als eerste Nederlandse bank haar mobiel bankieren app uit met iDEAL

Als eerste bank in Nederland heeft nieuwkomer Knab het voor haar klanten mogelijk gemaakt om via de mobiele app met iDEAL te betalen. Belangenvereniging Thuiswinkel.org drong al jarenlang aan op een mobiele variant van iDEAL. “Wat ons betreft had mobiel iDEAL er gisteren moeten zijn,” aldus voorzitter Ed Nijpels in maart 2013.

Volgens Knab is het een aanbeveling waar banken al die jaren geen gehoor aan hebben gegeven. De Rabobank begon weliswaar in oktober 2011 samen met Bol.com een pilot voor mobiel iDEAL, maar na de pilot werd het aan de Croeselaan in Utrecht stil. In december 2011 vervulde de ING een lang gekoesterde wens van webwinkeliers door mobiel iDEAL mogelijk te maken. Niet in een app, maar via een ‘mobiele’ internetpagina.

Knab is nu de eerste bank waarbij consumenten daadwerkelijk volledig mobiel met iDEAL kunnen betalen via de bank-app. Daarmee krijg je weer iets meer waar voor je geld bij Knab. De maandelijkse fee van 15 euro wordt immers in de publieke opinie nogal eens als te hoog bevonden.

PNC pop-up branch

Ook in de VS is het bankkantoor op zijn retour. Celent Research & Consulting verwacht een forse daling van het aantal kantoren. Onlangs kon je op [finno] al lezen over de situatie in Nederland. De digitale kanalen worden steeds meer gebruikt, waardoor klanten maar eens in de paar jaar een bankkantoor binnengaan. Waarschijnlijk ook nog vaak voor zogeheten laagwaardige transacties en niet voor hoogwaardige transacties (advies).

De Amerikaanse PNC Bank kondigde in maart aan 200 bankkantoren te sluiten, maar opende een week geleden haar eerste pop-up branch in Atlanta. De pop-up branch zal bij wijze van experiment drie maanden haar deuren openen voor klanten die behoefte hebben aan advies. De adviseurs hebben de beschikking over een iPad om de klanten vooral ook de online en mobile oplossingen van PNC Bank te laten zien.

Als we Todd Barnhart, EVP branch banking bij PNC moeten geloven dan heeft de klant bij belangrijke financiële beslissingen nog steeds behoefte aan face-to-face contact: “When it comes to major financial decisions, most customers want a face-to-face conversation, so our emphasis is more on in-depth conversations vs. routine transactions, which can usually be done via our ATMs, online or mobile options.”

CheBanca pop up branch Rome 2011 finno

De pop-up branch is een ontwikkeling die begin 2012 al door Capgemini werd beschreven. In tegenstelling tot de vier typen bankkantoren die ze recent beschreven, spraken ze destijds over twee typen: concept branch en flexible branch. Bovenstaande foto maakte ik in de zomer van 2011 in Rome. De relatief nieuwe Italiaanse bank CheBanca! (Wat een Bank!), met vooral een online focus heeft zowel flexible branches (pop-up) en concept branches. Zie hier een animatie van het ontwerp van de CheBanca!-kantoren.

Ik ben benieuwd of we in de toekomst ook in Nederland kennis kunnen maken met de pop-up branch. Wordt de pop-up branch de tegenbeweging van het sluiten van kantoren?

Tot de volgende Keek op de Week.

0 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] 14 miljoen euro uitgeleend en in het eerste half jaar van 2013 gaat het al om 13 miljoen euro [inforgraphic]. In totaal nog een relatief laag bedrag, maar de investeringen nemen snel […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *