Innovatie bij banken en verzekeraars slaagt met deze 5 tips

 

denk-groot-maar-begin-klein-quote-pascal-spelier-finno

Klantbelang centraal stellen en kosten besparen. Zomaar twee actuele thema’s in de financiële sector. Zowel banken als verzekeraars proberen enerzijds het vertrouwen te herstellen door het klantbelang nu eens echt centraal te stellen, maar zien zich ook genoodzaakt om kosten te besparen. Al is het maar omdat ze met de extra winst de kapitaalratio’s willen verbeteren.

Al eerder kon je op [finno] lezen dat verzekeraars met innovatie de huidige uitdagingen te lijf kunnen. Uiteraard geldt dit ook voor de banken. Innovatie roept vaak denkbeelden op van grote veranderingen. Bestuurders van organisaties ervaren innovatie daardoor nog weleens als iets engs. Zeker de financiële sector is – het zit in hun DNA – enig risicomijdend gedrag niet onbekend. Graag geef ik in dit artikel vijf tips voor succesvolle innovatie. Ze zijn overigens toepasbaar in iedere sector.

 

Tip 1 – Innovatie moet je ‘klein’ organiseren

Innovatie is niet enkel alleen weggelegd voor start-ups. Ook grotere, traditionele ondernemingen kunnen uiteraard innoveren, maar de praktijk leert dat je innovatie ‘klein’ moet organiseren. Je zal in dat geval innovatie op enige afstand moeten plaatsen van de gevestigde organisatie. Kijk naar voorbeelden zoals Kroodle, InShared, Ditzo, Knab en Allsecur. De innovatieve ‘dochters’ hebben overigens wel baat bij de lange adem van ‘mama’.

Tip 2 – Draaf niet door in het vaststellen van business cases

Het tot in detail doorrekenen van de business case van een innovatie kan de innovatie eenvoudig om zeep helpen. Ga ook af op je gevoel en dat van je omgeving. Een goede ‘gut feeling’ kan een prima basis zijn voor een innovatie.

Tip 3 – Reken af met het ‘not invented here’ syndroom

Bij innovatie gaat het om samenwerken, delen en andere mensen betrekken. Betrek belangrijke stakeholders/sponsors in de organisatie bij je innovatieve ideeën. Maak ze deelgenoot, laat ze meedenken en -bouwen, zodat ze achteraf je ideeën niet afwijzen onder het mom van ‘not invented here’.

Tip 4 – Denk groot, maar begin klein

Uiteraard heb je grootse plannen met je innovatie, maar begin met kleine stappen. Denk agile, denk in iteraties. Doe een pilot en gebruik ook het ‘trial by error’-principe.

Tip 5 – Fouten maken is goed

Voor innovatie heb je ondernemerschap nodig. Bij ondernemerschap hoort risico’s nemen en
fouten maken. Als je geen fouten maakt – of mag maken – zal je ook niet leren. Leren leidt tot verbetering. (zie ook tip 4). Durf ook weg te gooien en opnieuw te beginnen.

Bovenstaande tips deelde ik tijdens een rondetafelgesprek, waaraan ook Perry Koorevaar (Kroodle) en Paul Rijns (Brand New Day) deelnamen. We hadden een inspirerend gesprek over innovatie in de verzekeringsbranche. Het gesprek is opgetekend door Toon Berendsen van het magazine VVP. Je kunt het hier lezen.

 

0 antwoorden
  1. hansvanrheenen@yahoo.de'
    hans zegt:

    TIP 6 – Voorkom een projectleiding door “specialisten” en leer vooral alle betrokkenen holistisch bij alle disciplines mee-denken………mee-ontwikkelen………mee-beslissen!

    Beantwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      De geldautomaat was zeker een grote (technologische) uitvinding van John Sheperd-Barron. Weet je hoe hij ooit op een pincode van 4 getallen kwam en niet bijvoorbeeld 10 getallen? Zijn vrouw kon niet meer getallen onthouden.

      Ik denk dat er de laatste jaren meer grote innovaties waren, misschien niet altijd radicaal, maar soms wel disruptief. Denk daarbij aan internet bankieren en meer recent mobiel bankieren (mobile first?!). Denk ook aan mobile payments (nog in embryonale fase).

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *