Waarom een App ontwikkelen voor pensioen?

header blogartikel_gastblogger

Door Frank van Wessel

Het pensioenbewustzijn is laag in Nederland. Pensioen is moeilijk, niet interessant en nog ver weg, toch? Het is tijd voor een modern pensioen en heldere communicatie, waarbij een mobiele dienstverlening uiteraard niet mag ontbreken.

begrijpelijke pensioencommunicatie finno

Behoefte aan duidelijkheid

Jarenlang is verteld dat mensen zich geen zorgen hoefden te maken over hun pensioen. De stelling ‘Nederland heeft het beste pensioenstelsel van de wereld’ wekt vertrouwen en heeft Nederland in slaap gesust. Risico’s bleven onderbelicht. Berichten over langer doorwerken, niet indexeren en het korten van de pensioenen staan dagelijks in de media en laat mensen ontwaken uit een diepe slaap. Werknemers gaan zich interesseren voor hun pensioen. Er is daarom behoefte aan heldere communicatie en duidelijke uitleg.

Echter, nu werknemers een verhoogde interesse in pensioen tonen, blijkt de uitleg niet zo duidelijk. Pensioenexperts gebruiken in de media termen als UFR, intergenerationele solidariteit, collectieve beschikbare premieregelingen en TER+. Simpele vragen als “wat kost het pensioen mij en wat krijg ik ervoor terug?” blijven vaak onbeantwoord. Dit werkt demotiverend. Geen wonder dat het pensioenbewustzijn laag is. Waar gaat het mis?

“Het pensioenbewustzijn is laag in Nederland. Een slechte zaak, want het pensioen is voor vele mensen het belangrijkste financiële product.”

Pensioencommunicatie

Bij veel pensioenuitvoerders is het Uniform Pensioen Overzicht (de UPO) nog steeds de belangrijkste vorm van communicatie. De UPO wordt uiterlijk in september verstuurd en zegt iets over de hoogte en ontwikkeling van het pensioen. De peildatum van de gegevens op de UPO is 31 december of 1 januari. Op het moment van ontvangst van de UPO is de informatie dus 9 maanden oud. Best vreemd voor een product dat afhankelijk is van beleggingen. Als de werknemer de envelop al opent en de brief begint te lezen – wie krijgt er überhaupt nog een brief – moet een hoop jargon worden ontcijferd.

Past deze vorm van communicatie nog wel in een tijd waarin we het gewend zijn om te internetbankieren, te Skypen met familie in het buitenland, bij Bol.com een eBook te bestellen en met Google Maps op onze smartphone te navigeren?

Verbroken verbinding herstellen

Communiceren is meer dan alleen maar het zenden van informatie. Klanten dienen informatie niet alleen te lezen, ze moeten ook begrijpen wat ze lezen. De opkomst van social media toont de behoefte aan de dialoog. Klanten willen dus meedenken en meepraten over het product, de communicatie en de dienstverlening. Bovendien moet informatie – bij voorkeur altijd en overal – toegankelijk zijn, up-to-date, relevant, in heldere taal en bovendien met behulp van de juiste techniek worden overgedragen.

Wat zou er gebeuren als we deze verbroken verbinding herstellen? Laten we deze simpele vuistregels toepassen en zo alle drempels om je te verdiepen in je pensioen wegnemen.

Moderne en heldere pensioencommunicatie

Informatie moet:

  • begrepen worden, niet alleen gelezen;
  • altijd en overal toegankelijk zijn;
  • up-to-date zijn;
  • relevant zijn;
  • met behulp van de juiste techniek worden overgedragen.

Communiceren is niet alleen zenden, maar het aangaan van een dialoog.

Opkomst mobiel internet

Communiceren draait voornamelijk om luisteren, zien, voelen, praten en bewegen. Daarmee lijkt een smartphone, uitgerust met microfoon, camera, touchscreen, speaker en GPS, hét ideale communicatiemiddel. Toch wordt de smartphone in de pensioenbranche nog erg weinig gebruikt.

Cijfers van het CBS (2012) tonen de sterke opkomst van mobiel internet sinds 2007, nog niet al te lang geleden.

Mobiel internet vanaf 2007 naar device finno

Het mobiel internet laat een sterke toename zien, die vooral wordt veroorzaakt door smartphones en tablets. Zou dit ook gelden voor pensioen? Is binnen de pensioenbranche ook behoefte aan mobiele dienstverlening?

Mobiele dienstverlening

Uit websitestatistieken blijkt dat steeds meer bezoekers gebruik maken van een mobile device. Hoe ontwikkel je vervolgens een mobiele dienstverlening? Luister hiervoor naar de wensen van je klanten. Wat vinden zij belangrijk? Moeten alle onderdelen van je dienstverlening beschikbaar zijn via de App? Moet je ook een App voor de tablet ontwikkelen? Moet de App ook beschikbaar zijn voor niet-klanten? Dit zijn slechts enkele  vragen die je jezelf als pensioenuitvoerder moet stellen om tot een ontwikkelplan te komen.

Conclusie

Aangezien mobiele communicatie alleen maar toeneemt, kan een App niet meer ontbreken in de pensioencommunicatie anno 2013. Heldere en actuele informatie die overal en altijd beschikbaar is. Hou interactie met je klanten en betrek ze bij de ontwikkeling van je dienstverlening. Zo sluit de pensioencommunicatie steeds beter aan bij de wensen van de klant en verhoog je het pensioenbewustzijn.

Noot: bovenstaand artikel is geschreven door Frank van Wessel, Marketing Manager BeFrank.

finno

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.