De 10 meest innovatieve bedrijven in de financiële sector 2013 (deel 2)

 

de 10 meest innovatieve bedrijven in de financiele sector FastCompany Finno

FastCompany heeft onlangs haar jaarlijkse lijst met de meest innovatieve bedrijven gepubliceerd. Vandaag besteed ik aandacht aan de tweede helft van de sublijst ‘The World’s Top 10 Most Innovative Companies in Finance‘. Bekijk de eerste helft hier.

De hekkesluiters van de Top 10 zijn PayPal, American Express, Stripe, Riskalyze en SigFig. In dit artikel lees je de achtergronden bij deze innovators en wordt je gevraagd mee te werken aan de Nederlandse Top 10 van meest innovatieve bedrijven in de financiële sector.

[6] PayPal

PayPal is dit jaar twee plaatsen gedaald ten opzichte van vorig jaar. PayPal is de op één na oudste onderneming in de lijst, maar nog steeds innovatief. Zoals ze het zelf zeggen “we’ve changed the game in every market we entered.” Allereerst hebben honderden miljoenen mensen PayPal gebruikt om online aankopen te doen. Daarna heeft PayPal zich ook naar de smartphone verplaatst en hebben ze voor miljoenen merchants m-commerce mogelijk gemaakt. Vorig jaar betrad PayPal een nieuw kanaal: de offline retailwereld.  Allereerst met PayPal Here – eergisteren werd bekend dat de PayPal Here app nu ook geschikt is voor de iPad; “some prefer the larger screen of the iPad” – en sinds kort ook met PayPal In Store Checkout.

Vorig jaar mei is PayPal strategische partnerships aangegaan met een aantal leveranciers van kassasystemen. Samen met deze leveranciers is PayPal gestart met het bieden van de ‘best possible shopping experience‘ (quote PayPal’s President David Marcus). Door de integratie met bestaande kassasystemen hoeven winkeliers hun kassasystemen niet of nauwelijks aan te passen. Onderstaande video geeft een beeld van PayPal’s shopping experience.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=x0OYFw0oe7o]

PayPal heeft grote ambities in de offline retail wereld. “It’s hard to find a retailer on the web that isn’t accepting PayPal. We have pretty much any large retailer selling stuff online and we want to help them in the offline side of the market and to enable them to know their customer better”, aldus David Marcus.

Er lijkt zich in de VS inmiddels een echte Point-of-Sale-revolutie te ontketenen. Naast Square en PayPal heeft ook de ‘traditionele’ Bank of America een card reader voor smartphones en tablet.

[7] American Express

Net als vorig jaar is American Express op de 7e plaats terug te vinden. American Express wordt door FastCompany geroemd voor haar social media aanpak en inzicht in uitgaven.

American Express is aanwezig op Facebook (ruim 2,7 miljoen likes), Foursquare, Twitter (ruim 600.000 volgers), YouTube (12.000 abonnees en 12 miljoen views), LinkedIn (130.000 volgers) en Google Plus (ruim 11.000 volgers). De onderneming is behoorlijk ‘engaged‘  met haar klanten op de sociale netwerken. Maar om alles in het juiste perspectief te zien; American Express heeft ruim 100 miljoen credit cards in omloop.

Vorige maand lanceerde American Express een uitbreiding op haar ‘Sync with Twitter’. Je kon al, gebruikmakend van specifieke #hashtags, korting krijgen bij verschillende winkeliers. Nu voegt American Express daar de mogelijkheid aan toe om via Twitter aankopen te doen. Een mooi voorbeeld van hoe American Express social media op een vernieuwende manier inzet. Dit is voor mij het eerste voorbeeld van daadwerkelijk verkopen via Twitter. Onderstaand video legt je de werking uit.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=CUXQYrn8zds]

[8] Stripe

Stripe biedt een volledige API voor het accepteren van online- en mobiele betalingen. Stripe schopt graag tegen de traditionele verwerkers van betalingen zoals PayPal and Visa, door niet te werken met setup fees, geen maandelijkse kosten, geen minimum fees, geen validatiekosten, geen kosten voor mislukte betalingen, et cetera. Met ruim $ 40 miljoen startup kapitaal proberen ze de VS te veroveren en sinds kort ook de UK. De oprichters van PayPal zijn overigens ook investeerder in Stripe.

Bedrijven zoals Foursquare, Heroku, FastCompany, het MoMA en Reddit gebruiken Stripe. Bekijk een interview met één van de oprichters in onderstaande video. Misschien wordt het dan ook duidelijk wat Stripe precies doet.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=XZpcJMGgBto]

[9] Riskalyze

In de VS zijn er vele internetsites waarop beleggers hun beleggingen kunnen beheren. Ik doel dan niet op de trading platformen (korte termijn focus), maar meer op execution only beleggings- en of vermogensbeheer platformen (lange termijn focus). Riskalyze startte begin 2011 met een vernieuwende kijk op beleggen: “We’re putting the science into investing”. Ze maken gebruik van hun eigen gepatenteerde Risk Fingerprint technologie. De technologie is gebaseerd op een academisch framework dat in 2002 een Nobel Prijs voor de Economie opleverde.

Als klant kan je op het platform je eigen beleggingsideeën vertalen naar een beleggingsportefeuille. Belangrijk daarbij is het vaststellen van de zogeheten risico tolerantie van de klant. Dit is ongetwijfeld vergelijkbaar met het vaststellen van een risico profiel, zoals we bij Nederlandse banken kennen. Op basis van je persoonlijke risico tolerantie wordt er een beleggingsportefeuille vastgesteld. Als je eenmaal belegt kan je op een later moment je portefeuille ‘rebalancen‘ als je buiten je eigen risico tolerantie treedt. Er is ook een ‘Pro’ versie die door beleggingsadviseurs en asset managers gebruikt kan worden.

//vimeo.com/56133679#

[10] SigFig

We blijven nog in beleggingsland. Ook SigFig richt zich op beleggers. Het is de Mint of AFAS Personal voor beleggingen. Op SigFig kan je van al je beleggingsrekeningen van verschillende banken één ‘read only‘ overzicht maken. Niemand, maar ook jijzelf kan via SigFig niet aan je beleggingen komen. SigFig kan je beleggingsportefeuille scannen op te hoge transactiekosten en oplossingen bieden om te besparen.En uiteraard geeft SigFig je inzicht; op je desktop, je smartphone of tablet. Inzicht in je risico’s, asset allocatie, dividenden en rendementen. Je kan jouw portefeuille ook vergelijken met die van je peers.

Naast een online platform is SigFig ook een netwerk van bekwame adviseurs. Ruim 35.000 adviseurs hebben zich na een gedegen screening al aangesloten bij het SigFig Select Advisor Network. Inmiddels maakt SigFig voor $ 50 miljard aan assets inzichtelijk voor haar klanten. In onderstaande video wordt CEO Mike Sha geïnterviewd voor Bloomberg TV.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=umq5BHZfRDE]

De Nederlandse top-10?

Tot zover FastCompany’s ‘The World’s Top 10 Most Innovative Companies in Finance‘. Om een plaats in deze lijst te verdienen, moet je volgens FastCompany het laatste jaar grote invloed uitgeoefend hebben op de financiële industrie als geheel. Hoe zou de Top 10 eruit zien als het Nederlandse bedrijven in de financiële sector betrof. Staat Knab dan in de lijst, of de Rabobank met het Hypotheekdossier? Staat The Moneyer in de hoogste regionen of toch ABN AMRO met Snel Bankieren?

Binnenkort stelt [finno] de Top 10 van meest innovatieve bedrijven in de Nederlandse financiële sector vast. Welke bedrijven mogen niet ontbreken? En waarom – met welke innovatie – verdienen ze een plek in de Top 10? Stuur je nominatie en motivatie naar pascal(punt)spelier(apenstaartje)finno.nl.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *