Met Secondscreen zet Rabobank’s MyOrder serieuze stappen in mobiel betalen in de retail

rabobank-myorder-second-screen-mobiel-betalen-retail-winkel-finno.png

Update: Secondscreen heet tegenwoordig SideKick.

De Rabobank heeft inmiddels een naam opgebouwd als het gaat om mobiel betalen. In de tweede helft van 2011 was er nog de mijn ID-pilot samen met Ahold, waarbij je met een NFC-sticker kon betalen. En ook tijdens de Olympische spelen kon je met een NFC-sticker betalen in het Holland Heineken Huis. Ik schreef erover in het artikel ‘Mobiel betalen: let the games begin!

Het lijkt erop dat in Nederland ‘the mobile payment games‘ nu echt beginnen. Net na de Olympische Spelen van 2012 nam de Rabobank een 80%-belang in MyOrder, die daarmee haar leidende rol in mobiel betalen wilde versterken. In het voorjaar start er een pilot voor MyOrder Secondscreen, een mobiel betalen propositie die goed is voor retailers en uiteraard voor consumenten. [finno] sprak met Thomas Brinkman, oprichter en directeur van MyOrder.

MyOrder, dat was toch al van de Rabobank?

Toen ik vorig jaar hoorde dat de Rabobank 80% van de aandelen van MyOrder kocht was dat nieuws voor mij. Ik dacht altijd dat MyOrder een initiatief van de Rabobank was. Deze ‘slip of the mind‘ zal vast komen door de innige samenwerking die er al sinds 2008 met de Rabobank bestond en de vele promotionele tweets over MyOrder van Gertjan Rösken, voorheen senior business developer bij Rabobank Financiële Logistiek en nu de CTO van MyOrder.

Nee, MyOrder was geen idee van de Rabobank. Alle eer gaat naar Thomas Brinkman, die in 2007 al in zijn studententijd het idee voor MyOrder kreeg. Zoals bij vele innovaties, is ook MyOrder vanuit ergernis voortgekomen. Thomas wilde ooit op het terras van het Groningse café De Drie Gezusters een biertje bestellen. Lang wachtend op de ober bedacht hij het concept voor MyOrder; met je mobiel een drankje bestellen en betalen.

MyOrder is inmiddels een ecosysteem aan het worden

MyOrder werd een afstudeerproject en groeide met de hulp van enkele computerprogrammeurs van ITIS uit tot een serieuze onderneming. Inmiddels kan je met MyOrder allang niet meer alleen drankjes en hapjes bestellen. Je kunt er bioscoopkaartjes en afhaalmaaltijden mee bestellen, je auto wassen, bloemen bestellen, parkeren, et cetera.

“Onze strategie is erop gericht om samen met de Rabobank een ecosysteem te creëren”, legt Thomas uit. “Je kunt vanuit één app verschillende producten- en diensten bestellen en betalen. De app waarmee je alleen een bioscoopkaartje kunt bestellen en betalen zal niet op de eerste pagina van je smartphone komen te staan. Je kunt met de MyOrder wallet niet alleen betalen met Rabo’s MiniTix portemonnee, maar ook met iDEAL, je PayPal-account en je Visa of Mastercard creditcard.” De genoemde betaalmogelijkheden zijn allemaal zogeheten remote payments.

MyOrder lanceert voor de retailer Secondscreen

Binnenkort voegt MyOrder een nieuwe oplossing toe aan haar ecosysteem: Secondscreen. “Retailers in de winkelstraat krijgen het steeds lastiger, onder andere door de opkomst van de webwinkels. Wij willen de retailer empoweren, door online tools naar de offline wereld te brengen”, legt Thomas uit.

Thomas vervolgt: “Met Secondscreen hebben we een platform, waarbij we in de kassa van de ondernemer zitten. We hadden al allerlei kassakoppelingen gemaakt in de fysieke wereld; denk daarbij aan de bioscopen en café’s. Nu voegen we daar de kassasystemen van retailers aan toe. Door deze integratie maken we voor de retailer een echte efficiencyslag, waar ook de consument profijt van heeft.”

Secondscreen is eigenlijk een soort van CRM-systeem op een tablet, die als tweede scherm fungeert naast het reguliere kassasysteem van de retailer. Op dit Secondscreen ziet de retailer welke klanten zich in zijn winkel hebben ingecheckt (via check-in-zuil of GPS). De retailer kan het koopgedrag van klanten zien en vervolgens een aanbieding ‘pushen’ naar de smartphone van de klant. De klant kan in de winkel producten aanschaffen en met zijn mobiel betalen en loyaliteitspunten sparen.

“In april of mei gaan we live met een eerste lokatie en gaan we het systeem goed testen. Medio dit jaar start de landelijk uitrol”, licht Thomas toe. “We focussen ons nu op een aantal targetsteden. Als we ons zouden richten op  hele land, dan krijg je geen ecosystemen. We richten ons op Amsterdam, Utrecht, Enschede en Groningen. Vanuit Myorder hebben we een dedicated sales team, dat locaties aansluit en lokale Rabobanken helpt bij aansluitingen. Uiteindelijk moeten de kantoren zelf aansluitingen kunnen verzorgen en krijgen we daarmee een groot verkoopkanaal.”

Mobiel betalen met NFC

MyOrder biedt meerdere betaalvormen aan. “We willen een open platform zijn waarbij allerlei betaalvormen in onze wallet zitten”, aldus Thomas. “Je kunt binnenkort op verschillende manieren betalen aan de kassa van de retailer. We bieden onder andere de mogelijkheid om met behulp van een QR-code of je 06-nummer te betalen. Ook betalen met NFC wordt daaraan toegevoegd.”

rabobank-myorder-secondscreen-nfc-mobiel-betalen-finno.jpg

 

MyOrder borduurt daarbij door op Rabobank’s pilot met mijn ID, waarbij je met een NFC-sticker kon betalen. Niet iedere smartphone beschikt immers over een NFC-chip. Naast de bestaande remote payment-oplossingen, voegt MyOrder daar nu dus proximity-payment-oplossingen aan toe.

Hoe maak je het succesvol?

De doorbraak van mobiel betalen, ook internationaal, laat nog steeds op zich wachten. Hoe gaat MyOrder van mobiel betalen in Nederland een succes maken? “Het begint allemaal bij de consument. Die moet eenvoudig met de smartphone kunnen betalen”, antwoordt Thomas. “Het gaat daarbij niet alleen om betalen. Mobiel betalen heeft alleen een meerwaarde als het een probleem oplost. Als je kunt voorkomen dat klanten in een rij moeten staan, eenvoudig korting kunnen krijgen en allerlei loyaliteitspassen de portemonnee uit kunnen, dan ben je relevant voor de consument en gaan ze MyOrder gebruiken. Wij hebben al deze behoeften vertaald naar het Secondscreen-concept.”

Thomas is niet positief over de te introduceren nieuwe betaalpas van ABN AMRO en ING, waarmee je binnenkort contactloos kunt betalen. “Zowel de consument als de retailer schieten hier niets mee op”, is zijn duidelijke reactie hierop en wijst op de ontbrekende meerwaarde voor retailer en consument.

Hoe verhoudt MyOrder zich tot de mobiele betaaloplossingen van Mastercard en Visa? “Onze MyOrder wallet is een belangrijke USP. We kunnen ook Mastercard PayPass en Visa payWave aan onze wallet toevoegen. Natuurlijk kunnen deze partijen ook zelf een integratie met kassasystemen maken, maar wij hebben die al. We willen de consument een wallet bieden met alle betaalmethoden. We voeren dus ook gesprekken met creditcardmaatschappijen. Voor de duidelijkheid, we zijn geen betaalmethode maar een platform, waar betalen een onderdeel van is.”

MyOrder als standaard in de markt

MyOrder heeft de ambitie om de facto in Nederland het standaard platform voor bestellen en betalen te worden, dus de standaard neer te zetten. Na het uiteenvallen van Sixpack praten de grootbanken praten nog steeds met elkaar, maar MyOrder heeft ondanks het meerderheidsbelang van Rabobank nog steeds haar eigen strategie. “MyOrder blijft haar eigen branding houden. Ik ben niet bezig met Mobiel Betalen Nederland, het overlegorgaan waar ABN AMRO, ING en Rabobank deel van uit maken. MyOrder blijft bankonafhankelijk en kan eenzelfde standaard als iDEAL worden”, benadrukt Thomas..

Waarom dan toch de innige samenwerking met de Rabobank? “We geloven allebei in het verbinden van de consumenten en de ondernemers”, vertelt Thomas. “De Rabobank helpt ons onze plannen te versnellen en zijn heel belangrijk als trusted partner. Het betalingsverkeer vraag om vertrouwen en veiligheid en het merk Rabobank helpt ons daarbij. De Rabobank is een droompartner. Door hun coöperatieve structuur hebben ze een goede relatie met retailers. Daar kan ik als starter niet tegenop. En het is ook nog eens een heel innovatieve bank.

Er zijn ook internationale ambities. “Payments is een global ding. Over vijf jaar moeten we ook een internationale footprint hebben”, licht Thomas toe. “In essentie is MyOrder software en daardoor ook makkelijk in ander landen in te zetten. Er is al interesse uit verschillende landen”.

Big data heeft de toekomst

MyOrder heeft een eenvoudig verdienmodel. Ze verkopen hun oplossing (lees software) aan een retailer tegen een maandelijkse fee per lokatie. Ze ontvangen extra fees voor aanvullende pakketten (bijv. loyalty en couponing). “Maar het echter verdienmodel in de toekomst zit in big data”, legt Thomas uit en verduidelijkt dat met een voorbeeld. “Stel je koopt een lekker wijntje op een terras en je waardeert dat wijntje in onze app met vijf sterren. Dan zou het maar zo kunnen gebeuren dat je als je de volgende dag bij de Mitra Slijterij langs loopt je een aanbieding krijgt voor die specifieke wijn. We willen in de toekomst vanuit context en relevantie meerwaarde voor de consument bieden. We gaan dus niet spammen.”

Wat vindt [finno]?

Het succes van MyOrder zal sterk afhangen van de adoptie door consumenten en retailers. Allen moeten deelnemen aan een ecosysteem, waarin mobiel betalen slechts een onderdeel is. MyOrder lijkt nog het meest op het ecosysteem van Google Wallet. Al eerder schreef ik over Google Wallet en concludeerde dat ook Google Wallet niet enkel en alleen een betaalmethode is, maar duidelijk toegevoegde waarde biedt voor zowel de retailer als de consument. Mijns inziens een voorwaarde voor het succes van mobiel betalen. Sixpack mislukte onder andere door een te sterke focus op de contactloze betaling sec.

Ik gaf vorig jaar al een advies aan Sixpack. Ik herhaal het nog even: “Mijn advies aan Sixpack – voor zover ze hier nog niet over hebben nagedacht – laat je inspireren door Google Wallet en PayPal en creëer binnen het ecosysteem toegevoegde waarde voor de retailers. Wellicht voorkom je dan dat de spreekwoordelijke hond er met het been vandoor gaat. En… if you can’t beat them, join them, want duidelijk is dat nieuwe toetreders in financial services veel vaker denken in het belang van de business (lees de klant) dan, zoals de traditionele financiële sector vaak doet, vanuit eigen belangen.”

De Rabobank heeft met MyOrder de juiste troef in handen. They didn’t beat them (lees: de nieuwe toetreders in de markt), but joined them.

0 antwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      Inderdaad. Second screen wordt nu vaak geassocieerd met het tweede scherm (smartphone of tablet) waarmee je op de bank zit tijdens het tv-kijken en interactie hebt met het tv-programma of mensen die naar hetzelfde tv-programma zitten te kijken.

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Rabo Wallet zal in de toekomst ook het bestel- en betaalgemak van haar dochteronderneming MyOrder bevatten. De Rabobank klanten kunnen dan met hun Rabo Wallet ook een drankje bestellen op het […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *