[finno]’s Keek op de Week – 1

header blogartikel_Pascal

Ook in het nieuwe jaar schotel ik je weer [finno]’s Keek op de Week voor. Welke ontwikkelingen in de financiële sector, vooral met betrekking tot innovatie, zijn mij de afgelopen week opgevallen?

Deze week aandacht voor het provisieverbod op complexe financiële producten, het Rabobank Hypotheekdossier, de rooskleurige toekomst van bankfilialen en de vijf populairste artikelen op [finno] in 2012.

Keek op de Week 1 finno

Provisieverbod is een feit

Het lang verwachte provisieverbod voor complexe financiële producten is op 1 januari jongstleden van kracht geworden. Het provisieverbod is in het belang van de consument. Of toch niet? Zoals de AFM omschrijft: de intensieve relatie tussen adviseur en aanbieder van producten wordt ontvlochten. De adviseur zou nu enkel en alleen in het belang van de consument moeten handelen. Zo legt ook ABN AMRO uit in deze video.

De consument ervaart nu niet alleen dat advies niet gratis is, maar vooral dat er heel veel verschillen zijn in de adviestarieven van consumenten. Er is wellicht meer transparantie, maar met de verschillende adviestarieven van de aanbieders ziet de consument door de bomen het bos niet meer. Onderstaand voorbeeld van MoneyWise met betrekking tot banksparen illustreert dit maar al te duidelijk.

MoneyWise banksparen advies tarieven finno

Rabobank introduceert persoonlijk Hypotheekdossier

Met de effectuering van het provisieverbod zullen er veel initiatieven ontstaan waarbij er een beroep wordt gedaan op de zelfwerkzaamheid van consumenten. Ik schreef al over het online hypotheekadvies van eyeOpen. En Eerstestap.nl maakt video’s voor adviseurs, die ze ter voorbereiding op een hypotheekgesprek- en/of advies aan hun klanten kunnen tonen (zie voorbeeld). Dit moet de zelfwerkzaamheid van klanten vergroten, waardoor adviseurs het adviestraject wellicht goedkoper kunnen aanbieden.

De Rabobank lanceerde stilletjes, maar met veel aandacht in het nieuws, het online Hypotheekdossier. Met de online toepassing kan je berekenen hoeveel je kunt lenen en wat je vervolgens per maand voor je hypotheek betaalt. Je kunt vervolgens een afspraak maken met een hypotheekadviseur en van te voren allerlei documenten uploaden. Ook hier is sprake van meer zelfwerkzaamheid van de consument, die uiteindelijk een besparing van € 600,- op de advieskosten kan opleveren. Binnenkort meer over het Rabobank Hypotheekdossier op [finno].

‘Banken hebben nog een rooskleurige toekomst’ 

Hoewel het aantal bankkantoren in Nederland in ruim 20 jaar is gedaald van 8.000 naar circa 2.500 kantoren, voorziet KPMG nog altijd een heldere toekomst voor bankfilialen. Volgens KPMG vinden consumenten bankfilialen namelijk nog steeds een relevant distributiekanaal. Verbazend vind ik het onderzoeksresultaat dat ruim 60% van de jongeren (18 tot 24 jaar)  zijn of haar bankfiliaal ten minste vier keer per jaar bezoekt. Echt waar?

Ik ben benieuwd naar het soort transacties waarvoor de klant nog naar zijn of haar bankfiliaal gaat. Ik heb het rapport nog niet onder ogen gehad, dus weet niet of het rapport daar een antwoord op geeft. Forrester gaf een aantal jaren geleden al wel antwoord op mijn vraag. Ze concludeerde dat klanten vooral voor laagwaardige transacties naar het bankfiliaal gaan. Denk daarbij aan geld opnemen/storten, rekeningen betalen, afschriften ophalen (ja, vooral Duitsers doen dit), et cetera. Een relatief kleine groep gaat voor advies naar een kantoor. De groep die enkel voor de koop van een product of dienst naar het bankfiliaal gaat is zo mogelijk nog kleiner (3% in Nederland).

Forrester wat doen klanten bij hun bankkantoor finno

Bron: Forrester. Klik op afbeelding voor vergroting.  

Mijns inziens moeten laagwaardige transacties zoveel mogelijk met self service automaten mogelijk gemaakt worden en zijn er ongetwijfeld ook laagwaardige transacties die naar het online kanaal gebracht kunnen worden. En voor advies? De adviseur kan toch ook bij jou thuis komen? Kortom het bankfiliaal kan dicht. Of banken moeten de filialen open willen houden vanwege de zichtbaarheid in de markt. Dat is echter wel een heel dure marketinginspanning.

De populairste artikelen op [finno] in 2012

[finno] bestaat bijna 5 jaar. Gestart als hobby en voorgezet als uit de hand gelopen hobby. Dit is het 267e artikel op [finno]. In 2012 zijn alle artikelen bij elkaar ongeveer 76.000 keer bekeken. Dit is de top 5 van de populairste artikelen op [finno] in 2012:

  1. De Bank van Morgen heeft een naam: Knab
  2. The Moneyer laat alle digitale huishoudboekjes achter zich
  3. My Private CFO bewijst dat ook het traditionele private banking kan veranderen
  4. Vergelijking nieuwe ING mobiel bankieren app met apps van ABN AMRO en Rabobank
  5. SNS gaat in één keer live met vier apps voor mobiel bankieren

Vijf populairste artikelen op finno banken verzekeren annual report

Tot de volgende Keek op de Week.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *