Verzekeraars moeten zich opmaken voor een digitale transformatie

Digital Advantage digital leaders outperform pears Capgemini MIT finno

De dynamiek in de verzekeringsbranche is groot. Het snel naderende provisieverbod kan grote gevolgen hebben voor de distributie van verzekeringen. Er vindt een verschuiving plaats van het intermediaire kanaal naar het online kanaal. Ook het streven naar kostenefficiëntie zal het belang van nieuwe kanalen vergroten.

Traditionele business- en verdienmodellen gaan onder invloed van deze ‘krachten’ verschuiven naar nieuwe online business- en verdienmodellen. Deze verschuiving wordt versterkt door hedendaagse technologie en de behoefte van de klant om zelf meer aan het stuur te zitten. Internet- en mobiele technologie maakt het mogelijk om onafhankelijk van plaats en tijd zelf je verzekeringen in te richten.

Digital leidt tot betere financiële prestaties

Het is duidelijk dat, gelet op bovengenoemde factoren, verzekeraars de komende jaren fors moeten inzetten op het toepassen van digitale technologieën: online- en mobiel verzekeren, social media en data-analytics. Maar de belangrijkste reden voor digital is nog niet genoemd. Uit onderzoek van Capgemini Consulting en het vermaarde MIT Center for Digital Business blijkt dat ondernemingen die het meest digitaal volwassen zijn ook beter financieel presteren. Ze genereren meer omzet, zijn winstgevender en hebben een hogere marktwaarde.

Onbenut potentieel

Verzekeraars hebben hoge verwachtingen van digital, maar de cultuur – veelal gericht op wetgeving en risicobeperking – en de interne organisatie beperken de innovatie in de kanalen.  Er ligt een onbenut potentieel om met digitale technologieën de klantervaring  te verbeteren, processen efficiënter in te richten en uiteindelijk de financiële prestaties te verbeteren.

Één van de onbenutte mogelijkheden is mobiel. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat verzekeraars, in tegenstelling tot banken, mobiele technologieën nog te weinig gebruiken voor het promoten en verkopen van producten en voor self service. Het verhaal van Felix Tenniglo, managing director bij InShared, in onderstaande video bevestigt het succes van digital in de verzekeringsbranche. Voor InShared is mobiel de komende jaren leidend.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=iUWknube8Xs]

De digitale transformatie begint nu

Hoe kunnen verzekeraars het potentieel van digital benutten, en om in de termen van het onderzoek te blijven, digirati worden?

Vier bouwstenen dragen bij aan het DNA van een digirati.

  • Het begint met een sterke visie op de toekomst. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 38% van de managers in de verzekeringsbranche een visie heeft die rekening houdt met radicale veranderingen.
  • Daarnaast moet digital governance zorgen voor de juiste investering in en coördinatie van alle digitale initiatieven. Het merendeel van de verzekeraars initieert digitale initiatieven vanuit silo’s en in slechts de helft van de initiatieven zijn verantwoordelijkheden duidelijk gedefinieerd.
  • Een digitale transformatie is pas succesvol met betrokken medewerkers. Het onderzoek leert ons dat bijna de helft van de verzekeraars nog onvoldoende aandacht heeft voor de benodigde culturele veranderingen.
  • Bij de omarming van nieuwe online businessmodellen is samenwerking tussen IT en business essentieel. Bij verzekeraars kan deze samenwerking beduidend beter. De IT-organisatie heeft vaak andere prioriteiten en kan volgens de business vaak niet voorzien in de behoeften van de verzekeraar.

Bent u klaar voor de digitale revolutie?

Ongetwijfeld herkent u de ontwikkelingen in de markt en ziet u als verzekeraar naast de uitdagingen ook vooral het potentieel van deze ontwikkeling. Maar hoe kunt u de ontwikkelingen naar uw hand zetten? Hoe en waar begint u? En waar moet ik in investeren? Voor een digitale transformatie bestaat geen one-size-fits-all aanpak. Wilt u weten hoe u als verzekeraar klaargestoomd wordt voor de digitale revolutie? Neemt u dan vooral contact met ons op. Wij kunnen u helpen met uw agenda van vandaag en die van morgen.

Over de auteur:

Bovenstaand artikel is geschreven door Pascal Spelier. Pascal Spelier is Managing Consultant Market Strategies Financial Services bij Capgemini Consulting.

Download het rapport ‘Digital Advantage, How digital leaders outperform their peers in every industryhier. Op verzoek zijn er gedetailleerde onderzoeksresultaten voor de verzekeringsbranche beschikbaar.

 

0 antwoorden
  1. hansvanrheenen@yahoo.de'
    hans zegt:

    Waarom wil iedere verzekeringsmaatschappij zijn eigenvoordeel nog steeds) halen uit verwarrende slecht vergelijkbare voorwaarden?

    Ook vroeger reden de stoomtreinen ieder op een maatschappij-eigen railsbreedte….vroeger had iedere papierfabriek zijn eigen egoïstische papierformaat….vandaag heeft (nog) niemand oog voor nationaal vergelijkbare verzekeringspolissen met gelijke primaire en voor iedere maatschappij bindende voorwaarden. Tenminste voor de wettelijk verplichte verzekeringen.

    Ook verzekeringssites werken met een “egoïstisch” verdienmodel. Iedere afgesloten verzekering brengt ca. € 100,- premie op en het interesseert deze ondernemers uiteindelijk niet van wie zij die vergoeding krijgen. € 100,- van OHRA of van FBTO of Univé!
    De werkelijk innovatieve verzekerings-ideeën passen niet eens in het zoekschema en worden consumenten dus niet eens aangeboden, zoals premie-retour wanneer er niet geclaimd wordt……

    Wanneer gaan de prijsvergelijkers eindelijk eens overstappen op een modernere generatie van zoeken. Het zoeken naar de matchfactor. Bekend van het partnerzoeken, baan-zoeken of een huis-zoeken. Wanneer de werkelijk belangrijke voorwaarden (met uitleg) door de onbevangen verzekeringswillige individueel aangevinkt kunnen worden, is het eindresultaat de democratische eigen keus van de gebruiker. Pas nú wordt het interessant om op prijs en klantenservice te letten…………
    Pas nu kunnen de aanbieders in actie komen en zichzelf in de etalage zetten, met gratis dit en korting op dat!

    Maar misschien ben ik te creatief voor deze conservatieve branche, die niet van plan schijnt de consument werkelijk klantvriendelijke voordelen aan te bieden.

    Waarom ik toch recht van commentaar denk te hebben: al die pseudo-merken, die doen alsof ze allemaal een ander product aanbieden, kosten aan merkreclame miljoenen, die ik ook op mijn bordje terugvind door een onnodige veel te hoge verzekeringspremie.
    In Berlijn is een verzekeringsmaatschappij opgericht vanuit het klantdenken en de premies zijn 50% lager, dan bij de conculega’s!!! Meer bewijs vind u op friendsure.de en er is ook een engelstalige site

    Ik hoef me niet in de consument te verplaatsen….zoals in de titel werd aangekondigd, ik bèn de consument en verzekeringsmaatschappijen moeten accepteren, dat de moderne klant altijd….altijd van rechts komt!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.