[finno]’s Keek op de Week – 49

header blogartikel_Pascal

De financiële sector heeft meer innovatie-DNA nodig. Deze conclusie staat in een e-paper van IG&H Consulting & Interim. De noodzaak is groter dan ooit in een sector die niet bekend staat om haar innovatiekracht. Ik zou banken en verzekeraars willen adviseren goed naar Apple en Google te kijken. Creëer geen innovatieafdelingen, maar maak iedere medewerker verantwoordelijk voor innovatie.

Ondanks het ontbreken van innovatiekracht in de financiële sector kan ik jullie in deze Keek op de Week toch weer een aantal innovaties presenteren en ander innovatienieuws. Bij het Amerikaanse MetroMile betaal je de verzekeringspremie voor je autoverzekering per kilometer, FBTO heeft afgelopen week de Financial Marketing Award gewonnen met Onderling.nl, vermogende beleggers zijn ook tech-savvy en Square lanceert vandaag een gift card.

Finno Keek op de Week - 49 MetroMile FBTO Square Cisco private banking

Verzekeren per gereden kilometer

Al eerder schreef ik over de ontwikkelingen op het vlak van Pay As You Drive (PAYD) en Pay How You Drive (PHYD). Aan het rijtje van verzekeraars die het PAYD-principe toepassen, kan de Amerikaanse start-up MetroMile toegevoegd worden. De in San Francisco gesitueerde onderneming heeft een verzekering ontwikkeld voor autobestuurders die minder dan 10.000 miles per jaar (ca. 16.000 km) rijden.

Je verzekeringspremie wordt per maand berekend. Je betaalt een paar dollarcenten per kilometer en een klein vast bedrag. Je betaalt overigens nooit meer premie dan de premie die hoort bij 150 miles per dag. Zoals bij andere PAYD- en PHYD-verzekeringen krijg je een slim apparaatje, dat je eenvoudig aansluit op het voertuigmanagementsysteem. Op een persoonlijk online dashboard kan je onder andere de afgelegde kilometers en -routes zien.

MetroMile Pay as you drive autoverzekering car insurance finno

Waarschijnlijk is dit niet de enige autoverzekering waarmee MetroMile komt. Op de website van MetroMile staat namelijk de volgende ambitie: “Setting out to change the auto insurance industry. And we don’t plan to stop there.”

FBTO’s Onderling.nl wint Financial Marketing Award

Afgelopen donderdag ging FBTO de strijd aan met drie andere finalisten voor de Financial Marketing Award. FBTO’s Onderling.nl won het van Seeds.nl, WeHelpen.nl en eyeOpen. Al eerder kon je op [finno] een artikel lezen over Onderling.nl. Laat ik even kort je geheugen opfrissen. Op Onderling.nl kunnen consumenten meediscussiëren of door FBTO voorgedragen schadeclaims tot een uitkering moeten komen of niet.

FBTO Onderling community uitspraken claims Finno

Inmiddels is de online community uitgegroeid naar ruim 1.400 deelnemers en zijn er 82 cases behandeld. De uitspraken van de community over de cases worden gebruikt om de dienstverlening, producten en communicatie van FBTO te verbeteren.

De jury van de Financial Marketing Award zei het volgende over de finalist: “Niet alleen betrekken jullie de klant in de dialoog en de besluitvorming, ook hebben jullie mooie resultaten behaald en wordt er ook echt iets mee gedaan.”

Vermogende klanten vragen om moderne interactie

Op [finno] is al vaker aandacht besteed aan de beperkte innovatie in Private Banking en Wealth Management. Private Banks kunnen echter niet achterblijven in de digitalisering van hun dienstverlening. Vooral jongere, vermogende klanten willen meer interactie met hun Private Bank of Wealth Manager, aldus Cisco. De onderneming, die haar naam dankt aan de stad San Francisco, hield een onderzoek onder 1.200 vermogende beleggers met minimaal USD 500.000.- belegbaar vermogen in de VS, Groot-Brittannië en Duitsland.

Cisco onderzoek private banking wealth management finno 2

De belangrijkste onderzoeksresultaten op een rijtje:

  • 71% van de geïnterviewden gebruikt minimaal één keer maand een computer om de status van beleggingen te bekijken of transacties te doen (36% dagelijks). Respectievelijk 28% en 24% gebruiken daarvoor hun smartphone of tablet.
  • 48% van de vermogende beleggers ziet zichzelf als early adopter van nieuwe technologie of in de early majority als het gaat om nieuwe devices of diensten.
  • 61% van de geïnterviewden onder de 55 jaar wil graag via video chat kunnen communiceren met de adviseur (als aanvulling op persoonlijke gesprekken).
  • Een groot deel van de vermogende beleggers onder de 55 jaar heeft grote interesse in diensten die de volgende elementen bevatten: visual, virtual, social, mobile, blog en webinar.
  • Respectievelijk 57%, 54% en 51% van de vermogende beleggers in de VS, Groot-Brittannië zijn bereid hun beleggingen te verhuizen naar private banks of wealth managers die meer op technologie gebaseerde diensten aanbieden.

Jörgen Ericsson, Vice President en Global Lead van de  Financial Services Practice bij de Cisco Internet Business Solutions Group concludeert in het persbericht:

“The rapid adoption of technology is quickly changing the game for interactions between wealthy investors and their financial advisers. With the right technology-enabled approach, financial advisers can create a significantly improved customer experience resulting in more frequent and higher quality interactions that will boost customer loyalty and that will even attract wealthy investors who currently do not have an adviser.”

Zie ook deze infographic voor de onderzoeksresultaten.

Square lanceert gift cards

Per vandaag lanceert Square gift cards. Je kunt iedereen met een e-mailadres een gift card sturen. De ontvanger kan deze in zijn Square Wallet stoppen, aan Apple’s Passbook toevoegen of gewoon uitprinten (met QR-code).

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=07CFCRYHy6M]

Tot de volgende Keek op de Week.

0 antwoorden
  1. dagboekbankier@twitter.example.com'
    Tony de Bree (@dagboekbankier) zegt:

    Pascal, interessant dit overzicht. Ook opvallend dat je uitsluitend aandacht besteedt aan leveranciers en partijen in en rond de traditionele financiele sector zelf.

    De bekende, traditionele aanbieders. Je voorbeelden zijn variaties op een thema. Ik zie inderdaad zoals je zelf terecht concludeert hier weinig echte innovaties in. Bovendien zijn het vooral “productinnovaties”. Geen innovaties op het gebied van mobile/online customer experience en/of conversaties.

    Tony

    Beantwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      Hoi Tony,

      Ik ben het niet geheel eens met jouw constatering. MetroMile is een start-up, geen gevestigde verzekeraar. Square was een aantal jaar geleden een start-up, ook geen traditionele financiele speler. Square biedt op het vlak van mobile payments echte een andere klantervaring.

      Gr. Pascal

      Beantwoorden
  2. f_hoekman@hotmail.com'
    Ferdy zegt:

    Hoi Pascal,

    Ik ben het niet helemaal met je eens dat financiële instellingen geen eigen innovatie afdeling moeten oprichten maar dat ze het meer bij elke medewerker moeten leggen. Zoals het model van Google of Apple.

    Op dit moment is Apple niet eens zo innovatief, dit constateert Steve Wozniak zelfs. Hij vindt Microsoft op dit moment innovatiever.

    Echter nog belangrijker is het verschil tussen technologie bedrijven en financiële instellingen. Bij Google kunnen de meeste medewerkers zelf programmeren en zijn het in feite innovatie afdelingen op zich. Ze kunnen zelfstandig innoveren. Bij financiële instellingen kunnen medewerkers niet zelfstandig innoveren.

    Ik ben het wel met je eens dat medewerkers de tijd moeten krijgen om te kunnen innoveren, maar hier is wel een drijvende kracht bij nodig die faciliteert en het innovatie proces begeleid.

    Beantwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      Hoi Ferdy,

      Bedankt voor je nuancering. Het was natuurlijk kort door de bocht van mij. Leidt wel tot discussie ;-). Helemaal eens met de tijd die medewerkers moeten krijgen, ook helemaal eens met ‘een drijvende kracht’.

      De vraag is of een innovatieafdeling de drijvende kracht is. De belangrijkste drijvende kracht is mijns inziens leiderschap. Een onderneming moet het juiste leiderschap hebben om innovatie in de genen te krijgen.

      Managers zijn er doorgaans op gericht om risico’s in te perken. Als je meer innovatie wilt hebben in een organisatie, dan moet je ondernemerschap stimuleren en medewerkers toestaan om fouten te maken. Immers, ondernemen is risico’s nemen met het bijbehorende risico dat je er wel eens naast kunt zitten.

      Tot slot denk ik dat medewerkers bij financiele instellingen innovatiever zijn dan je denkt. Je moet ze echter wel stimuleren. Ze bedenken wellicht niet de meest radicale innovaties, maar kunnen met incrementele innovaties ook bijdragen aan een innovatievere bank of verzekeraar.

      Gr. Pascal

      Beantwoorden
      • F_hoekman@hotmail.com'
        Ferdy zegt:

        Voor wat betreft de incrementele innovaties ben ik het met je eens dat dit bij medewerkers zelf moet liggen. Echter om als bedrijf vernieuwend te zijn ga je het met alleen incrementele innovaties niet redden.

        Innovatieve ideeën bedenken dat gaat ook nog lukken. Mijn ervaring leert echter dat er ook mensen nodig zijn die het voortouw nemen en deze ideeën verder ontwikkelen. Dit zijn vooral doeners die doorzetten ook als het tegen zit. Deze doeners moeten ook de vrijheid krijgen om ondernemerschap te tonen en zelf keuzes kunnen maken. Uit dit soort mensen moeten de innovatieve afdelingen bestaan. Ze staan ten dienste van het bedrijf en helpen mensen innoveren.

        Hier gaat het vaak mis denk ik. De mensen op de innovatie afdeling denken dat zij alles moeten doen van idee tot uitvoering. Ze komen dan te ver van het bedrijf te staan. Terwijl je als afdeling het bedrijf moet helpen innoveren.

        Beantwoorden
      • s.debruijn@igh.nl'
        Sylvia de Bruijn zegt:

        Ha Ferdy en Pascal, als één van de auteurs van het e-paper over innovatie, dat Pascal in deze Keek op de Week aanhaalt, wil ik natuurlijk graag reageren op jullie discussie. Echte innovators, zoals Google en Apple, maar ook de voorlopers in onze eigen sector, hebben geen innovatieafdeling nodig. Sterker nog: zij willen dat juist niet, omdat innovatie dan teveel een project wordt, terwijl het vanuit alle medewerkers moet komen. Tot zover dus eens met Pascal…

        Echter, de meeste banken en verzekeraars hebben nog weinig innovatie-dna in de genen, en dat geldt ook voor veel van hun medewerkers. In dat geval kan een innovatieafdeling echt wel helpen, bijvoorbeeld bij strategiebepaling, ideegeneratie en vergroten van de realisatiekracht. Randvoorwaarde is wel dat de innovatieafdeling een duidelijk gedefinieerde rol heeft, met focus maar ook met mandaat. Wij publiceerden daarover in VVP vorige week een artikel (zie //tinyurl.com/bn5syaf).

        En dan nog kan een innovatieafdeling er niet in zijn eentje voor zorgen dat het bedrijf ineens volop innovatie-DNA in de genen krijgt. Dat kost tijd, maar moet ook echt primair vanuit het leiderschap en de mensen zelf komen. Op dat punt ben ik het hartgrondig eens met Pascal!

        Sylvia de Bruijn
        IG&H

        Beantwoorden
  3. luc.schamhart@microsoft.com'
    Luc zegt:

    Hi Pascal, ben het absoluut eens met Ferdy, wat je ziet is dat er een aantal grote financiële instellingen zijn die een “innovatie achtige” omgeving neerzetten, waar technologie een belangrijke rol speelt. Een omgeving om te experimenteren waar met name customer experience achtige journey’s worden nagebootst, zonder meteen Risk & Compliancy een rol te laten spelen, die zijn pas aan zet in een volgende fase. Overigens gebeurt dat vaak in combinatie met een IT partner. De IT industry krijgt op die manier de gelegenheid om te laten zien wat er mogelijk is met de technologie van vandaag en morgen. Tevens kun je in zo’n setting challenges die vanuit de business komen met gezamenlijke brainpower te lijf gaan.

    Beantwoorden
  4. arnout.buschenhenke@gmail.com'
    arnoutbuschenhenke zegt:

    Wat betreft het onderzoek van Cisco. Ondanks dat ik de conclusie met mijn eigen mening deel is het wel jammer dat Cisco zo naar zijn eigen key product voor de komende 10 jaar toepraat. Maar met je eens dat er een verandering in de markt gaande is.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *