Met Microincasso wordt mobiel bestellen en betalen wel heel eenvoudig

Leestijd: 5 minuten

header blogartikel_Pascal

Mobiel bestellen en betalen, kortom m-commerce wil in Nederland nog niet echt doorbreken. De Rabobank startte een jaar geleden een pilot voor mobiel betalen met iDEAL en de ING volgde kort daarna. Maar hoe eenvoudig is bestellen en betalen via je mobiel eigenlijk?

Ik sprak met Jeroen van Glabbeek, CEO van de CM Groep, de Nederlandse onderneming die Microincasso bedacht. Mobiel bestellen en betalen kan volgens Jeroen een stuk eenvoudiger. Geen ingewikkelde procedures, geen e.dentifiers, random readers of TAN-codes meer. Microincasso moet over vijf jaar in 8 Europese landen een veel gebruikte betaalmethode worden.

Microincasso mobiel bestellen en betalen met SMS finno

Hoe werkt Microincasso?

Microincasso is een bestel- en betaalmethode voor aankopen tot € 50,-, de zogeheten micropayments. Ik heb de betaalmethode uitgeprobeerd tijdens Emerce eDay, waar Microincasso aanwezig was met een stand.

Als je Microincasso voor het eerst gebruikt, moet je bij een eerste betaling een registratieprocedure doorlopen. Op de stand kon ik € 1,- doneren aan het Rode Kruis door een SMS met het ‘betaalwoord’ Rodekruis naar 3669 te sturen. Vervolgens kreeg ik per SMS het verzoek om mijn rekeningnummer te SMS-en. Microincasso maakte vervolgens 1 cent over naar mijn rekening met in de omschrijving een code. De registratie kon worden afgerond door deze code naar 3669 te SMS-en.

Vervolgens kan je met één SMS mobiel bestellen en betalen. Voor alle duidelijkheid, betalen met één SMS betekent niet dat de betaling via je telefoonrekening loopt. Het bedrag wordt, zoals de naam Microincasso al zegt, van je rekening geïncasseerd.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pC7-VmaBl9o]

De consument wil eenvoud

Microincasso is een startup van de CM. De onderneming met een omzet van circa € 5o miljoen, exploiteert sinds 1999 een zelf ontwikkeld SMS-netwerk dat verbonden is met alle operators in Nederland en België. Sinds de start van het innovatieve CM is de omzet vrijwel elk jaar verdubbeld. CM biedt onder andere diensten als SMS-authenticatie en SMS mass voting. Ook Park-line maakt gebruik van de SMS-gateway van CM.

Ongeveer anderhalf jaar geleden ontstond het idee voor Microincasso. “We zagen toen dat de e-commerce fors groeide, maar dat m-commerce achterbleef”, licht Jeroen van Glabbeek toe. “Er wordt vooralsnog te weinig besteld en betaald met de mobiele telefoon. De verwachtingen voor m-commerce waren en zijn groot, maar er gebeurde maar weinig in de markt.” Volgens Jeroen is er nog wel het één en ander mis met m-commerce. “De pilot’s van de Rabobank en de ING ten spijt, het blijft moeilijk om via je mobiel te bestellen en te betalen. Mobiel betalen met een e.denitfier, random reader of TAN-code is een hassle.”

Mobiel bestellen en betalen moet volgens Jeroen heel laagdrempelig zijn. “Hoe kunnen we het het allermakkelijkst maken? Geen registratie zoals bij Minitix. Dat weerhoudt mensen. Ook wilden we geen wallet. Een wallet mag vanuit de retailer interessant zijn, maar voor de klant is het dat niet.”

Meer mobile business voor bedrijven

Niet alleen consumenten willen eenvoud. Ook bedrijven zijn op zoek naar een methode om eenvoudig mobiele betalingen te kunnen accepteren. “Bedrijven hebben vaak businessmodellen waarbij het accepteren van betalingen lastig of zeer moeilijk is”, legt Jeroen uit. “Denk bijvoorbeeld aan de Telegraaf, die betaald wil worden voor een digitale krant. Of Essent die op zoek was naar een betaalmethode voor opladen van elektrische auto’s bij haar laadpalen.”

business cases Microincasso mobiel bestellen betalen SMS finno

Essent stimuleert elektrisch rijden, maar wil ook graag betaald worden voor de laadtijd bij een laadpaal. “Ze wisten echter niet goed hoe ze klanten konden laten betalen. De laadpaal uitrusten met een betaalautomaat was te duur.” licht Jeroen toe. “Nu kan je met een SMS je auto voor een aantal uren opladen en wordt het bedrag afgeschreven van je rekening.” De laadpalen worden via het internet aangestuurd. Deze zogeheten machine to machinecommunicatie wordt wel vaker toegepast bij vending machines, zoals bijvoorbeeld automaten voor kranten.

De laadpalen van Essent zijn een goed voorbeeld van een toepassing van Microincasso. Maar er zijn meerder interessante business cases. In Zeeland biedt ZeelandNet wifi aan op het strand, die je eenvoudig met Microincasso kunt betalen. Ben je op reis en wil je op je computer de digitale Telegraaf lezen, dan kan je ook deze met Microincasso betalen. Microincasso richt zich weliswaar op m-commerce, maar ook e-commerce toepassingen zijn mogelijk. Bij Blond Amsterdam kun je online met Microincasso betalen. Ook hier geen gedoe meer met tokens. Inmiddels heeft Microincasso tientallen bedrijven als klant.

Hoe zeker is een Microincasso-betaling?

Zoals gezegd maakt Microincasso gebruik van de incasso-betaalmethode. Een consument heeft het recht om een incasso terug te boeken (storneren). Hoe zeker is een merchant dan van zijn betaling? “Een merchant krijgt altijd zijn betaling. Het risico op stornering ligt bij ons. We houden van de bij ons geregistreerde klanten bij of betalingen eerder gestorneerd zijn en controleren dat bij iedere betaling.” Microincasso incassi zijn vooralsnog nooit groter dan € 50,-, dus het risico op stornering is doorgaans ook niet zo groot.

Dit is nog maar het begin

De genoemde mogelijkheden voor Microincasso zijn legio. “De volgende stap is dat je met Microincasso producten, die je op TV ziet kunt bestellen en betalen zonder naar een website te gaan. Of bijvoorbeeld een product dat je in een magazine ziet”, vertelt Jeroen. “We hebben een hele roadmap aan producten die we nog willen lanceren. Denk daarbij vooral ook aan de manier waarop je betaalt. Nu gaat dat nog via je bankrekening, maar in toekomst bieden we ook de mogelijkheid om met je creditcard of company card te betalen. Binnenkort gaat er ook voor het eerst een bedrijfskantine gebruik maken van Microincasso.

Microincasso maakt gebruik van de incasso-betaalmethode (direct debit). De ontwikkelingen met betrekking tot SEPA en de direct debit-standaard in 8 landen werkt de internationalisatie van Microincasso in de hand. Binnenkort is Microincasso ook beschikbaar in België. Uitbreiding naar andere landen volgt. Jeroen licht zijn ambitie voor de toekomst toe: “We hopen dat Microincasso binnen vijf jaar in 8 Europese landen veel gebruikt wordt. Deels zullen bedrijven rechtstreeks zaken met ons doen, soms via payment service providers (PSP). We zijn met veel PSP’s in gesprek en verwachten binnenkort een samenwerking met een aantal van hen.”

Het moge duidelijk zijn. Jeroen van Glabbeek is ambitieus. Uit zijn LinkedIn-profiel blijkt die ambitie ook: “Het is mijn taak om er voor te zorgen dat CM in de lijst van Deloitte’s Technology Fast50 blijft staan.” Nu staat CM nog op positie 27, maar wellicht zorgt Microincasso het komend jaar voor een forse stijging.

0 antwoorden
  1. hans.boerwinkel@gmail.com'
    Hans Boerwinkel zegt:

    Het concept ziet er veelbelovend uit en zal zeker een eigen markt kennen. Het geheel lijkt overigens heel veel op ontwikkelingen in derdewereldlanden. De mensen daar beschikken vaak niet over eigen rekeningen, reden waarom er een eigen betaalstroom via telco’s is ontstaan.
    Ik zie niet zo snel het concept breed geadopteerd worden door de retailers, zeker niet wanneer die online actief zijn. Dan is juist behoefte aan één betaalwijze, ongeacht het kanaal. Op termijn zullen klanten één wallet hebben. Of een klant nu aan de kassa staat bij de plaatselijke Appie of online bestelt, hij rekent af op dezelfde manier.
    Terug naar Microincasso. De internationalisatie zal hard nodig zijn. Uiteindelijk gaat het om massa/volume. Dan is SEPA een mooie gelegenheid. Uitdaging is wel om de Duitsers, Belgen en andere Europeanen aan de incasso te krijgen. In Nederland is dat algemeen geaccepteerd, maar bij de buren ligt dat wat anders. Ben benieuwd.

    Beantwoorden
  2. hans.boerwinkel@gmail.com'
    Hans Boerwinkel zegt:

    Nog in aanvulling op de bovenstaande reactie: kijk ook op Emerce “Adyen rolt mobiel betaalsysteem uit naar fysieke retail” http://goo.gl/cx9q5
    Citaat “Er is enorme potentie op lange termijn bij grote bedrijven. Alle retailers uiten de behoefte om betalingen in hun winkels anders te kunnen afhandelen. Daar komt bij dat multichannel retailing hard groeit. Dan moet je een betaaloplossing kunnen bieden die in die veranderende behoefte kan voorzien. Betalen in winkels en webshops was tot nu een gescheiden traject. Die laten we nu overlappen.”

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Hans Boerwinkel Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.