[finno]’s Keek op de Week – 48

header blogartikel_Pascal

Vandaag deel twee van [finno]’s Keek op de Week. Wat is mij deze week zoal opgevallen in de wereld van innovaties in de financiële sector? Deze week aandacht voor Visa’s V.me, de 8.500 iPads van Barclays, de miljoenste Rabobank Mobielbankierder en de Spaanse BBVA die iets met Foursquare gaat doen.

Finno's keek op de week 48 Barclays Visa BBVA Rabobank

Banken scharen zich achter Visa’s V.me

Ongeveer een jaar geleden lanceerde Visa V.me, een platform dat fungeert als digitale portemonnee en een click-to-buy-concept voor online betalingen. Met V.me doet Visa mee in de ‘oorlog’ van virtuele portemonnees. Jennifer Schulz, Visa’s global head e-commerce, voorspelt dat er uiteindelijk maar een paar mobile wallet providers overblijven. Ze verwacht dat daar wel een paar creditcardmaatschappijen bij zitten, al is het maar vanwege de sterke, vertrouwde merken en hun kennis van betalingen. Visa wedt daarbij op meerdere paarden, want naast investeringen in haar eigen platform, is ze ook aandeelhouder in Square.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=rs8M1IC-H_U]

Deze week werd bekend dat drie grote banken zich achter Visa’s V.me scharen: Bank of America, RBS/Natwest en BBVA Compass. Eerder deze maand maakte Visa al een partnership bekend met ruim 50 andere banken en ruim 20 webwinkels. Persoonlijk vind ik de click-to-buy mogelijkheid interessant. Het doet mij een beetje denken aan Apple’s 1-Click, waarmee je eenvoudig in de online Apple Store producten kunt kopen.  Online betalen met een creditcard vind ik over het algemeen omslachtig. Hopelijk brengt V.me daar verandering in.

BBVA versterkt de klantrelatie met Foursquare

Het Spaanse BBVA gaat haar klanten stimuleren om met Foursquare bij een bankkantoor in te checken. Klanten kunnen dan vervolgens hun ervaringen over het kantoor delen met BBVA en de BBVA kan na het inchecken haar klanten aanbiedingen doen. Daarnaast verdient een klant met inchecken ook punten voor de BBVA Game, een innovatief customer loyalty initiatief, waarmee BBVA de relatie met de klant wil verbeteren.

De BBVA Game is een microsite. Op deze microsite moeten klanten zes uitdagingen aangaan, die bestaan uit verschillende mijlpalen. Bij behaalde mijlpalen krijgt de klant medailles en punten, die ingeruild kunnen worden voor prijzen. Ook kan je met de verdiende punten deelnemen aan prijstrekkingen voor iPads, reizen naar de VS, etcetera.

Ik ben benieuwd of deze vorm van gamification tot meer kantoorbezoek leidt. En nog veel belangrijker, of de klant voor zogeheten hoogwaardige transacties (advies en aankoop van producten) naar het kantoor komt. Volgens Forrester komt slechts een kwart van de Spaanse bankbezoekers voor advies naar zijn kantoor. In Nederland is dat maar 13%. De meeste mensen komen voor laagwaardige transacties. In Nederland komt 36% van de klanten nooit op een kantoor. Misschien ook maar eens een spel beginnen?

Miljoen Rabo Mobielbankierders

Rabobank Flevoland mocht deze week de 1 miljoenste gebruiker van Rabo Mobielbankieren verwelkomen. Momenteel gebeurt 55% van de bankiersessies via de Rabo Bankieren App of de mobiele website. Twee derde van de gebruikers doet dit via een smartphone, een derde via een tablet. Wat opvalt is dat mobiel bankieren met name thuis wordt gebruikt, maar ook op het werk, op school, onderweg en tijdens het winkelen. Verwacht wordt dat de groei van het aantal Mobielbankierders zal verdubbelen in 2013.

1 miljoen Rabobank klanten bankieren mobiel finno

In 2013 komt de Rabobank met een speciale app voor beleggers. Daarnaast wordt de Rabo Bankieren App uitgebreid met nieuwe functionaliteiten, zoals inzicht in uw creditcard transacties, lokaal nieuws en contactinformatie van de eigen bank. De Rabo kondigt ook nog aan dat klanten binnenkort ook de app voor Windows Phone 8 kunnen downloaden.

Barclays bestelt 8.500 iPads

Barclays bestelt circa 8.500 iPads voor haar personeel in haar kantoren. Voor zover bekend, is dit de grootste bestelling voor iPads door een bedrijf ooit. Apple’s iPad won het van andere tabletproducenten, dankzij de positieve feedback van zowel medewerkers als klanten.

ipad Barclays finno

De bestelling is het vervolg op een een pilot in 2011, waaraan senior medewerkers deelnamen. Er werden destijds smartphones en tablets van verschillende merken uitgereikt, maar blijkbaar maakte de iPad 2 de meeste indruk. “The camera on the iPad 2 is better than most scanners. It can upload the file directly to the internal cloud. You can secure it and tag it and off it goes. Why have paper and a scanner?”, zei Shaygan Kheradpir, COO Retail bij Barcls retail chief operating officer, op de site Computing.

De client facing medewerkers in de kantoren gaan de iPad gebruiken. De iPad wordt onder andere uitgerust met de app ‘Mortgage Brain’, waarmee klanten informatie over hypotheken geboden kan worden. Kheradpir verwacht dat de introductie van de iPad leidt tot betere communicatie met klanten.”As a consumer, when you go to a bank and you have a meeting with someone you end up talking to the back of their monitor. Wouldn’t it be nice to talk to someone just holding a tablet?”, zei hij begin dit jaar op de site Computing.

Barclays heeft weinig losgelaten over de aanschaf van de 8.500 iPads. In een verklaring zeiden zij slechts: “We are always looking for new ways to improve the service we deliver to our customers and the integration of technology, both in-branch and online, is one of the ways in which we can do this. We needed a solution to assist our branch colleagues to interact with customers, improving the customer experience, so we investigated a number of different tablet options, whilst also listening to colleague and customer feedback, and in this instance, we concluded that iPads were the best solution for their specific needs. We are now starting to roll these out across Barclays branches in the UK.”

Tot de volgende Keek op de Week.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.