VerzekeringVeilen.nl zet verzekeringsmarkt op z’n kop

verzekeringveilen-veilen-verzekeringen-verzekeraars-finno.png

Verzekeringen, en dan vooral de schadeverzekeringen, zijn commodities geworden. Door het gebrek aan onderscheidende verzekeringen en verzekeraars gaan consumenten op internet op zoek naar de goedkoopste verzekeringen. Internetsites als Independer en Verzekeringssite plukken de vruchten van de prijsbewuste consument.

Sinds kort kunnen consumenten ook terecht bij VerzekeringVeilen.nl, zoals ze zelf zeggen: dé marktplaats voor verzekeringen. Bij VerzekeringVeilen gaan de verzekeringen onder de hamer. De veilingmeester verkoopt de verzekeringen niet aan de hoogste bieder, maar de verzekeraars kunnen met een laagste bod bieden op een verzekeringsvraag van de consument. Vraag en aanbod komen samen tegen de laagste prijs. [finno] stelde ‘veilingmeester’ Dick Boersema een aantal vragen.

Consumenten laten geld liggen

Volgens de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) laten consumenten geld liggen. Consumenten kunnen  honderden euro’s per jaar besparen op financiële producten zoals verzekeringen, spaarrekeningen en hypotheken door rond te shoppen.

Ongeveer gelijktijdig met het verschijnen van het advies van de NMa, waar financiële adviseurs overigens niet blij mee waren, werd vanuit Groningen VerzekeringVeilen.nl gelanceerd. VerzekeringVeilen.nl is een platform waarop consumenten gratis hun verzekeringen ‘in de etalage’ kunnen zetten. Het keert vraag en aanbod om. Waar de NMa dus de consument tot meer actie aanspoort, zet dit nieuwe platform juist de verzekeraars aan het werk.

verzekeringveilen-matchen-vraag-en-aanbod-verzekeringen-finno.png

VerzekeringVeilen matcht vraag en aanbod

De nieuwe methode is even simpel als doeltreffend: de consument plaatst anoniem en vrijblijvend zijn lopende reis-, inboedel-, opstal- of autoverzekering op de website. VerzekeringVeilen.nl legt deze automatisch bij andere verzekeringsmaatschappijen neer en die maatschappijen matchen of verbeteren de betreffende verzekering tegen een betere prijs. De consument wijst de aanbieding af of aanvaardt deze.

verzekeringveilen-verzekeraars-bieden-op-verzekeringen-finno.png

VerzekeringVeilen.nl is een initiatief van de Staal Boersema Adviesgroep. “Het idee is simpel. Als consumenten gemakkelijk de juiste verzekering vinden en verzekeraars gemakkelijk de juiste consument, wordt verzekeren goedkoper, gemakkelijker, zorgelozer en misschien zelfs een beetje leuker”, legt Dick Boersema uit.

“VerzekeringVeilen.nl vindt dat niet de consument eindeloos moet zoeken, shoppen en vergelijken, maar dat de verzekeraar dat moet doen”, vervolgt Dick. “Zo creëer je een efficiëntere markt en dat bespaart een hoop geld zowel voor de verzekeraar als voor de consument.”

Verzekeringveilen biedt zowel voordelen aan de consument als aan de verzekeraar. “Voor de consument moet Verzekeringveilen staan voor gemak, maatwerk, rust en de beste verzekering voor de beste prijs”, licht Dick toe. “Voor de verzekeraar betekent het transparantie in uitgaven en opbrengsten. Hoe kun je €15 per klik in AdWords uitgeven of €175 per sale als je pas weet wat je gekocht hebt… als je het al betaald hebt?”

Verzekeringsmarkt op z’n kop

Ik vroeg Dick hoe innovatief VerzekeringsVeilen is. “Veilingen zijn van alle tijden, dus daar is niets nieuws aan. Een veiling in deze opzet voor deze sector is dat echter wel. VerzekeringVeilen.nl is een platform waar unieke verzekeringen worden geveild. Om die reden zien we ons zelf eerder als een soort Christie’s of Sotheby’s dan als de visafslag of andere bulkveiling”, antwoord Dick. “Zeker in een markt waar de totstandkoming van prijzen (premies) voor de consument als compleet intransparant wordt ervaren, geeft het omdraaien van vraag en aanbod een geweldige dynamiek.”

Premies verder onder druk?

Voor de consument is VerzekeringVeilen.nl een gratis dienst. “En dat blijft het ook”, benadrukt Dick. Wordt een aanbieding van een verzekeraar door de consument geaccepteerd, dan ontvangen de initiatiefnemers een vergoeding.

Wat vinden de verzekeraars van het initiatief? Premies staan al onder druk en komen nu nog meer onder druk te staan.  “Verzekeraars snappen dat prijzen uitsluitend gebaseerd op risico niet meer van deze tijd zijn. Wanneer je naast risicoprofiel ook het commercieel- of rendementsprofiel meeneemt, maak je als verzekeraar altijd de slimmere keuzes. Juist in een markt, die wat betreft acquisitiekosten per klant geen gelijke kent”, aldus Dick. “VerzekeringVeilen.nl is het enige platform dat verzekeringsmaatschappijen in staat stelt te acquireren op zowel risico- als commercieel profiel. De vele verzoeken voor informatie en afspraken met verzekeraars bevestigen dat.”

Nieuw businessmodel voor de toekomst

Dick Boersema introduceert met VerzekeringVeilen.nl een nieuw business model voor de financiële sector. Eén die goed is voor zowel consument als aanbieder.

VerzekeringVeilen.nl is een open platform. Op dit moment worden er actief aanbiedingen gedaan namens onder meer AEGON, Allianz, ASR, Avero Achmea, Delta Lloyd, FBTO, Generali, Nationale Nederlanden en Reaal. Het platform wordt de komende maanden ook geschikt gemaakt voor zorgverzekeringen. Is het veilen van verzekeringen en wellicht ook andere financiële producten het nieuwe online business model van de toekomst? Het zal mij benieuwen.

0 antwoorden
  1. ane@duijff.nl'
    Ane Duijff zegt:

    1. Waarom zou dit goedkoper zijn dan via Vergelijkingssite? Nu krijgt de verzekeraar automatisch produktie, dan moet ‘ie er aktief op uit. Dat kost geld, en daar betaalt hij de TP al voor …
    2. Site is van StaalBoersema Adviesgroep, gewoon een TP, die ook moet verdienen, dus:
    3x raden wie de laagste offerte heeft nadat er een stel offertes op staan?

    Beantwoorden
  2. hans.boerwinkel@gmail.com'
    Hans Boerwinkel zegt:

    Het verschil met acties die door Eigen Huis en de Consumentenbond worden gehouden voor goedkopere energiecontracten is dat die alleen werken als er voldoende aanbod is van de kant van de consumenten en het voor de verzekeraars uit oogpunt van concurrentie een substantiële groep klanten te verwerven. Dat is hier niet het geval. Verzekeraars die al een relatief groot marktaandeel hebben, hebben er geen belang bij een lager bod uit te brengen; ze kunnen immers eenzelfde klant tegen een hogere premie verwerven.
    Dit werkt alleen als een marktpartij marktaandeel wil verwerven. Ik laat ‘klantbelang’ gemakshalve buiten beschouwing 😉

    Beantwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      Hoi Hans, de acties van Eigen Huis en de Consumentenbond vallen onder ‘group buying’, een zo groot mogelijke groep van potentiële klanten verzamelen en bij de leverancier een goede deal afdwingen. Bij VerzekeringVeilen doet de verzekeraar een aanbod aan een individu. Een verzekeraar die lage premies hanteert kan bieden op een vraag van een consument die een verzekering heeft met een relatief hogere premie.

      Beantwoorden
      • hans.boerwinkel@gmail.com'
        Hans Boerwinkel zegt:

        Pascal, dat probeer ik ook te zeggen en dat is ook precies wat de zwakke plek is in het concept van Verzekeringveilen.nl. Er is namelijk geen macht van de afnemer. En als die ontbreekt, dan is er ook geen incentive om een lagere prijs te bieden.

        Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.