Rabobank verrijkt zijn internet bankieren met ‘widgets’

Leestijd: 3 minuten

De Rabobank vernieuwt binnenkort haar internet bankieren. In navolging van ABN AMRO, ING en SNS Bank voegt ook de Rabobank een digitaal huishoudboekje toe. De Rabobank komt daarmee op gelijke voet met haar concurrenten.

De Rabobank brengt het nieuws met de kop ‘Widgets in internet bankieren’. De letterlijke vertaling van een widget is ‘dingetje’. De hier bedoelde vertaling is uiteraard ‘mini-applicatie’. En dat is wat de Rabobank toevoegt aan de startpagina van internet bankieren; mini-applicaties die de klant meer grip geeft op zijn of haar financiën. Hoe vernieuwend is het eigenlijk?

Grip op financiën

De Rabobank wil internet bankieren nog persoonlijker maken. Met behulp van widgets kan je zelf aangeven aan welk inzicht in je financiële huishouding je behoefte hebt. Je kunt deze widgets kosteloos toevoegen aan je startpagina van internet bankieren, waardoor je na het inloggen in één oogopslag ziet hoe jouw financiële huishouding ervoor staat. Onderstaande demo geeft een goede indruk van de nieuwe mogelijkheden.

Maak je eigen dashboard

Binnen het vernieuwde Rabobank internet bankieren kan je kiezen uit 16 widgets, waarvan er steeds 4 naast elkaar worden weergegeven. Sommige van deze widgets kan je zelf aanpassen. Laat ik een aantal voorbeelden van widgets noemen:

  • Inkomsten & uitgaven: deze widget laat je snel zien hoe je er qua totale inkomsten en -uitgaven voor staat. Je inkomsten en uitgaven worden automatisch gecatalogiseerd. Ook kan je mutaties zelf nog een bepaalde categorie meegeven. Dit is vergelijkbaar aan de Personal Financial Management-tools (PFM) van de andere banken. Je kan ook een aparte widget toevoegen die je een gedetailleerd inzicht geeft in je uitgaven of zelf een widget maken die je inzicht in een bepaalde uitgave toont
  • Budgetten: deze widget geeft je inzicht in budgetposten. Je kan aangeven wat het maximale bedrag is dat je wilt uitgeven aan een bepaalde categorie. Je kan meteen zien of je meer uitgeeft dan je van plan was. Onduidelijk is of je een alert krijgt bij een overschrijding, bijvoorbeeld via e-mail of een push notification op je mobiel (idee?)
  • Mijn spaarpot: deze widget bied je de mogelijkheid om je spaarrekening op te delen in spaarpotten. Voor ieder doel kan je een spaarpot aanmaken en zie je in één oogopslag hoe je spaardoel vordert. MoneYou lanceerde eind 2010 al Doelsparen en voegde daar begin 2011 een sociale component aan toe; het kunnen delen van je spaardoelen via social media. Wellicht kan de ‘bank met ideeën’ het delen van spaardoelen via social media op een later moment ook toevoegen.

Zie hier voor een demo over de widgets.

Vernieuwend? 

Is de uitbreiding van het internet bankieren met widgets vernieuwend? Ja, wel in de uitvoering. Het gebruiken van widgets appelleert toch een beetje aan de ‘verappetisering’ van desktops (denk aan Apps voor de Mac en Google Chrome apps) en smartphones (denk aan de iPhone en Androidtoestellen).

Nee, niet in de geboden functionaliteit. De functionaliteit is vergelijkbaar aan die van de andere banken. Dat is ook niet vreemd, omdat zowel ABN AMRO als SNS Bank gebruik maken van dezelfde leverancier: Figlo. Het Nederlandse Figlo zit onder de motorkap van alle genoemde banken. Ook de nieuwe bank Knab gebruikt Figlo voor het geven van inzicht in de financiële huishouding van de klant. Knab gebruikt echter meer mogelijkheden van het Figlo platform.

Knab, maar ook het nieuwe The Moneyer, gaan veel verder in hun benadering van digitale huishoudboekjes. Beiden focussen zich niet alleen op inzicht, maar ook op financiële planning. De toekomst van PFM ligt wat mij betreft ook niet zozeer in het geven van inzicht in het verleden, maar vooral in het geven van inzicht in de financiële toekomst. Als klant wil je weten welke gevolgen bepaalde scenario’s hebben voor jouw financiële toekomst. Wat moet ik doen om eerder met pensioen te kunnen? Hoe ziet mijn financiële situatie eruit als ik ga scheiden of als mijn vrouw stopt met werken? Kan ik een groter huis kopen?

Het is jammer dat de Rabobank, als laatste toetreder op het vlak van PFM, niet meteen een sprong voorwaarts heeft gemaakt en nu slechts op gelijke voet staat met de andere grootbanken. Het zijn Knab en The Moneyer die momenteel de toon zetten.

2 antwoorden
  1. rolandthijssen@hotmail.com'
    Roland zegt:

    Mooie stap voorwaarts vind ik! Het gebruik van widgets op deze manier biedt al een goede mogelijkheid het internetbankierdomein tot een bepaald niveau te personaliseren. De vraag is of het de bank (wel of niet icm Figlo) straks ook lukt om dusdanig waardevolle widgets te creeeren dat klanten bereid zijn ook voor een widget te betalen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Laat een antwoord achter aan Roland Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.