eyeOpen lanceert binnenkort online hypotheekadvies

Op 31 december om 12 uur ‘s-avonds knallen de kurken. We laten dan 2012 achter ons en gaan met goede voornemens 2013 in. Ook de hypotheekadviseurs hebben goede voornemens. Onder druk van de financiële autoriteiten hebben ze besloten de consument echt onafhankelijk advies te geven.

Ze krijgen daarbij concurrentie van eyeOpen, die zich tot op heden al positioneert als ‘de enige in Nederland waar je 100% onafhankelijk kunt vergelijken uit het totale marktaanbod’eyeOpen gaat zich begin volgend jaar ook richten op online hypotheek advies. “We zetten een belangrijke stap richting een fundamenteel andere benadering van hypotheekadvies”, valt te lezen in een persbericht. Hoe fundamenteel anders gaat het hypotheekadvies worden? Zit de consument wel op online advies te wachten?

Het provisieverbod op complexe producten

Vanaf 1 januari 2013 zal een provisieverbod gaan gelden voor complexe financiële producten. Een complex financieel product is vaak een combinatie van soorten producten (bijvoorbeeld een combinatie van lenen en beleggen. Als de waarde van zeker één van deze producten afhangt van de ontwikkelingen in de markt is het complex (kijk voor een overzicht van complexe producten hier).

Ook een hypotheek is een complex product. In het verleden ontving een financieel adviseur een provisie van de aanbieder van het financiële product, bijvoorbeeld de verzekeraar of de bank. Vanaf 2013 betaalt de consument voor het advies dat hij van een financieel adviseur krijgt.

De consument wil niet betalen voor face-to-face advies

In mei van dit jaar hield Intomart Gfk een onderzoek onder 500 hypotheekbezitters en toekomstige sluiters. De resultaten werden gepresenteerd op een congres van de Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH). Uit het onderzoek blijkt – zonder te vertellen dat het advies geld kost – dat de meerderheid van de consumenten kiest voor face-to-face advisering. Vooral consumenten die laag- of middelopgeleid zijn hebben een duidelijke voorkeur voor face-to-face advies. De eerste indruk van consumenten van het zogeheten execution only (opdracht enkel uitvoeren, geen advies) en 100% digitaal is overwegend negatief. Niet veel consumenten zijn hier enthousiast over.

Als de consumenten verteld wordt dat ze voor het advies moeten betalen, dan verandert de keuze radicaal. Bijna de helft van de consumenten maakt dan een andere keuze. De groep consumenten die dan genoegen neemt met execution only stijgt van 11% naar 28%.

Verder blijken consumenten overall de tarieven voor hypotheekadvies & bemiddeling vaak als (te) hoog te kwalificeren. Door de focus op kosten ontstaat er vanaf volgend jaar het risico op een vlucht naar goedkope vormen van hypotheekadvies. Het is een risico voor de hypotheekadviseur (verlies van werk), maar ook voor de consument. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat vooral de lager opgeleiden, maar ook de hoger opgeleiden over te weinig hypotheekkennis beschikken om ‘zichzelf te adviseren’. Bij execution only moet de consument een kennistoets maken. De gemiddelde consument heeft volgens het onderzoek maar 9 van de 15 vragen goed en daarmee ruim 35% van de vragen fout.

Bedreiging voor de hypotheekadviseur, kans voor eyeOpen

Als we het onderzoek van Intomart Gfk moeten geloven, dan gaat menig consument in de toekomst voor execution only of 100% digitaal advies. eyeOpen zou met zijn Online Hypotheekadvies dus wel eens een succesnummer kunnen hebben.

Met Online Hypotheek advies van eyeOpen krijg je zittend in je luie stoel in 20 minuten tijd een volwaardig hypotheekadvies en ook nog eens tegen de laatste prijs. “We leveren 100% digitaal advies, als eerste ter wereld”, licht Diederick van Thiel, Cool Executive Officer bij eyeOpen, toe. “En het is ook nog het goedkoopste advies in Nederland, omdat het digitaal is.”

eyeOpen gaat ook als enige alle merken en producten in de Nederlandse markt voor de consument doorrekenen, dus ook buitenlandse merken die op de Nederlandse markt mogen en willen verkopen. Ze rekenen daarbij zowel executoir only als adviesmerken door.

“Onze stelling is dat er door de ontwikkelingen in de techniek en het gebruiksgemak van internet, hele andere vormen van hypotheekadvies mogelijk zijn. Mensen zijn door alle turbulentie in de media erg onzeker, maar hoeven niet per se meer aan tafel met een traditionele adviseur voor een goed passend advies”, vervolgt Diederick. “Ons Online Hypotheekadvies aan de klant is gebaseerd op de kennis van vele hypotheekexperts, klantervaringen en getoetst ten opzichte van alle beschikbare hypotheken kennis, regelgeving, producten en productvoorwaarden in de markt. De collectieve kennis van honderden adviseurs zit in onze adviesalgoritmes.”

Nu nog beta, straks werkelijkheid

Gedurende een week tijd konden genodigden het Online Hypotheekadvies uitproberen in eyeLab en feedback geven. “eyeLab is een persoonlijke wens van me. Tijdens mijn bezoeken aan bedrijven in Sillicon Valley ben ik enthousiast geraakt over deze consumentgedreven laboratory manier van product- & dienstontwikkeling”, vertelt Diederick. “De eyeLab zal de komende jaren ons baken van innovatie zijn. Hierin stellen wij nieuwe vormen van dienstverlening in beta open aan onze klanten. Op deze manier ontwikkelen wij samen met de markt de vorm van digitale advisering die zij zelf wil. Naast de markt zal ook ons eyePannel van 3.500 consumenten de komende jaren betrokken worden bij onze product- & marktontwikkeling.”

eyeOpen heeft het Online Hypotheekadvies ook getest met verschillende stakeholders. Welke banken en verzekeraars tot de stakeholders behoren wilde hij nog niet zeggen.

Alle feedback wordt gebruikt om uiteindelijk begin 2013 de definitieve versie van Online Hypotheekadvies te lanceren.

Hooggespannen verwachtingen

Niet alleen het eerder genoemde onderzoek van Intomart Gfk toont het potentieel van online hypotheekadvies aan. Diederick schermt ook nog met onderzoek van Professor van Raaij (UvT). Hij concludeert dat in 2013 ongeveer 43% van de markt verschuift naar geheel of gedeeltelijk digitaal advies (en nog eens 24% naar execution only). “Het is 100% onafhankelijk, rekent alles in de markt voor je door, extreem veel sneller en ook nog eens vele malen goedkoper dan traditioneel advies”, benadrukt Diederick nogmaals. Deze argumenten maken dat Diederick hooggespannen verwachtingen heeft van het Online Hypotheekadvies.

Megaklapper of blindganger

Of de eyeOpen Online Hypotheekadvies de hypotheekmarkt fundamenteel gaat veranderen is afhankelijk van de consument. De consument wil zoals blijkt uit onderzoek vooral face-to-face advies, maar de tarifering van advies drijft de consument waarschijnlijk naar goedkopere (online) alternatieven. Het is in eerste instantie een negatieve prikkel die de consument naar online advies beweegt. Hopelijk zal de kwaliteit en de eenvoud van het online advies uiteindelijk de positieve prikkel zijn voor consumenten.

Na eyeOpen zullen ongetwijfeld ook banken en verzekeraars volgen met vormen van online advies. Doordat hypotheekproducten steeds minder complex worden – wellicht blijft in de toekomst de annuïtaire hypotheek als enige hypotheekvorm over – zal online hypotheekadvies steeds eenvoudiger worden. Mijns inziens zullen financiële dienstverleners die het advies integreren met financial planning de winnaars worden. Ben benieuwd wat eyeOpen op dat vlak gaat doen.

Rest ons nu te wachten tot begin 2013. Pas dan zullen we weten of eyeOpen een megaklapper in handen heeft of een blindganger. Ik wens ze in ieder geval een knallend succes.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *