Nederlanders die mobiel bankieren staan minder rood en sparen meer

 

Volgens de ING bankiert 35% van de Nederlanders mobiel. De ING ziet ook dat haar klanten de mobiel bankieren app waarderen. Het is natuurlijk ook heel handig dat je overal je saldo, bij- en afschrijvingen kunt raadplegen en geld kunt overmaken. Maar het gebruik van de app heeft ook nog een heel plezierige bijwerking. Nederlanders die mobiel bankieren staan minder rood en sparen meer.

In dit artikel nog meer wetenswaardigheden rondom mobiel bankieren en aandacht voor een nieuwe feature van de app: zakelijk mobiel bankieren.

Grip op geldzaken

De ING gaf opdracht tot een online onderzoek, waaraan 815 Nederlanders deelnamen. Volgens het onderzoek heeft 75% van de Nederlanders die mobiel bankieren meer controle over zijn of haar geldzaken. De ING noemt het opvallend dat 28% van de Nederlandse app-gebruikers aangeeft ook minder vaak rood te staan. En één op de vijf Nederlanders geeft aan zelfs meer te gaan sparen. Is dit verrassend? Als je er even over nadenkt, niet.

Een paar jaar geleden raadpleegde je je saldo via internet bankieren of de geldautomaat misschien één keer per week. Met het bijbehorende risico dat je tussentijds door automatische afschrijvingen of aan het eind van de maand rood stond. Met mobiel bankieren heb je altijd en overal zicht op je geld. Volgens de ING maakt de Nederlander 3,5 keer per week gebruik van de mobiel bankieren app van zijn of haar bank. Kortom je ziet sneller dat je rood staat en kunt dit (waarschijnlijk) aanvullen vanuit je spaarrekening. Andersom gebeurt natuurlijk hetzelfde. Je ziet dat je een hoog banksaldo hebt, dus maak je (tijdelijk) wat over naar je spaarrekening.

Verrassend of niet. Het is toch een belangrijke constatering dat de consument die mobiel bankiert meer grip op zijn geld heeft. Wellicht moeten banken pro-actief met verschillende alerts roodstand voorkomen en sparen aanmoedigen. Dan maak je het de consument nog makkelijker.

Nog meer statistieken

Het persbericht van de ING bevat nog meer interessante wetenswaardigheden. Wist je bevoorbeeld dat…

  • de mobiel bankieren app van de ING sinds de introductie in november 2011 al zo’n 1,2 miljoen keer is gedownload
  • meer dan een derde van de gebruikers zegt nauwelijks meer aan internet bankieren te doen
  • van de app-gebruikers 77% aanzienlijk minder vaak inlogt op Mijn ING (internet bankieren)
  • het vooral de ‘jongeren’ (16 t/m 39 jaar) zijn die mobiel hun bankzaken regelen, en slechts een klein deel van de zestig plussers mobiel bankiert
  • de helft van de Nederlanders saldo raadplegen het belangrijkste voordeel vinden van mobiel bankieren
  • een kwart van de Nederlanders de mogelijkheid om altijd geld over te kunnen maken het belangrijkst vindt
  • 80% van de jongeren met een mobiel bankieren app concludeert dat mobiel bankieren de betaalmethode voor de toekomst is?

De ING heeft van alle onderzoeksresultaten een mooie infographic gemaakt.

Klik op afbeelding voor vergroting.

ING maakt ondernemers blij

In navolging van ABN AMRO en de Rabobank kan ook de zakelijke klant van ING mobiel bankieren. Als je toegang hebt tot Mijn ING Zakelijk dan kun je de app gebruiken. De bevoegdheden die daar gelden, gelden ook in de mobiel bankieren app. Als je alleen gemachtigd bent op een zakelijke rekening en geen betalingsbevoegdheid hebt, dan kan je de app niet gebruiken.

De vernieuwde app is gratis te downloaden voor iPhone en iPad in de iTunes Store en voor Androidtoestellen in de Google Play.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *