My Private CFO bewijst dat ook het traditionele private banking kan veranderen

UPDATE: My Private CFO bestaat inmiddels niet meer

my-private-cfo-online-portal-private-banking-finno-2.png

Er zullen veel traditionele private banks zijn die denken dat hun business altijd hetzelfde blijft, namelijk vermogende klanten adviseren in mooie stijlkamers. Online dienstverlening? Nee, dat is meer iets voor het gewone volk.

My Private CFO, een betrekkelijk nieuwe onderneming in de Nederlandse financiële sector, bewijst dat het anders kan. De onderneming, die zich richt op vermogende klanten, weet een persoonlijke dienstverlening te combineren met een online portal, die de klant inzicht geeft in zijn financiële situatie. Ik sprak met David Versteeg, één van de oprichters van My Private CFO.

Onvrede met de private banking-sector

Begin 2011 startten zes mensen met een achtergrond in Private Banking de nieuwe onderneming My Private CFO. Zoals ze het zelf verwoorden op hun website, voelden ze in elke vezel dat de ondernemer en bestuurder beter bediend moet worden in zijn privéleven. “Het concept My Private CFO is ontstaan uit onvrede met de private banking-sector”, legt David Versteeg, de Chief Operations & Financial Officer, uit. “Wij vonden de dienstverlening te beperkt. Te veel op beleggingen gericht en te veel gebaseerd op het eigen businessmodel (red.: lees bank).”

Het idee voor My Private CFO bestond al langer. Het bleek voor de initiatiefnemers niet mogelijk om zo’n revolutionair concept binnen een bestaande organisatie te realiseren. De droom bleef en werd uiteindelijk toch werkelijkheid.

Onafhankelijk en in het belang van de klant

My Private CFO heeft als greenfield-onderneming veel vrijheid. “We zijn echt onafhankelijk en handelen enkel en alleen in het belang van de klant” licht David toe. Met handelen doelt David niet op effectenhandel, want My Private CFO geeft enkel advies. Ze doen geen transacties voor de klant.

My Private CFO is in zekere zin een zogeheten family office. Op hun website zeggen ze onder andere het volgende over hun dienstverlening, verteld vanuit de behoefte van de vermogende klant:

“Een CFO voor mijn privéleven. Iemand die naar elk aspect van mijn financiële huishouding kijkt. Die meedenkt in iedere fase van mijn leven. Die me een stap voor is, me veel tijd en kosten bespaart en me daarmee heel veel zorgen uit handen neemt. Vooral kopzorgen. Die waarde toevoegt en uitsluitend denkt vanuit mijn belang en dat van mijn dierbaren.”

Volgens David heeft een private bank last van tegenstrijdige belangen. “Natuurlijk proberen ze in het belang van hun vermogende klant te handelen, maar de private bank moet vaak ook geld verdienen aan hun klant (red.: effectenprovisies e.d)”, vertelt David. “We zijn zelf geen private bank. We hadden een Statuut voor Vermogensbeheerder, maar dat hebben we ingeleverd, omdat het eigenlijk niet paste in ons concept en onze filosofie”, licht David toe. “Wij zitten bijvoorbeeld naast de klant als hij naar zijn eigen private bank gaat. We beoordelen de bank dan op haar advies of beheer. Banken zouden graag onze rol hebben, namelijk de echte adviseur zijn – de zogenaamde ‘trusted advisor’, een rol die alle financiële dienstverleners vaak claimen, maar alleen al door hun verdienmodel niet kunnen waarmaken.”

My Private CFO werkt met een business model dat gebaseerd is op een betaald abonnement. De adviseurs worden niet beoordeeld op portefeuilledoelstellingen, maar op klanttevredenheid. Online kunnen klanten ook een review geven bij hun adviseur.

Voortdurend inzicht in vermogen

My Private CFO biedt haar vermogende klanten een totaal, integraal, financieel overzicht en probeert samen met haar klant het vermogen te optimaliseren. Ze brengen en houden niet alleen de financiën op orde (“er kwam een keer een klant binnen met zijn administratie in een Albert Heijn-tas”). Ze structureren ook de verzekeringen, rekenen financiële plannen door, beoordelen beleggingsportefeuilles en bereiden de IB-aangifte voor.

my-private-cfo-online-portal-private-banking-financieel-dashboard-finno.png

Klik op afbeelding voor vergroting.

De klant krijgt via de My Private CFO portal near realtime inzicht in zijn financiële situatie en vermogen in de vorm van een, volledig fiscaal correcte, geconsolideerde balans en een cash flow overzicht. Eveneens wordt er een risico gewogen, geconsolideerde balans gepresenteerd, die uit gaat van de executiewaarde van de assetsOrtec-Finance heeft onderzoek naar deze benadering van de balans gedaan en concludeert dat het een prudente weergave van de assets is.

David benadrukt dat de portal een middel is, geen doel op zich. De portal, die uniek is voor Nederland en hoogstwaarschijnlijk ook buiten onze landsgrenzen, is mijns inziens wel een zeer onderscheidende oplossing. De website van My Private CFO mag er dan eenvoudig uit zien (“we moeten het niet hebben van online werven”), maar de portal ziet er indrukwekkend en mooi verzorgd uit.

my-private-cfo-online-portal-private-banking-finno.png

Klik op afbeelding voor vergroting.

Meer dan inzicht alleen

Behalve near realtime inzicht in de financiële situatie heeft de portal van My Private CFO nog een reeks aan andere functionaliteiten.

Gepersonaliseerde startpagina

Bij het inloggen krijgt de klant een gepersonaliseerde pagina. De personalisatie krijgt extra ‘kleur’ door de weergave van een aantal eigen foto’s van de klant (bijvoorbeeld een foto van zijn boot, vakantiehuis, zijn gezin, et cetera).

my-private-cfo-online-portal-private-banking-geconsolideerde-balans-finno.png

Klik op afbeelding voor vergroting.

Financieel plan als basis voor mandaat

Op basis van alle inzichten maakt My Private CFO een financieel plan. Het financieel plan is een eigen ontwerp en dient als basis voor een mandaat om de financiële zaken voor de vermogende klant te regelen. De klant moet het financieel plan goedkeuren. Zowel goedgekeurde als afgekeurde financiële plannen worden in de tijd bewaard en zijn toegankelijk voor de klant.

Documenten in digitale kluis

Allerlei relevante documenten worden opgeslagen in een digitale kluis. Denk daarbij aan taxaties, jaarrekeningen, et cetera.). De klant kan zelf documenten toevoegen. Met de digitale kluis heb je altijd eenvoudig toegang tot je documenten. Alle documenten worden ‘gelezen’ door het systeem, waardoor je ook een vrije zoekopdracht kunt doen in de documenten.

Vele vormen van communicatie mogelijk

De klant en de adviseur kunnen naast het persoonlijke contact, dat uiteraard essentieel is, ook met elkaar communiceren via beveiligde mail, chat en in de toekomst ook video chat. De interactiegeschiedenis, inclusief afspraken en alerts wordt vastgelegd en is inzichtelijk voor de klant. Als er in de toekomst een afspraak gepland staat, kunnen zowel de klant als de adviseur de agenda voor het gesprek vullen met onderwerpen.

my-private-cfo-online-portal-private-banking-interactie-met-klant-finno.png

Klik op afbeelding voor vergroting.

En verder…

De portal bevat ook een personal financial management tool, vergelijkbaar aan bijvoorbeeld het Financieel Dagboek van ABN AMRO. De klant hoeft overigens zelf niet te categoriseren. Dat wordt voor hem gedaan.

Iedere vermogende klant heeft ook zijn eigen financiële barometer, die inzicht geeft in de financiële ’gezondheid’. Vergelijk het maar met de dekkingsgraad bij pensioenfondsen.

De toegangbeveiliging van de portal is vergelijkbaar met die van banken. Je gebruikt een token zoals de e.dentifier van de ABN AMRO of random reader van de Rabobank.

De portal is opgebouwd uit verschillende software modules van leveranciers, zoals Five Degrees en Figlo (financiële planning module).

Gaat My Private CFO de markt veranderen?

De private banking dienstverlening is decennialang nagenoeg hetzelfde gebleven. Natuurlijk zijn er de laatste jaren steeds meer family offices gekomen, die een vergelijkbare dienstverlening hebben als My Private CFO. Maar geen enkele familiy office heeft een portal zoals My Private CFO. Ook in het buitenland hebben de ondernemers geen vergelijkbare initiatieven kunnen spotten.

Gaat My Private CFO de private banking markt veranderen? David beantwoordt deze vraag bevestigend: “Over vijf jaar hebben we de markt veranderd. Dat is geen droom maar een overtuiging. Dit is de toekomst voor private banking”.

Zoals menig startup heeft ook My Private CFO internationale ambities. “Maar we zullen ons eerst op de Nederlandse markt richten”, licht David toe. ”We verwachten dat andere banken ook platformen zoals My Private CFO gaan lanceren. Maar zij hebben vaak niet de organisatie om greenfield-initiatieven op te zetten.”

My Private CFO heeft inmiddels tientallen klanten en constateert dat ze relatief eenvoudig bij hun doelgroep aan tafel komen. “Blijkbaar spreekt het totaalinzicht dat we kunnen bieden en de 24/7 toegang tot een vertrouwenspersoon deze doelgroep aan”, aldus David. Blijkbaar vinden de klanten de dienstverlening ook waardevol, want veel nieuwe klanten komen via een aanbeveling van een bestaande klant op gesprek.

Mijns inziens is My Private CFO het bewijs dat private banking klanten niet alleen ontvangen willen worden in spreekkamers met houten lambrisering, maar ook de ideale combinatie tussen online en persoonlijke dienstverlening kunnen waarderen.

De toekomst zal uitwijzen of My Private CFO ook daadwerkelijk de markt voor private banking kan veranderen, zoals Binck en Alex dat ooit in de beleggingsmarkt deden.

0 antwoorden
  1. dagboekbankier@twitter.example.com'
    Tony de Bree (@dagboekbankier) zegt:

    Pascal, je geeft wel een erg simpele weergave van private banking weer. Ga je uit van een bepaalde doelgroep en Nederland? Want het beeld komt in ieder geval niet over een met wat ik bij ABN Amro in IPC heb mogen ervaren aan grote verscheidenheid aan verschillende typen klanten in al die landen.

    Beantwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      Hoi Tony,

      Wat bedoel je met een simpele weergave van private banking? T.a.v. de doelgroep, My Private CFO richt zich op de doelgroep vermogende klanten die bij banken doorgaans een private banking bediening krijgen. Nu is private banking bij de Rabobank niet hetzelfde als bij ABN AMRO, maar als ik het goed begrijp richten zij zich op de laatste groep. Dat is over het algemeen ook de doelgroep die behoefte heeft aan een family office en dit kan/wil betalen. Zoals je in het artikel kunt lezen richt My Private CFO zich in eerste instantie op Nederland, maar is er ook een internationale ambitie.

      Gr. Pascal

      Beantwoorden
  2. Martijn@voute.org'
    Martijn Voute zegt:

    Beste Pascal, mooi verhaal. Ik ken de heren en het bedrijf enigszins, en volgens mij hebben ze een gouden business case te pakken. Weet ook van de tijd, toen ik nog bij (ABN Amro) MeesPierson werkte, dat My PCFO bij de hoge heren van AAB meerdere malen besproken is. Met als conclusie dat wij toch in de verste verte niet hadden, wat zij uit het niets hadden opgebouwd.

    “A company to watch”

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *