Innovatie in de Asset Management sector; zien banken de echte veranderingen wel voldoende?

Leestijd: 4 minuten

De storm op de vermogensmarkten heeft de trouwe beleggende klanten van banken de afgelopen jaren hard geraakt. Logischerwijs stellen klanten zichzelf steeds vaker de vraag: waarom beleg ik mijn vermogen? En wat levert het beleggen mij nu eigenlijk op? En wat is de uiteindelijke toegevoegde waarde van mijn beleggingsadviseur?

Innovatie in het asset management model

Asset management is voor banken nog steeds een zeer belangrijk onderdeel van de dienstverlening gelet op de centrale rol in de bancaire adviesrelatie en het interessante verdienmodel. Laat in dat laatste onderdeel nu een enorme verandering aan de gang zijn.  Niet alleen vanuit de regelgeving (afschaffing kickback vergoedingen), maar ook doordat er volop (voornamelijk externe) innovatie plaatsvindt, moeten banken het asset management model wel renoveren & innoveren!

Transparant en sociaal asset management

Banken maken vooral reclame waarin ze de boodschap overbrengen als ‘wij zijn in staat om uw vermogen in turbulente tijden goed te beschermen’ en ‘onze experts hebben een jarenlange en diepgaande kennis van de markt’. Maar is dat in de praktijk ook zo? Valt dit ook terug te zien in een langdurige outperformance van de markt? In veel gevallen niet. Veel banken redeneren vanuit het benchmark gedachtegoed. Onze performance is 1% beter dan de benchmark wordt dan gecommuniceerd. Naar mijn mening moeten banken het asset management juist veel transparanter en socialer maken en er is haast geboden.

Gratis effectenresearch

Ik zie een vergelijking met de ontwikkelingen in de muziekbranche. Ook de muziekbranche kreeg enige jaren geleden te maken met een verdienmodel dat werd uitgehold door de vele online download mogelijkheden. De traditionele auteursrechten werden minder waard en de branche moest zich koortsachtig aanpassen aan de digitalisering & innovatie die gaande was. In de asset management sector is het onderscheidend vermogen primair gelegen in de research- en selectie capaciteit en de kennis en kunde van de strategen. Maar juist deze informatie is steeds makkelijker toegankelijk en staat in veel gevallen gratis ter beschikking van geïnteresseerden.

Banken buitenspel

Eén van de voorbeelden van innovatie in de asset management sector werd al aangehaald in een eerder artikel over ‘de 10 meest innovatieve bedrijven’, SecondMarket. Dit bedrijf biedt een online ‘secundaire aandelenmarkt’ voor private ondernemingen die snelgroeiende ondernemingen de mogelijkheid biedt om hun eigen online aandelenbeurs te creëren. In Nederland kunnen ondernemingen bijvoorbeeld via NPEX hun eigen regels, prijsstelling en openingstijden van de aandelenbeurs bepalen. Dit kan betekenen dat de brokerage activiteiten van banken buitenspel worden gezet en dus veel minder inkomsten op gaan leveren in de toekomst.

Een andere trend die gaande is komt van bedrijven als SNTMNT.com & StockTwits die social media traffic gebruiken om trends in de aandelenmarkten te voorspellen. Door gebruik te maken van data-analyse kan op een efficiënte en geautomatiseerde manier een voorspelling worden gedaan over volatiliteit en de bewegingsrichting van vermogensmarkten. Hiermee komt er een nieuwe, socialere manier van aandelentrendvoorspelling beschikbaar voor beleggers.

Delen en spelen

Ook het delen van succesvolle aandelenstrategieën past in de sociale revolutie. Waarom zou je, zoals veel banken nu (nog) doen, succesvolle strategieën en ideeën afgeschermd houden? Juist het sociaal delen van succesvolle strategieën biedt beleggers de mogelijkheid om actief te beleggen en met andere beleggers inzichten te delen. Een voorbeeld is het bedrijf Wealthfront dat beleggers de mogelijkheid biedt om via een online platform te beleggen met een strategie, die is gebaseerd op de veel gebruikte moderne portefeuille strategie van professor Harry Markowitz. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een goede risico-inventarisatie methode, een strategische assetallocatie gebaseerd op individuele risicotolerantie en biedt een portefeuille rebalancing als daar aanleiding toe is. Ik zie veel mogelijkheden voor banken om een spelelement binnen asset management te introduceren door beleggers de mogelijkheid te bieden om de beleggingskeuzes en strategieën onderling te vergelijken en te benchmarken.

Beleggen is meer dan rendement behalen

Investeerders die tegenwoordig via crowdfunding (totale markt 2011 Nederland 2,5 mio) platforms investeren, geven ook aan dat één van voornaamste verschillen ten opzichte van een investering in een anoniem beursfonds zit in het feit dat er betrokkenheid is bij wat er met je geld gebeurt. Zelfs al zou de investering hetzelfde rendement geven als een spaarrekening, dan zijn zij bereid om via crowdfunding platforms te investeren aangezien het de mogelijkheid biedt om met geld iemand te kunnen helpen om zijn droom te verwezenlijken. Dat is naar mijn mening precies de sociale component waar asset managers aan moeten werken. Beleggen is naast het beleggen van je vermogen, om uiteindelijk je financiële doelstellingen te behalen, voor velen ook een hobby & passie. En een passie kan je alleen hebben als er voldoende communicatie, interactiviteit en energie bij komt kijken.

Bedreigingen of kansen

Het probleem is dat veel traditionele banken in de praktijk nog zeer ver verwijderd zijn van deze innovatieve mogelijkheden. Veelal worden deze nieuwe ideeën voornamelijk als een bedreiging beschouwd voor de business. En natuurlijk spelen de zorgplicht thema’s en veranderende verdienmodellen een grote rol in de dienstverlening, maar dat weerhoudt banken niet van de verplichting om een duidelijke innovatie strategie uit te stippelen.  Voor de meer traditionele banken betekent dit zeker niet dat het asset management volledig opnieuw ingericht hoeft te worden. Wel is het belangrijk om na te denken hoe nieuwe innovatieve mogelijkheden ingezet kunnen worden om ook de beleggende klant van de toekomst te kunnen blijven adviseren. Ik ben ervan overtuigd dat banken die deze innovatie nu negeren uiteindelijke een moeilijke toekomst tegemoet zullen gaan.

Noot: bovenstaand artikel is een eerste artikel van de hand van Jop Houben. Jop was ongeveer 10 jaar werkzaam bij Van Lanschot Bankiers en is sinds begin dit jaar Managing Consultant Market Strategies bij Capgemini Consulting, met Private Banking als aandachtsgebied.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.