Samen sparen en geld inzamelen met de digitale spaarpot van Paypool

Een aantal weken geleden is Paypool van start gegaan. Paypool is een online spaardienst waarmee je kunt sparen voor een gezamenlijk doel. Of je nu spaart voor een reis, een gezamenlijk cadeau of een verenigingsuitje; je kunt voor je spaardoel een aparte Pool-pagina creëren en hiervoor mensen uitnodigen. In een oogopslag kan je zien wie er heeft bijgedragen aan de pot en hoe ver je nog van je spaardoel bent verwijderd.

Na MoneYou Sociaal Sparen is er een tweede social sharing initiatief. Maar in tegenstelling tot MoneYou is Paypool geen bank. Hoe zit het dan met de veiligheid van je spaarcenten? En krijg je ook rente op het bij elkaar gespaarde geld?

Social saving, deel je spaardoel

Hoe kan je sparen in het tijdperk van social sharing leuk maken?  Als het aan Paypool ligt door online een Pool (digitale spaarpot) aan te maken en vervolgens vrienden, familie en bekenden via e-mail of sociale media uit te nodigen om hieraan bij te dragen. Paypool geeft een aantal suggesties voor ‘Pools’ (een Paypool spaardoel). Je kunt bijvoorbeeld een Pool gebruiken om te sparen voor een gezamenlijk cadeau met vrienden, of als klassenpot op school, de bierpot voor je sportteam, de afdelingspot, een collecte voor een goed doel, et cetera.

Iedere deelnemer kan zien hoeveel hij of zij al heeft gespaard en hoe dicht het spaardoel genaderd is. Ook kan er geld naar elkaar worden overgemaakt zonder transactiekosten. Als initiatiefnemer kan je het bij elkaar gespaarde geld afboeken naar een bankrekening of hiermee straks direct online betalen via een Paypool Virtuele Prepaid Card.

Maurits van Rijckevorsel van Paypool legt uit: “Iedereen die met Paypool in aanraking komt, heeft direct zelf een idee hoe het te gaan gebruiken. Je kunt zelfs je eigen persoonlijke internetpagina aanmaken voor bijvoorbeeld  een – eindelijk bruikbaar  – verjaardagscadeau, waarop je vrienden geld kunnen storten. Deze pagina heeft een eigen URL, die kan worden gedeeld op alle denkbare sociale media.

In onderstaande video wordt het allemaal haarfijn uitgelegd.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=tiDYhJDddYA]

Het idee achter Paypool

Ik vroeg Maurits hoe het idee voor Paypool is ontstaan. “Paypool is ontstaan uit de behoefte om met meer mensen samen 1 rekening te kunnen beheren. Eigenlijk een simpele oplossing, die door banken nog niet wordt aangeboden. We willen samen sparen voor hetzelfde doel leuk en aantrekkelijk maken. Daarnaast werd het tijd om een eeuwenoud Nederlands gebruik Going Dutch te automatiseren, zodat mensen die geld voorschieten voor cadeau’s of andere te betalen rekeningen een eenvoudige service hebben, waarmee ze dit kunnen regelen. De afgelopen jaren hebben we veel buitenlandse projecten op dit vlak gevolgd en vele daarvan zijn ook beschreven op Finno”.

Maurits ziet een directe behoefte en latente behoefte bij consumenten, waarvoor Paypool een oplossing heeft. “De directe behoefte bestaat uit de hulp die men graag van anderen wil bij het sparen voor een financieel doel. Men zou graag een platform hebben, waar per doel de status (saldo, transactiegeschiedenis en wie heeft er wel of niet betaald) is op te vragen. Dit geldt voor de organisator, maar ook voor de deelnemers aan een Pool (Paypool spaardoel).

Daarnaast denkt Paypool (net zoals Moneyou) dat consumenten steeds meer informatie zullen delen. Dus ook over hun spaardoelen. “Dit is een proces, dat tijd nodig heeft, maar wij bieden dit alvast aan. Tevens kun je bij Paypool heel laagdrempelig een rekening openen. Bij banken is dit toch een meer omvangrijk proces”, legt Maurits uit.

Geen rente, maar spaarpunten

Paypool werkt niet met rente, maar met spaarpunten. Deze spaarpunten zijn om te zetten in geld. Op de website valt het volgende te lezen: “Paypool gelooft niet zo in het rentebeleid van banken: dit is vaak niet transparant en met de huidige rentestand amper de moeite waard. Daarom werkt Paypool niet met rente, maar met spaarpunten die omgezet kunnen worden in geld”. Transparantie is een mooi streven, maar vooralsnog is het niet duidelijk hoeveel spaarpunten je krijgt over je saldo. Met een inflatie van ruim 2% wordt je spaargeld in het Paypoolpotje vooralsnog minder waard. Volgens de website wordt het spaarpuntensysteem de komende tijd nog worden uitgebreid.

“Voorlopig wordt het spaarpuntensysteem alleen ingezet om actieve gebruikers te belonen”, aldus Maurits. “Zij nodigen anderen uit en dat maakt onderdeel uit van ons virale marketingmodel. Het ligt in de lijn der verwachting, dat wij onze gebruikers gaan belonen als zij via Paypool geld gaan besteden. Wij zijn nu aan het onderzoeken, hoe we dit kunnen opzetten. Paypool ontvangt een vergoeding van een aangesloten online retailer, wanneer iemand via Paypool geld besteed. Wij gaan dit geld doorgeven aan de consument in de vorm van spaarpunten”. Maurits vergelijkt deze methodiek met Mastercard’s haalmeeruitjekaart.nl. In de loop van 2012 zal Paypool meer bekend maken over het spaarpuntensysteem. Het spaarpuntensysteem doet mij overigens denken aan Smartypig.

Maurits refereert aan een partij in de VS, die lang zelf een aanname heeft gemaakt, over wat zij zouden verdienen aan vergoedingen uit de retail verkopen. Een deel van dat geld werd gebruikt voor het financieren van een meer dan marktconforme marktrente, die bij Smartypig bijvoorbeeld op 0,7% staat. “Wij denken dat het model niet te handhaven was en wij kiezen er voor om op een veilige en duurzame wijze achteraf af te rekenen. De 3-maands euribor staat momenteel rond de 1%, dus een vergoeding uit een aankoop is momenteel al snel meer dan de gangbare rente. Dit kan op termijn natuurlijk wel veranderen”.

Het verdienmodel van Paypool

Paypool betaalt geen rente, maar ontvangt zelf wel rente over de gelden die ze onder haar beheer heeft. Gelet op de lage rente is dit momenteel een laag percentage. Het percentage is ook laag om dat het geld – vanwege de directe opvraagbaarheid – liquide gehouden moet worden.

Naast rente-inkomsten verdient Paypool ook aan de transactiekosten voor iDEAL en de creditcards.

Paypool is een klein beetje Belgisch 

Paypool beheert de gespaarde gelden niet zelf. De spaarpotjes zijn ondergebracht bij het Belgische Tunz.com. “Eigenlijk is Paypool een laag over Tunz heen”, verduidelijkt Maurits.

Tunz is een zogeheten e-money issuer. Tunz kan geld aantrekken en in beheer nemen in de vorm van electronisch geld. Hoewel Belgisch, staat Tunz als zogeheten Elektronische Geld Instelling (EGI) ook onder toezicht van De Nederlandse Bank. De tegoeden bij Paypool en dus Tunz zijn gegarandeerd tot EUR 100.000,- conform het Belgische depositostelsel dat vergelijkbaar is met het Nederlandse depositogarantiestelsel.

Even iets meer over Tunz. De KPN van België, Belgacom, heeft een 40%-belang in Tunz. Tunz heeft met partners verschillende betaaldiensten opgezet. In België hebben ze onder andere Ping.Ping gelanceerd, een dienst waarmee je GSM een electronischte portemonnee wordt.

De concurrentie

Zoals gezegd is Paypool niet de eerste partij in de Nederlandse markt die zich richt op sociaal (doel)sparen. Paypool ziet MoneYou en AEGON Eigen Stijl Sparen (zie ook dit artikel) als concurrenten. “Het is niet de rente, die het leuk maakt om te sparen, maar het proces”, vertelt Maurits. “Het bieden van een hoge rente trekt alleen maar spaarders voor die rente. Wij willen graag spaarders, die sparen voor een bepaald doel, dat behalen en het geld ook weer uitgeven”. Volgen Maurits moeten we weer sparen voor onze grotere uitgaven. Het achteraf sparen (lees lenen: live now, pay later) moet op de schop

Als nieuwe partij in de markt moet Paypool veel energie steken in het aantrekken van klanten. Ze willen zich onderscheiden van hun concurrenten door beter te luisteren naar klanten, continue met verbeteringen te komen en te innoveren met een duidelijke focus.

In de toekomst kan de concurrentie uit iedere hoek komen. “Vanuit Paypal, vanuit Google, vanuit Facebook, vanuit Europa of de VS. We zullen zien”, voegt Maurits toe.

De toekomst van Paypool

Wel vaker stel ik nieuwe initiatieven de vraag ‘Waar staat de onderneming over 5 jaar?’. Zo ook aan Maurits. “In ons soort business is 5 jaar een eeuwigheid, daarom heeft het ook geen zin om plannen te maken, die tot zover reiken. Paypool wil einde dit jaar operationeel break-even draaien. De huidige dienstverlening is dan inmiddels uitgebreid met een mobile app, een Facebook app, een optimaal werkend spaarpuntensysteem en vele honderduizenden gebruikers”.

Paypool heeft ook internationale ambities. “Als we in Nederland onze doelstellingen behalen, dan is de Europese markt mogelijk een volgende stap”, licht Maurits toe. “Wellicht worden we te zijner tijd opgemerkt door andere financiële dienstverleners en gaan we misschien samenwerkingen aan. Hoe het ook zij, we zullen ons blijven focussen op oplossingen, die meetbaar het best werken voor onze klanten. Misschien lijken we in de toekomst meer op het Amerikaanse Simple.com dan op MoneYou. Eigenlijk bepalen onze gebruikers waar we over een paar jaar staan”.

Gerelateerde artikelen:

0 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] waarmee je kunt sparen voor een gezamenlijk doel. Op [finno] kon je een paar maanden geleden een artikel lezen over […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *