De trends voor de financiële sector voor 2012 (1)

Begin dit jaar ben ik een mooie traditie gestart. Ik heb destijds verschillende marktvorsers gevraagd in hun glazen bol te kijken en een voorspelling voor de trends voor 2011 te doen. Aan het eind van 2011 is moment gekomen om de glazen bol af te stoffen en te kijken naar de trends voor 2012. Natuurlijk bedoel ik niet algemene trends zoals: klein is het nieuwe groot, de terugkeer van ambachtelijk koken of een vest voor onder een herenkostuum. Het gaat om trends voor de financiële sector.

Ook dit jaar heb ik thought leaders in de financiële sector gevraagd hun voorspellingen voor 2012 met jullie te delen. Er werkten dit keer veel zieners mee, dus wordt het een artikel in twee delen. In dit deel vertellen Brett King, Boris Janek, Tim van Letht en Harrie Vollaard wat zij als belangrijkste trends zien. In deel 2 kijkt o.a. Chris Skinner in zijn glazen bol en zal ook ik mijn voorspelling voor het komend jaar geven.

Trends in retail banking

Net als vorig jaar geeft Brett King, schrijver van het boek Bank 2.o en oprichter van Movenbank, zijn trends voor het komend jaar. Hij beperkt zich bij zijn trends tot retail banking.

Zonder te weten waarom, wil iedereen volgend jaar ‘mobile wallet enabled zijn. Daarnaast is een terugkerende trend de single customer view. Banken proberen nog steeds betere engagement modellen uit te vinden voor klanten via de verschillende kanalen. De klant begrijpen en klantbinding komt voort uit een diepgravende analyse van de big data. Uiteindelijk zullen banken ook erkennen dat social media niet van voorbijgaande aard is en zullen zij zich (meer) in de conversatie in social media mengen. Banken zullen hun websites aanpassen aan de weergave van tablets, omdat ze erachter komen dat nog niet alle klanten de Apps downloaden. Met het toenemende aantal transacties zullen we steeds vaker horen van geldautomaat- en systeemstoringen, omdat de oude systemen beginnen te kraken onder de druk van digitaal bankieren.”

Social media is here to stay

Tim van Letht is virtuele kanalen specialist bij Interpolis en actief twitteraar en ook spreker op het gebied van nieuwe media, innovatie en communicatie.

Nu we vol in de crisis zitten is de houding van de klant kritischer dan ooit, het is dus belangrijk om er te zijn op het moment dat het ertoe doet en waar te maken. Afgelopen jaar hebben we in de sector gezien dat er maximaal is ingezet op social media, de zogenoemde ‘social hub’s’ zijn al terug te vinden bij de grote banken en zullen veel navolging gaan vinden in 2012. Ook zal het besef ontstaan dat social media niet zomaar iets is dat erbij is gekomen, de verwachtingen van de klant zijn hier heel anders dan bij de traditionele media. De groepen met klanten die het afgelopen jaar zijn overtuigd om een Facebook pagina te ‘liken’ willen continu aandacht krijgen, dat betekent in marketeer-taal een ‘campagne-periode van 365 dagen’. Nog twee tips voor financiële dienstverleners: vergeet je medewerkers niet mee te nemen in deze snelle ontwikkelingen en pas op voor over-kill, bankrekeningen en verzekeringspolissen blijven low-interest producten.”

Mobiel betalen, social media en cloud computing

Boris Janek, eigenaar van de Duitse blog Finance 2.0 en werkzaam bij de online bank VR-NetWorld (onderdeel van Volksbanken Raiffeisenbanken) ziet drie belangrijke trends.

I see three major trends in 2012. Mobile banking and  especially mobile payments, social media and cloud computing. In 2012 more and more companies will develop and offer payment services. The Google Wallet will start in Europe. Perhaps during the Olympic Games in London. Otherwise, telecommunications companies but also technology providers, and certainly banks will join the payment market. More and more banks will, primarily for reasons of cost savings and efficiency, use cloud computing. Maybe this will open up new business opportunities for banks. Social media will also continue to be important. Banks will invest in expanding their web presence, because they have to be wherever the customer or prospects are. If they will use the full potential of crowdsourcing or collaboration to make changes regarding customer needs is not clear yet. The consumer will handle  mobile social media more naturally. And of course, unfortunately the financial crisis will be continue.”

Op Boris’ zijn blog kan je een artikel lezen over 12 trends die hij voor 2012 voorziet.

De Nieuwe Collectieven

De Rabobank staat bekend als een innovatieve bank. Dat is mede dankzij de afdeling Innovatie, die door Harrie Vollaard wordt geleid. Samen met een team van innovators is hij verantwoordelijk voor innovatie binnen de Rabobank. Ook aan Harrie stelde ik de vraag welke trends hij voor 2012 ziet.

Het huidige financiële stelsel laat zich kenmerken door een zeer sterke toename aan wet- en regelgeving en roep om controle en transparantie. Gecombineerd met het moeizame economisch klimaat ontstaat er ruimte voor radicale, nieuwe, financieel georiënteerde initiatieven; de nieuwe collectieven. Deze initiatieven creëren mogelijkheden die niet of moeilijk worden voorzien binnen het huidige stelsel. Voorbeelden hiervan zijn verzekeringen via broodfondsen voor ZZP’ers, financiering voor startende ondernemers door crowdfunding of uitruilen van activiteiten door middel van timebanks. Maar ook alternatieve, vooral lokale community currencies komen in de belangstelling te staan, waarvan het Makkie-initiatief in Amsterdam een voorbeeld is. Meer bekende en langer bestaande voorbeelden zijn de WIR uit Zwitserland en de WAT in Japan, beiden gericht op de bedrijvensector.
De collectieven geven bovendien invulling aan de behoefte aan een lokale invulling en menselijke maat. Dankzij de mogelijkheden van social media zijn de nieuwe collectieven snel virtueel geformeerd. Mijn verwachting is dat de importantie van deze initiatieven zal toenemen. Daarbij kunnen zowel ideologische, zoals bijvoorbeeld bij de Occupy beweging of Sustainable Finance Lab, als praktische redenen (geen toegang tot financiering) spelen.”

Tot zover deel 1 van dit artikel. Zeer binnenkort volgt deel 2. Heb je zelf nog een voorspelling voor het komend jaar? Voeg deze dan toe als reactie op dit artikel.

Gerelateerde artikelen:

0 antwoorden
  1. janvanderkleij@hotmail.com'
    Jan van der Kleij zegt:

    Banken zullen zich moeten bezinnen op een toekomst waarin zij hun waarden weten te transponeren naar de dimensie waarin het klantcontact zal plaatsvinden. Door connected te zijn en te blijven kunnen zij toegevoegde waarde leveren. Daarbij bepaalt overigens de klant het contact met de bank en niet andersom. Locale aanwezigheid wordt weer belangrijk. Daarin kunnen ook (sociale) netwerken een rol vervullen.Technologische innovaties zullen dit in de komende jaren ondersteunen en versnellen. Om dit mogelijk te maken is meer openheid nodig. Dat vergt een cultuurverandering die past bij de nieuwe ambities. Ambities die nopen tot het herdefiniëren van de bestaande business.

    Beantwoorden
  2. tony.de.bree@gmail.com'
    Tony de Bree zegt:

    Pascal, wanneer ben je in jouw ogen een interessante trendwatcher? Als ik dit zo lees mis ik de belangrijkste trends vanuit de klant gezien. En zijn banken nog steeds niet in staat om echt te innoveren. Dit is allemaal traditionele bankproducten waar bijna of geen marge meer op zit via mobiel bv distribueren. Het oude bankieren dus.

    DE vraag voor banken is hoe men nieuwe businessmodellen snel kan implementeren om zich te differentieeren ipv het eindeloos melken van oude dingen. Kosten besparen is geen geld verdienen.

    Beantwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      Hoi Tony, uiteraard is een goede trendwatcher iemand die ook vanuit de klant kijkt naar toekomstige ontwikkelingen en vooral ook de ‘waarom’-vraag stelt bij alle trends. Zelf geloof ik heel erg in het verhaal dat Simon Sinek regelmatig op TEDx-bijeenkomsten geeft.

      Maar het is ook belangrijk te beseffen dan klanten zelf niet altijd goed weten wat ze in de toekomst willen. Zo zei Steve Jobs al eens: “You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.”

      Net als jij geloof ik in de uitdaging om met (ver)nieuwde businessmodellen voor bankieren en verzekeren te komen. Maar sommige ‘nieuwe’ modellen zijn echter in zekere zin ook weer ouderwets, maar is het de technologie die het e.e.a. op een andere manier laat werken. Denk aan InShared en de vroegere coöperatieve verzekeringsgedachte. Denk aan crowdfunding en de coöperatieve banken van weleer. Kortom, soms is oude wijn in nieuwe zakken niet per definitief slecht.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *