Rabobank klaar voor de doorbraak van mobiel betalen

rabobank-apps-finno.png

Het jaar zit er bijna op. Reden voor de Rabobank om terug te kijken op het jaar 2011. De Rabobank concludeert dat klanten massaal over gaan op het gebruik van de mobile voor de bancaire zaken.

Inmiddels hebben een half miljoen klanten van de Rabobank mobiel bankieren ontdekt.  In een persbericht zegt de Rabobank nu klaar te zijn voor de volgende stap: mobiel betalen.

Mobiel bankieren doen we vooral thuis

Uit een door Motivaction gehouden onafhankelijk onderzoek onder 2.599 respondenten  blijkt dat mobiel bankieren geheel geaccepteerd is als manier om de bankzaken te regelen. Vooral het gemak van mobiel bankieren wordt door de gebruikers gewaardeerd. Van de mogelijkheid om het saldo via de mobiele telefoon te checken maken gebruikers zowel thuis (89%) als onderweg (65%) gebruik. Geld overmaken met de mobiele telefoon gebeurt ook thuis (85%), tijdens het reizen (30%) of winkelen (21%). Opvallend is dat de applicatie, die in eerste instantie ontwikkeld is om ook buitenshuis grip te krijgen op de financiën, het meest thuis of op werk wordt gebruikt.

“Uit alles blijkt dat mobiel bankieren geaccepteerd wordt. Jongeren en studenten bijvoorbeeld beginnen direct met mobiel bankieren en slaan de fase om online te bankieren over”, zegt programmamanager mobiel en formulemanager David-Jan Janse van Rabobank Nederland.

Mijn interpretatie van dit onderzoekresultaat is dat het gebruiksgemak van de mobiel bankieren app groter is dan dat van internet bankieren. Je bent sneller ingelogd in mobiel bankieren, dan dat je internet bankieren op je desktop gestart hebt. Je ziet dan ook dat het aan internet bankieren sessies niet meer groeit en naar verwachting zal dalen ten faveure van het aantal mobiel bankieren sessies.

rabobank-mobiel-bankieren-versus-internet-bankieren-finno.png

Uitbreiding functionaliteiten

Nu de Rabo Bankieren App zo veel wordt gebruikt, is het logisch dat de Rabobank streeft naar een uitbreiding van de app. In 2012 kunnen de klanten onder andere de volgende functionaliteiten verwachten:

  • Inzicht in creditcard gegevens
  • ‘Contact met de Rabobank’: deze functionaliteit brengt gebruikers dichter bij de lokale bank door toegang tot het lokale nieuws, telefoonnummer en e-mail van de accountmanager of het contactcenter (deze contactgegevens worden momenteel veel gezocht in de telefoongids)
  • Secure berichten van de bank

Mobiel betalen breekt door in 2012

De volgende stap is betalen met de mobiele telefoon. Afgelopen jaar is de Rabobank gestart met de uitrol van mobiel betalen aan de kassa bij hockeyverenigingen en bedrijfskantines. Inmiddels zijn er ook al 3.200 plekken waar het mogelijk is middels het scherm van de mobiel te betalen.

“Ook hier merk je dat gebruikers enthousiast zijn nadat ze gebruik hebben gemaakt van het betaalsysteem van de toekomst”, aldus Janse. “De verwachting is dat mobiel betalen in 2012 de doorbraak bereikt van de innovatieve naar massale fase, zoals we in 2011 zagen bij mobiel bankieren”.

leercurve-mobiel-bankieren-en-betalen-rabobank-finno.png

Het komend jaar zal de bank het gebruik verder stimuleren door het aanbieden van nieuwe diensten. Rabobank wil ten aanzien van mobiele innovaties het voortouw nemen. Zo wacht de Rabobank niet af waar het consortium Sixpack – waar ze zelf ook deel van uitmaakt – mee komt. Momenteel loopt er nog een pilot voor mobiel betalen samen met Albert Heijn en is een pilot voor mobiel iDEAL succesvol afgerond. “We verwachten deze dienst in 2012 aan te kunnen bieden.”, aldus David-Jan Janse. Wij bedenken nieuwe toepassingen om verder te kunnen. Wij werken toe naar een doorbraak van mobiel betalen, via de mobiele portemonnee MiniTix en iDEAL Mobiel.”

0 antwoorden
  1. alan.g.nance@ing.nl'
    Alan Nance zegt:

    “Massaal overgaan” is betrekkelijk.Net als bij ABN en ING en bijna alle niet-direct banken praten we over slechts 4-5% van de klanten die mobiel werken.

    Beantwoorden
  2. joyce.oomen-beeris@rabobank.com'
    Joyce Oomen-Beeris zegt:

    Rabobank.be heeft eergisteren een app geïntroduceerd waarmee ook kleine betalingen tot EUR 150 mogelijk zijn;

    Rabo Mobile, de nieuwe app van Rabobank.be
    Meer transparantie: overal en altijd zicht op je geld en je rente

    Rabobank.be pakt uit met Rabo Mobile. Niet de eerste mobiele toepassing op de markt om je bankzaken te beheren, wel een sterke met een unieke functionaliteit: de rentecalculator.

    Dankzij de mobiele rentecalculator kunnen klanten dag op dag hun rente volgen. Ze zien in één oogopslag welke intrest en getrouwheidspremie werden verworven en wat er op 31 december zal worden uitgekeerd. Klein maar fijn, in tijden van een weinig transparante spaarwetgeving.

    Rabo Mobile heeft naast de rentecalculator nog een stel andere en sterke standaarddiensten in huis:
    • Checken van je rekeningstand en transacties
    • Transacties tussen eigen rekeningen
    • Betalingen naar andere rekeningen( tot 150€ per dag)
    • Het beheren van geplande betalingen

    Rabo Mobile is 100% veilig, gratis en momenteel beschikbaar voor iPhone, iPad en iPod touch. Binnenkort is Rabo Mobile ook beschikbaar voor andere smartphones en tablets.

    Stephane Vermeiren, General Manager Rabobank.be: “Sparen bij online spaarspecialisten zit weer helemaal in de lift. Daar is Rabobank.be het levende bewijs van: we hebben net de kaap van 5,5 miljard op (gereglementeerde) spaarboekjes overschreden. Transparantie staat bij Rabobank.be steeds voorop. Met de rentecalculator bewijzen we dat. We waren enkele jaren geleden de eerste om deze online in te voeren, nu zijn we de enige die dit in een mobiele app aanbieden. In dat mobiele platform zullen we de komende jaren flink blijven investeren.”

    Rabo Mobile is gratis beschikbaar via iTunes of App Store als ‘Rabobank.be’ app.
    Meer informatie over Rabo Mobile op //www.rabobank.be/mobile

    Beantwoorden
  3. anton.visser@fundament.nl'
    Anton Visser zegt:

    Als vertrouwen en veiligheid geen issue meer zijn, dan gaan ‘we’ massaal over op mobiel betalen is mijn verwachting. Ik denk dat we dan snel op ca. 40% zitten.

    4 a 5% is het percentage dat vandaag past bij conversies (10% zelfs waar het gaat om mobiel en tablets) oftewel het aantal mensen dat via de mobiel belangstelling toont.
    Wat me hierin opvalt is dat Japan en Korea (ca. 60% betaalt mobiel) zo ontzettend voorop lopen.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.