Online huishoudboekje Yunoo bouwt onder de naam AFAS Personal aan een nieuwe toekomst

Qash, Yunoo en AFAS Personal. Verschillende namen voor hetzelfde bedrijf. Iedere naam staat misschien wel voor een nieuwe fase van de onderneming.

Een aantal studenten ontwikkelde een aantal jaren geleden als studieproject het digitale huishoudboekje Qash. Hoewel nog niet allemaal afgestudeerd werd het studieproject Qash al vrij snel omgedoopt tot de een echte onderneming: Yunoo (you know).

Vanaf dat moment groeide de groep consumenten, die met Yunoo wisten waar ze hun geld aan uitgaven. Als snel stapte uitgever Sanoma als investeerder in. Onlangs heeft Sanoma plaats gemaakt voor AFAS. Samen met AFAS gaat het tot AFAS Personal omgedoopte Yunoo een nieuwe fase in. Hip meets ‘stoffig’.

Finno sprak met Kevin Voges, oprichter van en productmanager bij AFAS Personal, over de overname en de toekomst.

Dag Sanoma, hallo AFAS

Er zal best een aantal mensen verbaast hebben opgekeken toen Yunoo en AFAS de overname aankondigde. Ongeveer twee jaar nadat Sanoma een minderheidsbelang nam in Yunoo heeft AFAS, die software voor de financiële huishouding van ondernemingen ontwikkelt en verkoopt, het stokje overgenomen. Sanoma blijft overigens mediapartner van Yunoo, eh… AFAS Personal (het blijft wennen).

Waarom deze overname? “Toen Sanoma een minderheidsbelang nam in Yunoo, hebben we ons op winstmodellen gericht, waarbij we geld wilden verdienen met fees uit leads en met extra diensten bovenop het gratis gebruik van Yunoo (red.: freemium). Wij hadden hogere verwachtingen van de inkomsten uit het bespaar-en-overstap-model. Verwachtingen die niet zijn uitgekomen”, leg Kevin uit. “Vervolgens zijn we gaan kijken naar mogelijkheden van white labeling van ons product. Hoewel we eigenlijk nooit een white label variant van ons product hebben willen aanbieden, omdat het tot versnippering van je product leidt, besloten we destijds deze mogelijkheid niet meer uit te sluiten. Er viel immers veel omzet mee te behalen”.

Yunoo wist vervolgens een niet nader te noemen buitenlandse bank als klant binnen te halen. Sanoma snapte deze move, maar als uitgever met een focus op consumenten wilde Sanoma geen business-to-business (B2B) onderneming in hun portfolio hebben. De basis van hun samenwerking was ooit: Yunoo heeft het interessante product, Sanoma als uitgever het bereik. Geld zou er vooral verdiend worden uit leads (consumenten die overstappen naar andere energieleverancier, telecomprovider, e.d.).

Op zoek naar een nieuwe partner

Zoals gezegd wilde Sanoma geen B2B-onderneming in haar investeringsportefeuille. In goed overleg keek Yunoo uit naar andere strategische partners. In april van dit jaar werd Kevin gebeld door de Bas van der Veldt, CEO van AFAS. “Wij kende AFAS nog van een presentatie bij ons op de universiteit. Bas van der Veldt was altijd al gecharmeerd van ons bedrijf”, vertelt Kevin. Na dat ene telefoongesprek volgde er al snel meerdere gesprekken, die overgingen in onderhandelingen. “In een tijdsbestek van 6 weken waren we eruit. AFAS werd onze nieuwe meerderheidsaandeelhouder”.

Daar waar Sanoma minderheidsaandeelhouder was, heeft AFAS 51% van de aandelen. “We zijn nu een onafhankelijke business unit opererend onder de AFAS-vlag. We rapporteren enkel en alleen aan Bas. Hij snapt heel goed hoe het er in software ontwikkeling aan toe gaat. We hebben nu meer vrijheid dan voorheen”, licht Kevin toe. “Hoewel onafhankelijk, kan AFAS Personal wel gebruik maken van de test- en supportfaciliteiten van AFAS. En dat kunnen we goed gebruiken.”

In onderstaande video interviewt Kevin Voges de CEO van AFAS Bas van der Veldt.

[youtube=//www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tpm26MUIPw4]

Wat wil AFAS met consumenten en ZZP-ers?

Voor de overname van Yunoo, richtte AFAS zich met ERP-software uitsluitend op de zakelijke markt. Kevin legt uit waar waarom AFAS – die in het verleden als eens een prototype MS-DOS-versie van een huishoudboekje bouwde – haar pijlen nu ook op de consument richt. “Zij hadden al langer de missie om de consumentenmarkt te betreden. De meeste consumenten kennen AFAS wellicht van hun loonstrookje. AFAS verwerkt namelijk maandelijks 1,3 miljoen loonstrookjes. Vanaf volgend jaar gaan we die loonstrookjes digitaal beschikbaar maken via AFAS Personal. Ook gaan we de consumenten informatie geven over hun pensioenopbouw”.

Naast het digitaal beschikbaar maken van de loonstrookjes, gaat AFAS Personal vanaf volgend jaar ook hulp bieden bij de belastingaangifte. “AFAS beschikt al over inkomensgegevens en over WOZ-waarden via een bestaande koppeling met de Belastingdienst. We gaan het de consument zo makkelijk mogelijk maken”, aldus Kevin.

Een groeiende groep ondernemers in Nederland zijn de ZZP-ers. Desgevraagd geeft Kevin aan dat dit voor AFAS Personal een interessante doelgroep is: “AFAS snapt heel goed dat je vanuit AFAS Personal kunt doorbouwen naar software voor ZZP-er, in plaats vanuit de bestaande AFAS-software. Dit is overigens niet iets voor de korte termijn. Maar eind volgend jaar willen ze daar wel naar kijken”.

Geen toekomst voor white-label

De eerder genoemde nieuwe focus op white-label klanten was een moeilijke opgave. “Veelgestelde vraag in gesprekken met partijen in de markt was ‘Leuk bedrijf, maar zijn jullie er nog wel over vijf jaar?’. Als start-up konden we eigenlijk niet samenwerken met een bank, omdat we geen jaarcijfers konden laten zien over een periode van drie jaar”.

Het white label-traject is nu stopgezet. “Was er eerst de noodzaak om op zoek te gaan naar nieuwe inkomsten. Nu hebben we de luxe om te stoppen met white labeling. AFAS wil dat AFAS Personal een gratis product blijft”, legt Kevin uit. “Ons belangrijkste business model blijft het freemium-model. Het bespaar-en-overstap-model is nog wel relevant. Echter de consument heeft vaak de perceptie dat de vergelijkingen niet onafhankelijk zijn, terwijl dat wel degelijk zo is”

De onlangs gesloten samenwerking met de Rabobank met betrekking tot AFAS Jong betreft overigens geen white label constructie. AFAS Jong draait geheel op de systemen van AFAS. De Rabobank betaalt enkel een kleine fee per gebruiker. “De eerste reacties en inschrijvingen zijn geweldig. In een periode van bijna twee maanden hebben we vijf duizend inschrijvingen van jongeren gehad”, vertelt Kevin enthousiast. “Op een vergelijkbare manier willen we ook samenwerken met andere banken. We bieden namelijk het meest complete overzicht. Niet alleen via internet, maar ook via onze onlangs geïntroduceerde ‘Glazen Bol’-app voor de iPhone”.

Één miljoen gebruikers in drie jaar

AFAS Personal streeft ernaar in 3 jaar tijd te groeien naar 1 miljoen gebruikers. Het feit dat andere banken zoals ING, ABN AMRO en SNS inmiddels hun eigen financiële, digitale huishoudboekjes hebben, baart Kevin geen zorgen. “Dat deze banken zelf iets ontwikkelen is heel positief. Het zet het digitale huishoudboekjes op de kaart en daar hebben wij ook voordeel van. Het is een bevestiging dat wij iets goeds doen”.

De sponsoring van het RTL4-programma ‘Uitstel van Executie’ draagt bij aan de ambitieuze groeidoelstelling. Inmiddels heeft AFAS Personal meer dan een kwart miljoen geregistreerde gebruikers.

Hip versus stoffig?

Dankzij AFAS heeft het ‘oude’ Yunoo een meer volwassen uitstraling gekregen. Is AFAS Personal ‘stoffiger’ dan het hippe Yunoo? “Integendeel, Yunoo was hip en blijft hip, want het team is niet veranderd. We gaan AFAS gewoon wat hipper maken”, vertelt Kevin met een knipoog. “AFAS is overigens verre van stoffig als je kijkt naar de omzet en de innovatieve initiatieven binnen de onderneming. Daar kan menig bank nog een puntje aan zuigen”.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *