Zeker.com biedt consumenten beoordelingen en ervaringen over verzekeringen en verzekeraars

 

 

Onlangs kwam Zeker.com op mijn radar. Niet dat het een nieuw initiatief is, want Zeker.com bestaat al ruim een jaar. Zeker.com is, naar eigen zeggen, Nederlands’ grootste site met verzekeringservaringen: “Duizenden consumenten hebben hun verzekeraar op deze onafhankelijke site beoordeeld. Zo wordt de kwaliteit van verzekeraars in beeld gebracht”.

Vijf vragen

Bedenker en eigenaar van Zeker.com is Gerben Coumou, die tevens eigenaar is van Conversion Stream, een online marketing onderneming. Gerben vindt dat verzekeringen altijd optimaal moeten aansluiten bij de belangen van consumenten. Met Zeker.com geeft hij invulling aan die gedachte. Zeker.com helpt de consument, als deze het even niet meer weet, bij het kiezen van een verzekering. Ik stelde Gerben de bekende vijf vragen.

Wat biedt Zeker.com haar klanten?

“Zekerheid. Consumenten krijgen op Zeker.com namelijk toegang tot reviews en kunnen daarnaast gratis vragen stellen aan experts. Prijsvergelijken is overigens ook mogelijk. Onze bezoekers lezen echter primair ervaringen met verzekeringen, bijvoorbeeld om een keuze binnen hun evoked set te maken.

Deze reviews zijn soms persoonlijke verhalen. Bijvoorbeeld een verhaal waarin geschrokken ouders vertellen hoe fijn zij de persoonlijke benadering van een verzekeraar vonden na een auto-ongeluk van hun zoon. Mensen worden geraakt door dit soort ervaringen.”

Welke behoefte vervult Zeker.com?

“Wat andere mensen, zoals jij, ergens van vinden, heeft veel meer impact dan de traditionele folder of de verkoper ‘die hem zelf ook heeft’. Het is daarom niet vreemd dat online reviews de afgelopen jaren een enorme vlucht hebben genomen. Je ziet deze trend zowel bij goederen (zoals digitale camera’s) als bij diensten (zoals reizen).

Ondanks de significante positie van finance binnen het online landschap is dit op het gebied van reviews braakliggend terrein gebleven. Daar zijn we met Zeker.com op ingesprongen. Met beoordelingen maken we in zekere mate continu de klanttevredenheid van verzekeraars inzichtelijk. Je verwacht wellicht azijnpissers aan het woord, maar in de praktijk zien we dat 79% van de reviews positief is. Bij negatieve reviews proberen verzekeraars vaak alsnog een oplossing te vinden. Dat is krachtig.”

Hoe onderscheidt Zeker.com zich van haar concurrenten? Wie zien jullie als concurrent?

“De bekende mond-tot-mondreclame op ‘het verjaardagsfeestje’ blijft natuurlijk onze grootste concurrent. Daarnaast zijn er enkele buitenlandse partijen die generieke oplossingen bieden (o.a. Bazaarvoice en Ekomi). Verder vind ik Tevreden.nl intelligent neergezet en kijk ik uit naar de lancering van Adviesmatcher (red. oprichters afkomstig van Independer).

Maar hoe dan ook: als je praat over concurrentie zeg je impliciet iets over hoe eng je de markt definieert en wat voor ontwikkelingen je voorziet. We zetten daarom onze eigen koers uit en richten ons daarbij op ketenintegratie bij de verzekeraars (zie bijvoorbeeld PolisVoorMij.nl) en koppelingen met de bestaande klanttevredenheidssystemen.”

Hoe innovatief is Zeker.com?

“We zijn de eerste partij die serieus reviews inzet binnen de verzekeringsbranche. En we zijn onafhankelijk, omdat we niet gefinancierd worden door marktpartijen.

De kracht ligt dus in de onafhankelijkheid (geen commerciële randvoorwaarden), maar ook in de compleetheid van het platform (alle verzekeraars worden opgenomen) en toegankelijkheid (iedereen kan participeren).

Maar innovatief of niet, we richten ons uiteindelijk gewoon op tevreden klanten. Dat inmiddels meer dan 155.000 unieke bezoekers gebruik hebben gemaakt van Zeker.com geeft ons het gevoel dat we op de goede weg zijn.”

Waar staat Zeker.com over 5 jaar?

“De markt ontwikkelt zich razendsnel. Niet alleen is er sprake van verschuiving binnen de distributiekanalen, maar ook veranderende wet- en regelgeving heeft zijn impact. Ik verwacht bovendien dat toepassingen rond ‘mobiel’ substantiële veranderingen zullen gaan bewerkstelligen. Tenslotte leidt de toenemende transparantie tot heftigere prijsconcurrentie. Kortom, verzekeraars zullen zich hier tegen willen wapenen met een strategie die leidt tot hogere klantwaarde.

Wat daarbij hoe dan blijft is een klant-leverancierrelatie. En het verbeteren daarvan is precies het facet waar Zeker.com zich op richt. We zien dan ook onze toekomst rooskleurige tegemoet.”

Onafhankelijk geld verdienen

Hoewel er geen banner op de Zeker.com is te vinden, valt er wel degelijk geld te verdienen met alle unieke bezoekers van de site. Desgevraagd legt Gerben uit dat ze geen provisie krijgen zoals gedefinieerd door de AFM en dat Zeker.com geen tussenpersoon is, omdat ze niet bemiddelen bij de totstandkoming van een overeenkomst met een verzekeraar.

Zeker.com verdient haar geld met affiliate marketing. Om precies te zijn met Cost-per-Lead– of Cost-per-Sale-constructies. “De adverteerder stapt namelijk risicoloos in – no cure, no pay – en de publisher krijgt een vergoeding die past bij de kwaliteit die hij levert”, legt Gerben uit. Hij voegt daar aan toe: “Voor alle duidelijkheid, een mogelijke vergoeding die we van een aanbieder (zouden) kunnen krijgen, verandert op geen enkele wijze de weergave of score op Zeker.com”.

Dat klinkt als een win-win-win-situatie. Zeker.com blij, de verzekeraar blij en als belangrijkste: de klant blij.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.