Vergelijking nieuwe ING mobiel bankieren app met apps ABN AMRO en Rabobank

 

Update 15-12-2011: ING Mobiel Bankieren app 450.000  x gedownload. Overzicht in dit artikel is aangepast.

Eindelijk is het zover. We hebben er lang op moeten wachten, maar gisteren was het zover. In navolging van trendsetter Rabobank en de ABN AMRO kunnen nu ook de 4,5 miljoen particuliere, internetbankierende klanten van ING met hun iPhone, iPad of Android toestel overal direct hun saldo checken en geld overmaken.

De ING heeft niet stilgezeten. Of toch wel, want het heeft ruim anderhalf jaar geduurd voordat de ING de vorige, slecht beoordeelde mobiel bankieren app heeft vervangen voor een geheel nieuwe. In dit artikel beschrijf ik de nieuwe mobiel bankieren app van de ING en vergelijk deze met de mobiel bankieren app’s van de Rabobank en ABN AMRO.

Hoge verwachtingen

Toen vorige week via Twitter een aankondiging werd gedaan van de nieuwe moblel bankieren app van ING waren de verwachtingen hoog gespannen. Het was immers ruim anderhalf jaar geleden dat ING een mobiel bankieren app lanceerde. De ING heeft ruim de tijd gehad om haar fel bekritiseerde app, die gebruik maakte identificatie op basis van Microsoft Live Messenger (ING Buddy chatrobot), te vervangen voor een betere app.

De verwachtingen worden mijns inziens echter deels waargemaakt. De app heeft uiteraard belangrijke functionaliteit zoals saldo en bij- en afschrijvingen raadplegen en overboeken, maar is nog niet at par met de mobiel bankieren app’s van de Rabobank en ABN AMRO. Onderstaand vergelijkend overzicht legt de verschillen bloot. Het overzicht is geverifieerd bij de betrokken banken (klik op afbeelding voor vergroting).

Pluspunt

De ING Mobiel Bankieren app heeft een belangrijk onderscheidend pluspunt ten opzichte van de andere mobiel bankieren apps. Als gebruiker kan je met de eenvoudige pincode aan iedereen een bedrag overmaken, zolang het onder de daglimiet van EUR 1.000,- blijft. Er komt geen TAN-code aan te pas. Bij zowel ABN AMRO als Rabobank kan je, rekening houdend met je daglimiet, met de eenvoudige pincode alleen bedragen overmaken naar bekende rekeningen. Dat zijn rekeningen waar je respectievelijk de afgelopen 18 of 15 maanden geld naar hebt overgemaakt. Is het geen bekende rekening dan moet je je e.dentifier of random reader erbij pakken.

Desgevraagd laat de woordvoerder van de ING weten dat er snel updates zullen volgen. Zo verwacht de ING het inzien van spaarrekeningen en het overboeken van betaal- naar spaarrekeningen en vice versa snel te kunnen toevoegen (update 15-12-2011: inmiddels toegevoegd). Ook volgt er snel een app voor de BlackBerry.

Onderstaande video geeft een goed beeld van de ING mobiel bankieren app.

De promo over ING’s mobiel bankieren app is ook het bekijken waard: leuk!

Gebruiksgemak

Rabobank was voor lange tijd de bank die de toon zette met haar mobiel bankieren app. De Rabobank was ook de eerste Nederlandse bank met een acceptgiro scanner (briljant idee!).

ABN AMRO lanceerde in de zomer, net als de ING nu, een geheel vernieuwde Mobiel Bankieren app. Een aantal updates later heeft ABN AMRO een app die zich kan meten met die van de Rabobank. Op het vlak van user experience onderscheidt ABN AMRO zich duidelijk van de Rabobank en ING. Vooral het kunnen personaliseren van de rekeningen – je kunt onder andere foto’s van rekeninghouders toevoegen en namen van rekeningen wijzigen – maakt het gebruiksgemak compleet.

In het persbericht valt te lezen:

“De ING heeft veel tijd gestoken in onderzoek om zo het gebruiksgemak van de app te optimaliseren.“

De ING, die de Mobiel Bankieren app geheel intern heeft ontwikkeld, had mijns inziens nog meer werk moeten maken van de user experience. De beste user experience ontwerpers zitten doorgaans niet binnen de muren van een bank. Wat mij betreft heeft de ING (vooralsnog) onvoldoende de mogelijkheden van de iPhone en iPad – benut. Dat is jammer, want eerder lanceerde ING Commercial Finance de door Touchwonders gemaakte iPad app Creditview. Over deze app was ik destijds en ben ik nog steeds zeer enthousiast. Deze app en in het bijzonder de user interface had als inspiratie kunnen dienen voor de Mobiel Bankieren app.

Strategische focus op mobiel

De ING mag dan wat later zijn met haar Mobiel Bankieren app. Met de duidelijke focus op mobiel kunnen we in de toekomst ongetwijfeld nog veel moois verwachten. In het persbericht wordt Michael Koutstaal, Directielid ING geciteerd:

“Uit onderzoek blijkt dat het aantal smartphones en tablets, maar ook het gebruik daarvan, in Nederland nog steeds enorm groeit. Met de Mobiel Bankieren App spelen we in op een groeiende behoefte. Onze klanten willen graag overal, op ieder tijdstip hun saldo checken en kunnen overboeken. Dat kan met deze app. De strategische focus van de ING komt naast internetbankieren steeds meer op het mobiele platform te liggen.”

Let the game begin!

Met mijn positief kritische review wek ik wellicht de indruk dat het een wedstrijd is tussen de genoemde banken: ‘wie heeft de beste mobiel bankieren app?’. Is dat erg? Nee hoor, laat het vooral een wedstrijd zijn. Laat de banken – en niet alleen ABN AMRO, ING en Rabobank – vooral met elkaar wedijveren. Het maakt mij persoonlijk niet zoveel uit wie de wedstrijd wint. Met een gezamenlijke focus op steeds betere mobiel bankieren app’s is er eigenlijk maar één winnaar. De klant krijgt uiteindelijk wat hij wil: eenvoudig, overal en altijd bankieren. Mooi hè?

Je kunt de ING Mobiel Bankieren app gratis downloaden in de iTunes Store of de Android Market.

Noot: wellicht ten overvloede vermeld ik dat ik ten tijde van het verschijnen van dit artikel Senior Online Marketeer was bij ABN AMRO Commercial & Merchant Banking (zakelijke kant van de bank). Ik ben niet betrokken geweest bij de realisatie van de mobiel bankieren app van ABN AMRO. De vergelijking is op feitelijkheden gecontroleerd door woordvoerders of direct betrokkenen bij de genoemde banken.

0 antwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      Hoi Marjan,

      Fair point. Iets te makkelijk geknipt en geplakt uit een ander artikel op Finno en niet gecheckt. Is nu aangepast en zou moeten werken. Excuses.

      Gr. Pascal

      Beantwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      Hoi Peter,

      In je eerdere bericht zat geen vraag besloten dus heb ik niet gereageerd ;-).

      Ik ben niet betrokken bij ABN AMRO Mobiel Bankieren en weet dus niet of er op termijn een app voor de Windows Phone wordt ontwikkeld. Omdat de kosten voor het ontwikkelen en onderhouden van een app hoog zijn en het aantal gebruikers van een Windows Phone (vooralsnog) laag is kan ik mij voorstellen dat het nog wel even duurt voordat er een dergelijke app komt.

      Gr. Pascal

      Beantwoorden
  1. rarevent@zonnet.nl'
    christiaan zegt:

    Lijkt me niet verkeerd dat je in posts over de financiele sector nog eens vermeld dat je een functie hebt bij een van de banken die je vergelijkt. Is wel zo eerlijk om te weten als lezer.

    Beantwoorden
    • Pascal Spelier zegt:

      Beste Christiaan,

      Ik kan mij jouw reactie voorstellen.

      Allereerst is Finno mijn persoonlijke blog en ventileer ik mijn persoonlijke mening. Ik gebruik Finno niet om reclame te maken voor mijn huidige werkgever (per 1 februari 2012 ga ik naar Capgemini). Gelukkigerwijs pakt de vergelijking gunstig uit voor ABN AMRO. Dit had ook anders kunnen zijn.

      De vergelijking is objectief samengesteld en voorgelegd aan de betrokken banken. Ik wil uiteraard wel dat de vergelijking feitelijk juist is.

      Op de homepage staat rechtsboven een duidelijk link naar mijn LinkedInpagina, waar bezoekers van Finno kunnen lezen dat ik voor ABN AMRO werk.

      Gr. Pascal

      Beantwoorden
  2. maarten.gras@hotmail.com'
    maarten zegt:

    Gebruik zowel de RABO als de ABNAMRO app. De user experience van de ABNAMRO is voortreffelijk. Zowel overboeken als inzage zijn super een voudig en werken snel. En altijd de juiste gegevens bij elkaar. De user experience van de RABO app is dramatisch en wekt keer op keer irritaties op. Maak maar eens een bedrag over via de RABO en de ABNAMRO. Probeer maar eens een bedrag terug te zoeken van het afgelopen half jaar. Bij de RABO is er totaal geen aandacht besteed aan interaction design.Het is door techneuten in elkaar geknutseld. Bij de ABNAMRO is men echt gestart met het idee dat user interface top moet zijn. Alles wat onhandig en onduidelijk kan is ook onduidelijk. Kortom de sites vergelijken alleen op basis van functionaliteit is veel te mager. Cijfers: een 9 voor de ABNAMRO app en een 6 voor de RABO. Het is voor mij een reden om de zakelijke rekening bij de RABO op te zeggen.
    Maarten

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.