Vergroot retentie en klantloyaliteit met de ‘Groupon’ voor banken

Hoewel wij Nederlanders nogal eens neergezet worden als zuinige Hollanders zijn wij niet zo gek op kortingsbonnen, zogeheten cash back programma’s en Groupon als de Amerikanen. Misschien komt daar verandering in, nu Koningin Beatrix in haar troonrede aankondigde dat de de koopkracht de komende jaren onder druk staat.

Als allerlei kortingsprogramma’s nu eens eenvoudiger werden. Geen stickers plakken, je tong langs vieze zegeltjes halen en bonnen uitknippen, maar een online kortings- of geldterugactie. Op het halfjaarlijkse congres Finovate, afgelopen week in New York, presenteerde Cardlytics haar oplossing voor ‘targeted advertsing in online banking‘.

Transaction driven marketing™

Volgens Cardlytics worden beloningsacties voor banken steeds belangrijker in de strijd om klantenloyaliteit. In Nederland zijn we dat misschien nog niet zo gewend, maar in de Verenigde Staten is dit zeer gebruikelijk. Creditcardmaatschappijen in de VS hebben allerlei cashback-programma’s; besteed je een bedrag bij een aangesloten winkelier dan krijg je een deel van dat bedrag via je creditcardoverzicht terug. Mastercard heeft in Nederland het ‘onbekende maakt onbeminde’ Haalmeeruitjecard.nl geïntroduceerd.

Cardlytics heeft een systeem ontwikkeld, waarbij ze kortingsacties koppelen aan een banktransactie. Ze noemen het transaction driven marketing™. Stel je hebt iets gekocht bij de Bijenkorf, dan staat er op je digitale afschrift in internet bankieren bij de mutatie een mededeling dat je bij je volgende aankoop bij de Bijenkorf 20% korting krijgt. Je kunt de korting meteen op je credit-, debet- of prepaid card zetten. Zodra je de volgende keer bij de Bijenkorf met je credit-, debit- of prepaid card betaalt wordt de korting meteen verrekend.

Waarom kiest Cardlytics voor adverteren via online banking? Op hun internetsite geven ze antwoord op deze vraag:

“Online banking is a massive untapped channel larger than social media and nearly the size of search. In the US, 80% of internet households bank online, and by 2014, over half the country will have a mobile account.”

Carlytics ziet dus alleen maar kansen. Kansen voor consumenten, winkeliers en banken. Onderstaande video is een promotiefilmpje bedoeld voor financiële instellingen. Het laat goed zien hoe het systeem werkt.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=O-OASzo3LJg]

Win-win-win

Het systeem van Cardlytics heeft voordelen voor de consument, de winkelier en de bank. Volgens onderzoek van Cardlytics zijn reguliere kortingsacties (rewards) voor consumenten vaak niet relevant genoeg (38%), niet waardevol genoeg (37%) en onwenselijk (33%). Met de oplossing van Cardlytics krijgt de consument relevantere aanbiedingen, die eenvoudig zijn te verzilveren.

Als gevolg van bovengenoemde bezwaren dragen reguliere kortingsacties bij banken onvoldoende bij aan retentie en loyaliteit. Banken kunnen niet alleen aanbiedingen van winkeliers bij de mutaties in internet bankieren presenteren, maar ook hun eigen producten promoten bij mutaties, die door concurrenten worden veroorzaakt. Heb je bijvoorbeeld een lening bij de concurrent, dan kan je eigen bank bij de betreffende mutatie in internet bankieren jou bijvoorbeeld een gunstiger aanbod doen.

Adverteerders (winkeliers) krijgen met Cardlytics toegang tot het betrouwbare kanaal van financiële instellingen. Ze kunnen doelgericht adverteren doordat de aanbiedingen gekoppeld worden aan mutaties in internet bankieren (gekoppeld aan soort uitgaven en geografie). De winkeliers hoeven hun kassasystemen niet aan te passen. Cardlytics ontvangt per conversie een fee (no performance, no pay).

Zou dit ook in Nederland werken?

Dit systeem zou uitstekend kunnen werken in Nederland, zeker als je bedenkt dat internet bankieren en digitale huishoudboekjes in de toekomst waarschijnlijk geïntegreerd zullen worden. Mochten de Nederlandse banken deze transaction driven marketing™-oplossing implementeren, dan worden ze een geduchte concurrent voor Yunoo. Het onafhankelijke Yunoo heeft haar verdienmodel gebaseerd op besparingen die je op bepaalde uitgaven kunt realiseren (energie, telefonie, et cetera). Ze ontvangen een vergoeding per aangeschafte dienst.

De belangrijke vraag die ik mijzelf tot slot stel is of de consument aanbiedingen in internet bankieren opdringerig vindt of niet. Ach, als wij Hollanders echt zo zuinig zijn, dan zullen we geen bezwaar hebben tegen relevante en aantrekkelijke aanbiedingen, die eenvoudig te verzilveren zijn.

0 antwoorden
  1. dykwia@gmail.com'
    Iris zegt:

    Sparen is met die cashback sites al supermakkelijk. Kost echt maar 1 klik en het geld wordt automatisch op je rekening gestort als je erom vraagt. Geen coupons, met je tong zegels plakken of kortingscodes. In ieder geval werkt het zo bij //www.directkorting.com

    Snel verdiend, toch?

    Groetjes, Iris

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] proef – de ING heeft deze inmiddels opgeschort – een slecht idee? Nee, al eerder schreef ik over de kansen voor banken om aanbiedingen te koppelen aan banktransacties. In de VS is het […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *