PayPal onthult de toekomst van betalen in winkels

Het gevecht om de mobiele portemonnee – ook in figuurlijke zin – lijkt nu echt los gebarsten. Eergisteren onthulde PayPal op een evenement voor merchants haar one-stop-shop visie op betalen in winkels.

PayPal voegt een interessante betaaloplossing toe aan het rijtje oplossingen dat steeds langer wordt. Er zijn verschillende initiatieven van creditcardmaatschappijen, Google introduceerde onlangs Google Wallet en het Nederlandse mijniD zag vorige week ook het levenslicht. En gisteren kondigde ook BlackBerry een mobiele portemonnee aan. Allen proberen de gunst van de consument, maar zeker ook de gunst van de winkelier te winnen. Maar wint de consument ook bij deze strijd?

PayPal voegt waarde toe aan geld

In een blogpost van Scott Thompson, President van PayPal, staat het volgende te lezen:

“PayPal is re-imagining money and making it work better for merchants and consumers – whatever device you’re on, wherever you are in the world, and however you prefer to pay (whether that’s cash, credit, or installments).”

Om een goed begrip te krijgen van wat hij precies bedoelt, wordt het nu tijd om een filmpje te kijken.

On- en offline betaaloplossing

De one-stop-shop betaaloplossing van PayPal is geschikt voor zowel de online winkel als de brick & mortar winkels in de winkelstraten. Hoewel de video een goede indruk geeft van de mogelijkheden, ontbreken er nog wel wat details, maar PayPal voegt toe dat ook location-based aanbiedingen een onderdeel uitmaken van de betaaloplossing. Daarmee lijkt PayPal de strijd met Google Wallet aan te gaan.

Je kunt in de video ook de toepassing van het scannen van barcodes en QR-codes zien. Het lijkt er zelfs op dat je zelf je boodschappen kunt scannen en betalen en daarmee de rij bij de kassa kunt vermijden. Dit doet natuurlijk denken aan het scannen en betalen van je boodschappen bij de Albert Heijn. De handheld scanner wordt echter vervangen door je mobiele telefoon.

Andere interessante toepassingen zijn:

  • als consument heb je via je mobiel realtime toegang tot de voorraad van de winkel of andere vestigingen: hangt jouw maat spijkerbroek niet meer in het rek, kijk dan op je mobiele telefoon of een andere vestiging in de stad ‘m nog op voorraad heeft.
  • de consument kan, gebruikmakend van QR-codes, gebruik maken van aanbiedingen in de winkel.
  • de winkelier kan location-based advertenties genereren: als je langs een winkel loopt zou je een push-bericht kunnen krijgen van een (relevante) aanbieding in deze winkel.

Sam Shrauger, VP van Global Product and Experience bij PayPal, vertelde aan Technocrunch dat het platform niet alleen een betaalplatform is: “These services will allows merchants and consumers to better connect, from the search process to the post-purchase time period”. Onderstaand schema illustreert wat hij bedoelt.

May the best win

Ik kom nog even terug op mijn eerder gestelde vraag. Wint de consument bij de strijd tussen alle aanbieders van (mobiele) betaaloplossingen? Ja en nee.

Ja, omdat het monopolie op betalen van de financiële sector doorbroken wordt en de nieuwe toetreders met nieuwe innovaties en service standaarden waarde toevoegen aan de gehele shopping experience. Zowel de consument als de winkelier heeft hier baat bij.

Nee, omdat de geschiedenis leert dat verschillende systemen naast elkaar – het ontbreken van een standaard – kan leiden tot vertraging in de adoptie van het product of dienst. In het verleden hebben consumenten moeten kiezen tussen Philips’ Video 2000, JVC’s VHS en Sony’s Betamax (de veertigers en de generaties daarvoor weten wel wat ik bedoel). Ze hebben ook moeten kiezen tussen Chipknip en Chipper (de virtuele portemonnee op de pinpas).

Als consumenten niet weten wat ze moeten kiezen gaan ze twijfelen en deze twijfel kan de acceptatie van nieuwe (mobiele) betaaloplossingen vertragen. In dat licht is het initiatief van Sixpack (samenwerking tussen Nederlandse banken en telecomoperators) toe te juichen. Het is te hopen dat ze evenzoveel waarde weten toe te voegen voor de consument en de winkelier.

1 antwoord
  1. bruno@bankroots.com'
    Bruno Fabre zegt:

    Goed opvolging van de beweging op de markt. De strijd gaat voort, de volgende om een stap te maken is Apple, en dat is weer zo’n gigant die ons iets voorbereid: ik zou kunnen zeggen dat het de nieuwe bank is die 150.000 cliënten per dag weet te winnen. Dat is het aantal Iphone5 wat geproduceerd wordt, en de lancering is imminent. Wat het bijzonder maakt is de verwachte aanwezigheid van NFC technologie (nodig voor betaalapplicatie).
    Voor diegene die het leuk vinden, ik heb in mijn boek bankroots in 2020 een futurepage gedaan van het gebruik in de supermarkt. Ik kan het eventueel mailen voor de liefhebbers.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *