Mobiel: ‘We’ve got the whole world in our hand’

Door Arjen de Boer

Iedereen heeft ’t er over. Je hoort het op feestjes en partijen: “Heb jij de app van ABN AMRO al? Ook al bankier je niet bij ABN AMRO, je bent pas cool als hun Mobiel Bankieren App op je smartphone staat. Geweldig toch? Al meer dan 6 miljoen raadplegingen per maand. Echt een enorm succes. De  App vijzelt ook het imago van ABN AMRO Bank op. Ik denk dat er in de boardrooms bij Rabo, SNS, Van Lanschot en vooral ING misschien wel een beetje jaloers over wordt gefluisterd.

Ik heb op deze plek (red.: in de Banking Review) al vaker over de kracht van Mobile geschreven. De banken onderkennen wel degelijk het gebruik van mobiele websites en apps. Verzekeraars lopen achter ten opzichte van banken. Verzekeren is op zich al niet sexy. In de digitale wereld kan het dus zo gebeuren dat verzekeringen steeds vaker als een plug-in worden verkocht. Bij een huis, bij een auto, bij noem maar op! En waarom niet bij de mobile app van de banken? Daar ligt voor verzekeraars een uitgelezen kans om hun producten onder de aandacht te brengen.

We staan nu nog aan het begin van een mobile evolutie. Dat biedt kansen. We weten nu zeker dat de consument niet meer zonder kan, ermee opstaat en ermee naar bed gaat. Er zijn al heel wat lessen geleerd, hoe jong het medium Mobile ook is. Het bewijs is bijvoorbeeld allang geleverd dat apps die heel erg functioneel worden ingericht, niet echt werken.  Dat is bij verzekeraars meestal het geval, want  de consument kijkt niet elke dag naar zijn polis of naar zijn schade. Beter is het om in te haken bij apps die dagelijks worden gebruikt en daar een toegevoegde waarde voor de klant te bieden.

Een schade-app alleen werkt minder. Pas als er bijvoorbeeld een weerbericht of filenieuws bij zit, neemt het gebruik toe. Dit hebben verzekeraars in Amerika al bewezen.

Ik blijf mij nog steeds verbazen over een schijnbare tegenstrijdigheid in onze branche. Terwijl de producten van elke bank en elke verzekeraar heel sterk op elkaar lijken, heeft men bij het inzetten van nieuwe technologie kennelijk last van het ‘not invented here’ syndroom. Juist nu zou een ‘copycat’ gedrag van bijvoorbeeld Amerikaanse apps niet verkeerd zijn om de klant te binden. Immers, als miljoenen Amerikanen ze enthousiast omarmen dan zouden ze toch ook bij Nederlanders kunnen werken? Even tweaken voor de ‘Dutch Market’ en klaar!

Daarom noem ik twee interessante voorbeelden uit de Amerikaanse bankwereld zijn: www.mint.com van Intuit en www.pageonce.com, de personal assistant van Pageonce, Het zijn twee populaire apps in Amerika. Een huishoudboekje op mobile erbij, enorm gebruikersvriendelijk. Dat kan bij banken, maar ook bij verzekeraars!

Ik blijf erbij: dichter bij de klant kom je niet. Sterker nog. Met mobile creëer je zelf de klant. Ik neem mezelf even als voorbeeld. In de vakantie ontdekte ik de Sun Alert App. Die houdt precies bij  hoeveel zon je op een dag mag hebben, op basis van de straling en je huidskleur. Geweldig toch? Dat zijn de functies die mensen willen gebruiken. In ieder geval zij die gezond met hun lichaam om willen gaan. Ligt daar geen raakvlak met bepaalde verzekeringsproducten?

Creatief verleiden, dat is de digitale kunst.

Noot: bovenstaand artikel is geschreven door Arjen de Boer van ITDS en verscheen eerder als column in de Banking Review.

 

0 antwoorden
  1. Pascal Spelier zegt:

    Beste Luc,

    Deze vraag kan ik van jou natuurlijk verwachten ;-). Als je refereert aan de Mobiel Bankieren app van ABN AMRO, dan moet ik je teleurstellen met de mededeling dat deze niet beschikbaar is voor de Windows Phone. Ik weet niet of dit in de toekomst alsnog gebeurt. Hou de internetsite abnamro.nl/mobiel in de gaten.

    Gr. Pascal

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.