Innovatietrends van 2011 in de financiële sector

De inschrijving voor de Accenture Innovation Awards voor Financial Services is inmiddels ruim twee maanden geopend. Bij het AIA-team van FS zijn al tientallen concepten binnengekomen – door zelf in te schrijven of via een aanbeveling. De inschrijvingen geven Financial Services, voor de tweede keer in successie, de mogelijkheid om trends in de Nederlandse financiële dienstverlening te herkennen. De eerste contouren van de trends voor 2011 worden zichtbaar.

Gemak dient nog steeds de mens

Transparantie, gemak en heldere communicatie naar de consument toe was wat 2010-concepten kenmerkte. Onder de inschrijvingen van 2011 zien we dit tot nu toe terug, en wel bij concepten die onlinebetalingsmethoden en digitale verwerking van betalingen bieden. Ze richten zich zowel op bedrijven als consumenten. Zij eisen meer gemak, gebruiksvriendelijkheid, transparantie en gepersonaliseerde diensten, zoals elektronisch factureren en mobiel betalen, maar wensen ook inzicht in bankrekeningen en mogelijkheden voor transactiedoeleinden. De trendsetters van vorig jaar op dit gebied waren MyOrder, Billink, 3V Prepaid Visa Card en PayByMail. De techniek maakt het steeds makkelijker om processen te digitaliseren en automatiseren. Zo kunnen mensen op maat bediend worden.

Alles in the cloud

Nieuw dit jaar is de hang naar cloud computing, een dynamische manier om partijen via een onlinenetwerk van IT-hardware, -software en- diensten te voorzien. Het is een wereldwijde trend. Organisaties zien cloud computing als een belangrijke stap in de industrialisatie en standaardisatie van financiële IT. Het heeft de potentie om nieuwe markten en industrieën te creëren en bestaande drastisch te veranderen. Cloud4Banking en Managed e-invoicing, door hun inschrijving inmiddels kanshebber voor de Blauwe Tulp, zijn 2011-concepten die op de trend inspringen.

Nog twee weken om uw concept in te schrijven

Wie innoveert, creëert kansen om nieuwe markten te bedienen, de concurrentie voor te blijven en in te spelen op de behoefte van klanten. Op maandag 1 augustus sluit de inschrijving voor de Accenture Innovation Awards.

Dien uw concept in en maak kans op de hoofdprijs: de Blauwe Tulp, die een flink bedrag in mediawaarde vertegenwoordigt. Daarnaast wordt de Publieksprijs uitgereikt aan de favoriet van het Nederlandse publiek. Bovendien krijgt de winnaar uitgebreide media-aandacht van onder andere Metro, Emerce en Molblog.

Bewondert u een innovatieve financiële dienst of product? Tip het concept op de website of via Twitter. In de FAQ leest u de inschrijfcriteria en meer praktische informatie.

Meer informatie

Lees meer over de Accenture Innovation Awards voor Financial Services of bekijk op de portal in welke vier andere sectoren u eveneens vernieuwende concept kunt inschrijven of aandragen. Volg de Innovation Awards voor Financial Services via #AIA11FS.

Noot: bovenstaand artikel is onder redactie van Accenture tot stand gekomen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.