Hoe goed is jouw hypotheekadviseur? Independer weet het antwoord

Eind 2009 heeft Independer haar ‘Kwaliteitscheck hypotheekadviseur’ geïntroduceerd. Een goed moment om te kijken wat deze kwaliteitscheck inhoudt en of het ook daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft.

Hoe goed is jouw hypotheekadvieseur?

De ‘Kwaliteitscheck hypotheekadviseur’ is een online vragenlijst voor consumenten. Consumenten kunnen na het invullen beoordelen of hun hypotheekadviseur alle onderdelen van het adviesproces duidelijk heeft besproken. De vragenlijst is gebaseerd op een systematiek van de AFM en dit initiatief wordt ondersteund door Vereniging Eigen Huis. Naast deze kwaliteitscheck is het ook mogelijk om de hypotheekadviseur te beoordelen op andere onderdelen dan het hypotheek adviesproces. Om fraude te voorkomen zijn er door Independer een aantal controles ingebouwd zodat objectiviteit niet in het geding is.

Uiteraard is het doel van Independer om meer transparantie te creëren en het voor de consument gemakkelijker te maken een keuze te maken uit het woud van hypotheekadviseurs. Independer is wat dat betreft de eerste partij in de markt die zich hieraan waagt.

Bovenop de kwaliteitscheck en de beoordeling van de hypotheekadviseur heeft Independer niet zo lang geleden de module ‘Zoek hypotheekadviseur’ geïntroduceerd. Op basis van de kwaliteitscheck en de individuele beoordeling wordt er een gemiddelde beoordeling gekoppeld aan de hypotheekadviseur. Middels een zoekmachine kan er gezocht worden op o.a. woonplaats en worden de hypotheekadvieskantoren zichtbaar met de daarbij behorende waarderingen. Dat er veel vertrouwen is in dit concept blijkt wel uit het feit dat de Hypotheekshop deze module inmiddels heeft aangekocht van Independer. Inmiddels wordt er maandelijks zo’n 23.000 keer gebruik gemaakt van de module ‘Zoek hypotheekadviseur’.

Verdienmodel

Met dit nieuwe initiatief heeft Independer, naar eigen zeggen, zo’n 2 miljoen euro omzet op jaarbasis ingeleverd. In de oude opzet kon de consument hypotheken vergelijken op basis van rente. De consument werd dan doorverwezen naar een aanbieder of een geselecteerde intermediair. Door middel van deze zogenaamde leadverkoop werd omzet gegenereerd. Independer gooit het nu over een totaal andere boeg: Door veel beoordelingen te verzamelen hoopt Independer op een grote database waarvan zij de data kunnen verkopen aan geïnteresseerde marktpartijen. Uiteraard kunnen de marktpartijen deze data gebruiken om hun eigen dienstverlening te verbeteren. Inmiddels gebruikt 40% van de hypotheekzoekers deze module in plaats van de traditionele vergelijkingsmodule.

Hoe werkt het?

Een zoektocht naar een hypotheekadviseur in mijn woonplaats levert 94 resultaten op. De hypotheekadviseur met de hoogste totaalscore staat uiteraard bovenaan in de resultatenlijst. Als ik door de resultatenlijst heen loop zie ik dat er maar 12 advieskantoren daadwerkelijk een cijfer hebben. Ook staan er bedrijven tussen die geen hypotheekadvies geven. Het kantoor met het laagste cijfer scoort echter altijd nog een 7,1. Dat er niet meer hypotheekadvieskantoren met een cijfer zijn, heeft te maken met het aantal beoordelingen dat deze kantoren hebben gekregen. Dat aantal is niet voldoende om een gemiddeld cijfer te krijgen. Wat daarnaast opvalt, is dat de kantoren die wel een gemiddeld cijfer hebben minimaal gemiddeld een 7,1 krijgen. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat deze hypotheekadvieskantoren hun klanten sturen om vooral een beoordeling achter te laten op Independer wanneer zij tevreden zijn. Nader onderzoek leert wel dat Independer echter niet zomaar een beoordeling accepteert en plaatst. Wanneer Independer van mening is dat objectiviteit in het geding is, wordt de beoordeling niet meegeteld in het gemiddelde. Navraag bij een aantal intermediairs leert dat Independer niet duidelijk communiceert waarom bepaalde beoordelingen niet meegeteld worden.

Bron: IG&H Consulting en Interim en Dukers & Baelemans

De toekomst?

Bovenstaande leert dat Independer nog wat verbeteringen kan doorvoeren. Echter is Independer natuurlijk ook afhankelijk van het aantal kwaliteitchecks en beoordelingen dat klanten achter laten. Dat er behoefte is aan transparantie in hypotheekadvies staat als een paal boven water gezien het aantal bezoekers van de module ‘Zoek hypotheekadviseur’. Op korte termijn wordt er concurrentie verwacht van een aantal voormalig medewerkers van Independer die een eigen vergelijkingssite voor adviesdiensten opzetten. Dit model, waarbij bedrijven aandeelhouder kunnen worden in ruil voor data, gaat nog iets verder dan Independer nu doet. Independer heeft in ieder geval laten zien een stap in de goede richting te hebben gezet in de vraag naar meer transparantie in kwaliteit van advies.

Noot: bovenstaand artikel is geschreven door Andries Dunnink, Productmanager Hypotheken bij WestlandUtrecht Bank

0 antwoorden
  1. leontine_admiraal@hotmail.com'
    leontine admiraal zegt:

    @Andries, dank voor dit artikel en inzicht. Heb je ook naar eyeOpen gekeken? Ik kreeg onlangs hun website onder ogen. Hun insteek is vanuit de hypotheek en daarna de adviseurs. Ben erg benieuwd wat andere concurrenten voor insteek gaan kiezen. Weet je daar iets van? En hoe kijkt de AFM naar dergelijk advies?

    Beantwoorden
  2. andries.dunnink@gmail.com'
    Andries Dunnink zegt:

    @Leontine, graag gedaan. Pascal heeft in het vorige artikel aandacht besteed aan Eyeopen. Eyeopen doet het heel anders en ik ben ook benieuwd hoe dit gaat aan slaan. Zij geven de klant een zogenaamd gestandaardiseerd advies. Dit advies is uiteraard gebaseerd op input van de consument. Deze input wordt vergeleken met adviezen die door adviseurs zijn gegeven en input van andere klanten. Zo’n advies is nog niet als zodanig in de WFT benoemd en erkend heb ik begrepen.

    Beantwoorden
  3. tom@chfm.nl'
    Tom (eyeOpen.nl) zegt:

    @Andries
    Dank voor je reactie. De eyeOpen Hypotheekmatcher helpt consumenten om zich te oriënteren. Het is geen advies, geen vergelijk maar een match. Dit is een nieuwe categorie. De consument weet na het invullen van de match enerzijds wat consumenten met een vergelijkbaar profiel afsluiten en anderzijds welk advies deskundigen aan deze profielen geven. Zo gaat de consument beter voorbereid richting een adviesgesprek. In de toekomst wil eyeOpen ook naar gestandaardiseerd advies toewerken. Daarover zijn we in gesprek met de AFM.

    Beantwoorden
  4. andriesdunnink@hotmail.com'
    Andries zegt:

    Tom,
    jij ook bedankt voor je reactie. Ik ben benieuwd naar wat de AFM er van vindt en hoe de match uiteindelijk naar een gestandaardiseerd advies gaat.

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.