eyeOpen lanceert de eerste hypotheekmatcher ter wereld

Afgelopen donderdag was ik op uitnodiging van Diederick van Thiel en Rosali Waleson te gast bij een webfast van eyeOpen. Onder het genot van een vers glas jus d’orange en croissants presenteerden ze de eerste hypotheekmatcher ter wereld.

Een jaar na de lancering van eyeOpen, de financiële vriend van de consument, heeft de internetsite van eyeOpen een nieuw fris uiterlijk gekregen. De consument krijgt, gebaseerd op meer dan 1.000 ervaringen van mensen zoals hem, gecombineerd met zo’n 500 adviezen van adviseurs, de meest passende hypotheken voorgeschoteld. Vooralsnog alleen in Nederland, maar als het aan eyeOpen ligt vanaf 2012 ook elders in de wereld.

Stop het financieel analfabetisme!

“Niemand heeft zijn financiële zaken goed geregeld. Dat kan echt beter. Er is heel veel te winnen voor ons consumenten. Hoe? Door mensen met elkaar in contact te brengen, ze van elkaar te laten leren. Met elkaar maken mensen slimmere keuzes.” Met die woorden begon Diederick van Thiel de webfast, in een filmzaaltje in Pand Noord in Amterdam.

Diederick is overtuigd van het succes van eyeOpen: “Mijn ouders verklaarden mij voor gek toen we in het hart van de financiële crisis met eyeOpen startte. Toen ze dat zeiden, wist ik zeker dat ik het moest doen. Zie het maar als anticyclisch denken.”

De wereld in 2012

Samen met de aanwezigen blikte Diederick vooruit. Volgens Diederick hebben we ons allemaal massaal vergist in de duur van de crisis. Het consumentenvertrouwen is nog altijd ver onder niveau van 2008. In 2012 zal er nog steeds sprake zijn van macro-economische instabiliteit. De komende jaren heeft de consument nog steeds hulp nodig bij zijn financiën.

Volgen Diederick is er een breakthrough strategie nodig om het vertrouwen terug te winnen. Vooralsnog blijven fundamentele koerswijzigingen uit bij Nederlandse financials.

Het vertrouwen van de consument

“Ondertussen hebben consumenten nog steeds dromen”, aldus Diederick. “Dromen die ze willen realiseren en waarbij ze zich niet geholpen voelen door de financiële instellingen. Consumenten raken verward bij de financiering van hun dromen. Bij Independer moet je precies weten wat je zoekt. Bij financiële instellingen is slechts sprake van eenzijdig zenden.”

eyeOpen deed onderzoek:

  • 20% van de Nederlanders heeft onlangs een hypotheek aangeschaft,
  • 50% vertrouwt daarbij zijn bank of adviseur (de helft dus niet),
  • terwijl 30% door de bomen het financiële bos niet meer ziet,
  • 50% van Nederland wil daarom weten wat voor hypotheek mensen zoals zij hebben gekocht,
  • 62% wint advies in bij meerdere adviseurs (3 of meer),
  • 58% van de Nederlanders gebruikt vergelijkingssites,
  • 88% geeft aan de propositie van eyeOpen te willen.

Wat is de propositie van eyeOpen? “bij eyeOpen zie je wat meer dan 500 adviseurs en duizenden mensen zoals jij het slimste voor je vinden”, licht Diederick toe.

Volgens Diederick zitten we in een informatieoorlog, waarbij bedrijven met de hoogste persoonlijke relevantie winnen. Degene die het best in staat is om data naar persoonlijke relevante informatie te vertalen wint het vertrouwen van de consument.

Onderstaande video illustreert het proces waar een consument mee te maken krijgt.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=ULkZ3hJEfwg]

De beste hypotheekmatch

Na een lange inleiding presenteerde Diederick het vernieuwde eyeOpen, waarbij de hypotheekmatch centraal staat. Aan de hand van 13 vragen wordt je als consument begeleid naar de best passende hypotheken. Op het eerste oog lijkt het een eenvoudig matchingsysteem, maar dat is het niet “Voor elke match worden meer dan 2 miljoen datavelden gecrunched“, vertelt Diederick. “Er staan momenteel 496 hypotheken in de database, die op 500 kenmerken met elkaar worden vergeleken”.

Onderstaande video demonstreert de hyptheekmatch.

[youtube=//www.youtube.com/watch?v=YqYZWMdPjsk]

Na afloop van de presentatie had ik zo mijn twijfels. Hoe kun je een consument, met al zijn individuele wensen, in 13 vragen naar de best passende hypotheek leiden? Diederick weerlegde mijn twijfels met de opmerking dat de vele individuele wensen van de consument terug te brengen zijn naar een aantal generieke onderwerpen. Hij voegde er overigens aan toe dat het aantal vragen in de toekomst met allerlei financiële plannings vragen uitgebreid wordt.

Vooralsnog is er nog geen adviesvergunning van de Autoriteit Financiële Markten vereist, omdat het een gestandaardiseerd advies betreft. Uiteindelijk ga je in de meeste gevallen natuurlijk nog een gesprek aan met één of meer hypotheekverstrekkers. Met alle hypotheekverstrekkers is een leadfee van 100 euro.

De ambities van eyeOpen

Afgelopen donderdag was de start van ‘de eerste financiële matcher van de wereld’. Komend half jaar zullen er ook financiële matchers voor andere producten gelanceerd worden. In het voorjaar van 2012 verwacht eyeOpen de allereerste digitale financiële planner ter wereld te lanceren. In de zomer van 2012 start de internationalisatie van eyeOpen. “Bij dit soort platformen draait het om schaalgrootte”, licht Diederick toe.

Binnenkort komt eyeOpen ook met een iPhone app. De app verklaart allerlei ingewikkelde hypotheektermen, heeft verschillende rekenmodellen en helpt je de juiste adviseur in de buurt te vinden.

Tot slot. “We hebben één missie, de social opinion van Nederland worden: de social consumer opinion en daarbij opgeteld de social expert opinion“, besluit Diederick zijn presentatie.

Gerelateerd artikel:

0 antwoorden
  1. jwolfsen@bank-sparen.nu'
    Jeroen Wolfsen zegt:

    Ik volg de ontwikkelingen in de financiele branche altijd met veel belangstelling en zo ook de ontwikkelingen bij eye open. Ik vind het een goed initiatief en hoop dat ze hun gedachtengoed op de juiste manier in de markt kunnen zetten. Het ziet er in ieder geval mooi uit. Maar eerlijk is eerlijk, mooi is niet altijd goed genoeg. Het verhaal moet ook kloppen. En dat doet het nog niet. De uitkomsten uit de match zijn in veel gevallen gewoon niet goed of zelfs ronduit verkeerd. En dan blijkt maar weer hoe hoe moeilijk het is om dit soort initiatieven van de grond te krijgen. Niettemin, wens ik eye open veel succes in het verbeteren van het zelfbewustzijn van de financiele consument!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *